תפילה לנהג ולנהגת
ניתן לפנות אלי כדי לקבל רשות לשימוש בקובץ עם כיתוב לאירועים משפחתיים וקהילתיים.
התפילה לנהג ולנהגת - דברי רקע
הרבד"ר דוד מישלוב, מושב חמד 50295 טל': 03-9607156
"התפילה לנהג ולנהגת" שאנו מגישים כאן מתאימה להסבר שכתב הראי"ה קוק לשלוש עצותשנתן אליהו הנביא לרב יהודה, אחיו של רב סלא החסיד (בתרגום מן הארמית, ברכות כטע"ב):
אל תכעס – ולא תחטא;
אל תשתכר – ולא תחטא;
וכאשר אתה יוצא לדרך – הימלך בקונך וצא.
שואלת הגמרא: "איך מקיימים 'הימלך בקונך וצא [= בקש רשות מבוראך, ואחר כך צאלדרך]'?", ומשיבה "אמר רבי יעקב, אמר רב חסדא: זו תפילת הדרך."
הראי"הקוק הבהיר מהו המכנה המשותף לשלוש עצותיו של אליהו (עין איה, ברכות, פרק ד, סעיףנג): אדם עשוי להשקיע מאמצים רבים כדי להפנים בנפשו מידות טובות, דרכי התייחסותנאות כלפי הזולת, והרגלי התנהגות ראויים. אך שלושה מצבים עלולים להעמיד בסכנה אתעיצוב דמותו החיובי: כעס, שכרות, ויציאה לדרך.
על הסכנה שביציאה לדרך כתב הרב קוק כך: "כשאתה יוצא לדרך, תכין עצמך לקראת ההתרגשותוהשינויים החדשים שתוכל הדרך להביא בציורך." זאת אומרת, אדם עלול לפגוש בדרך מצבים לא-צפויים שיוציאו אותו משלוותו,ושיגרמו לו לצייר בדמיונו דברים שאינם (כמו, למשל, שיצליח לבצע תמרון מסוכן תוךכדי נהיגה, או שנהג אחר רוצה לעצבן אותו, או שאם יגיע ליעדו באיחור יהיה בכך אסון,ועוד). כמו כן, אדם הנמצא בדרך, במקום שלא מכירים אותו, עלול לעשות דברים שלא מתאימיםלאישיות שטרח כל כך לעצב. יש להכיר מראש בסכנות אלה, ולהתכונן לקראתן.
"עלכן," המשיך הראי"ה קוק, "'הימלך בקונך וצא' – [התפלל] להמשיך עליךציורי יראה לאהבת ה', עם העמדת הכוח המוסרי וההמשכה אל הטוב והמידות הטהורות גםבמצב הנדידה של הדרך." בתפילת הדרך על האדם לזכור שהוא נמצא תמיד לפני ה', ממנו הוא ירא ואותו הוא אוהב. בדרך זו הואלא יתנהג כאילו אין איתו מי שמכיר אותו. ועוד מטרה לתפילה הדרך: להתכונן נפשית לשמירה על מידותיו הטובות והתנהגותראויה גם כאשר אירועים בדרך עלולים לטלטל אותו.
"וזאתהיא עיקר מטרת תפילת הדרך," סיים הראי"ה קוק, "שעימה יחד תבוא השמירה המעולה, כי ה' ישמור את יראיו." במילים אחרות: אם האדם ישמור עלמידותיו בדרך, ישמור עליו ה'.
"התפילהלנהג ולנהגת" מביעה בצורה גלויה ומפורשת את המטרה העיקרית של תפילת הדרך, לפידברי הראי"ה קוק. היא באה להזכיר לנהג לפני היציאה לדרך מספר מחשבות ודרכיהתנהגות המתאימות בדרך.
"התפילהלנהג ולנהגת" לא באה להחליף ח"ו את תפילת הדרך שניסחו חז"ל, אלאלהוסיף ולהשלים אותו. ל"תפילה לנהגולנהגת" אין גדרים הלכתיים, ומתאים לומר אותה גם בנסיעות קצרות וגם בתוךהעיר.
=================
תְּפִלָּהלַנֶּהָג וְלַנַּהֶגֶת
יש לומר בנחת, לפני התנעתהמנוע:
יְהִירָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱ-לֹהַי וֵא-לֹהֵיאֲבוֹתַי,
שֶׁתַּחֲדִירלְהַכָּרָתִי
אֶת גֹּדֶלהָאַחֲרָיוּת
הַמֻּטֶּלֶתעָלַי:
לִשְׁמוֹרעַל הַחַיִּים וְעַל שְׁלֵמוּת הַגּוּף - שֶׁלִי,
שֶׁלהַנוֹסְעִים עִמִּי, וְשֶׁל כָּל אָדָם בַּדֶרֶך.
עֲזֹר נָאלִי
שֶׁלֹּאאַסִּיחַ דַּעְתִּי מִנְּהִיגָתִי אַף לְרֶגַע.
תֵּןבְּלִבִּי לִנְהֹג תָּמִיד כַּחוֹק,
מִתּוֹךְ הִתְחַשְּׁבוּת בַּזּוּלָת,
בְּסַבְלָנוּת,וּבִשְׁלִיטָה עַצְמִית,
וְלֹאמִתּוֹך בֶּהָלָה לְהַגִּיעַ מֻקְדָּם לְיַעֲדִי.
שְׁמֹרנָא עָלַי וְעַל כָּל הַנּוֹסְעִים בְּדֶרֶךְ זוֹ,
בְּתוֹךְשְׁאָר הוֹלְכֵי הַדְּרָכִים בְּיִשְׂרָאֵל – אָמֵן.
ואומרים שלוש פעמים:
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְלְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ,
וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹםאֲשֶׁר הֲכִינוֹתִי.
לע"נ אאמו"ר הרב משה ב"ר מאיר משלוף זצ"לנלב"ע ד' באייר תשס"ח
לע"נ אמימורתי הרבנית מרים בת הרב אליעזר זצ"ל נלב"ע ז' בכסלו תשע"ב