chiddush logo

טבע ישראל

נכתב על ידי בר נש, 15/11/2012

 פרשת תולדות  לזכות אחינו תושבי הדרום וחיילי צה"ל,ולרפואת כל עמ"י

בפרשה השבת נולדים סוף סוף שני בנים ליצחק ולרבקה:"ויצא הראשון אדמוני..ויקראו שמו עשו ואחרי כן יצא אחיו וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב.."(בראשית כה,כה-כו)המילים המודגשות מעלות שאלה:מדוע את שמו של עשו נותנים אביו ואמו,ואילו את שמו של יעקב אחד נותן?רש"י: אמר הקב"ה ליצחק-אתה קראת לבנך בכורך עשו,אף אני אקרא לבני בכורי בשם.הספוֹרנו כותב שהקב"ה נתן ליעקב את שמו(אולי מסתמך על מאמר חז"ל:שלשה שותפים ביצירתו של אדם-הקב"ה אביו ואמו (נדה ל"א))מכיוון שהשורש ע-ק-ב משמעותו התעקבות,להישאר אחרון.כך נרמזת לידתו של יעקב כשהוא מחזיק בעקב אחיו ויוצא אחרון,ואף נרמז עתידו ועתיד בניו:יישארו לעד,גם לאחר שאומות העולם יכלו,ככתוב:"ואתה אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים..כי אתך אני כי אעשה כלה בכל הגוים אשר הדחתיך שמה ואתך לא אעשה כלה ויסרתיך למשפט.."(ירמיה מו,כז-כח) הקב"ה מבטיח(עוד בנתינת שמו של יעקב)שיעקב לא יכלה מהעולם.גם הירידה למצרים,ואחר כך חורבן וגלות של 2000 שנה לא יצליחו למחות את זרע יעקב.המהר"ל מפרג כותב (נצח ישראל פרק א') שהגלות היא ההוכחה לגאולה!איך?משום שהקב"ה סידר לכל אומה את נחלתה ואת זמנה,וארץ ישראל היא נחלת עמ"י,מכאן-שגלות היא דבר שאיננו טבעי לעמ"י,ואי אפשר שיהיה הבלתי-טבעי לטבעי.המהר"ל ממשיל את זה לאש.אם ננסה להפוך נר דולק כלפי מטה ולהשאירו במצב הזה כמה זמן-האש תִכבה,משום שטִבעהּ הוא לשאוף כלפי מעלה.אם תנסה לשנות את טבע האש-האש תכבה.היא לא יכולה להמשיך להתקיים במצב שאיננו טבעי לה.כך ישראל-טבעם בארץ ישראל ברשות עצמם.אם תוציא אותם מארצם-יסתדרו.אך אם תשאיר אותם שם לאין סוף-זה לא יוכל לקרות!אין טבעם להישאר בגלות!הם יֵצאו מהגלות כי אין זה מקומם הטבעי.כמו הפס' בירמיה (המוזכר לעיל)– בגלות עמ"י יתייסר-יהיה לו קשה וכואב,אבל הוא לא יִכלה!הוא ישוב לארצו ולשלטונו הפרטי כמו שהובטח לו.זכינו-אנחנו רואים את זה ממש קורה מול עינינו!אשרינו! שבת שלום,בשורות טובות וחודש טוב!


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע