ברית מילה דניאל אברהם, ט"ו באב התשס"ט, 5/8/2009
ברית מילה דניאל אברהם, ט"ו באב התשס"ט, 5/8/2009
היום אנחנו מציינים את ט"ו באב, יום שהמשנה אומרת עליו ש"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים" (מסכת תענית פרק ד' משנה ח').
הגמרא במסכת תענית, דף ל' עמ' ב', מונה מספר סיבות שהפכו את ט"ו באב ליום שמחה. כשמעיינים בסיבות אלה, ניתן לראות שט"ו באב מהווה מעין תיקון לתשעה באב.
אחד מחמישה דברים שארעו לרבותינו בתשעה באב (מסכת תענית דף כ"ח עמ' ב')הוא שנגזרה גזירה על דור המדבר למות במדבר עקב חטא המרגלים, ובט"ו באב פסקו מתי מדבר למות.
דוגמא נוספת: בתשעה באב נחרבה ביתר ובט"ו באב נתנו מתי ביתר לקבורה.
אם כן ט"ו באב מהווה יום שהוא בעצם תיקון לחורבן שאירע בתשעה באב.
מדרש תנחומא, פרשת תזריע פרק ה', מסופר שטורנוסרופוס הרשע שאל את ר' עקיבא : "מעשיו של מי נאים יותר של הקב"ה או של האדם?"
השיב לו ר' עקיבא "של האדם".
שאל טורנוסרופוס "מדוע אתם מולים?" כלומר, ההיגיון אומר שמעשיו של הקב"ה נאים יותר, ואם הקב"ה ברא משהו בצורה מסוימת מן הסתם הדבר מושלם, ואיך אתם מעיזים "לפגום" ביצירת הקב"ה באמצעות ברית מילה?
השיב לו ר' עקיבא "ידעתי שלשם אתה חותר ולכן עניתי לך שמעשיו של האדם נאים יותר.
וכי מה אתה אוכל? האם אתה אוכל לחמניות או חיטה? מן הסתם לחמניות.
והרי הקב"ה ברא את החיטה, אך את הלחמניות מכין האדם, אם כן רואים שמעשיו של האדם נאים יותר ומדוע לא ברא הקב"ה לחמניות מוכנות?
אלא שהקב"ה השאיר מקום לאדם לנצל את כישוריו ויכולותיו, ולשפר את הבריאה.
"אשר ברא אלוקים לעשות" (בראשית ב' ג').
כך הוא הדבר גם לגבי ברית מילה, הקב"ה ברא את האדם בצורה לא מושלמת
והשאיר מקום לאדם לתיקון.
מסיפור זה אנו למדים שברית המילה היא התיקון של האדם.
אם כן ט"ו באב הוא תיקונו של החורבן בתשעה באב ודניאל אברהם שלנו, שנולד בח' באב, תחילת תהליך החורבן, וברית המילה שלו, התיקון שלו, היא ביום התיקון של החורבן בט"ו באב.
אני מאחל לדניאל אברהם שכשם שתיקונו היה ביום תיקון החורבן, כך יזכה לראות בתיקון השלם של החורבן בגאולת עמנו ובביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אכי"ר.
הסבר לשם:
את שמו השני,אברהם, קל יותר להסביר.
דניאל אברהם קרוי על שמו של מור אבי, אברהם אלברט בכר.
ומדוע השם דניאל?
על דניאל איש חמודות אומרת הגמרא שהיה חכם מאוד, וחכמתו הייתה רמה מחכמת חכמי האומות "אם יהיו כל חכמי האומות בכף מאזניים ודניאל איש חמודות בכף השניה לא נמצא מכריע את כולם?" (מסכת יומא דף ע"ז עמ' א').
אנו מאחלים לדניאל אברהם שתדבק בו מחכמתו הרבה של דניאל איש חמודות.
כמו כן, מדרש שוחר טוב (|לא' ז'), אומר שהקץ נגלה לשני אנשים בלבד, ליעקב אבינו ולדניאל, ואכן ספר דניאל מכיל בתוכו נבואות בקשר לחישוב הקץ.
אנו מאחלים לדניאל אברהם, שכפי שנודע לדניאל איש חמודות מתי יהיה קץ הגאולה, כך גם יזכה דניאל אברהם לחזות בגאולה, בבריאות שלמה, באושר ובעושר במהרה בימינו אכי"ר.