chiddush logo

כה תברכו את בני ישראל אמור להם

נכתב על ידי ברוך עינב, 25/9/2012

 בס"ד

 

ברכת הכהנים מתחילה כך: "וידבר ד' אל משה לאמר. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר כה תברכו את בני ישראל אמור להם". ניתן ללמוד מכאן כמה דברים ב"ה:

 

א. כדי להגיע מ"כה" (25) ל"נ" (50) צריך לכפול ב-2, מה שאולי מרמז על רמת הקדושה של הכהנים, שאמנם פה רואים שהיא כפולה, אבל כנראה שזה רק סמלי כי לא ניתן ניתן לתרגם מושגים של קדושה ורוחניות לערכים מספריים.

 

ב. כדי להגיע מ"כ" (20) ל"ה" (5) מחלקים ב-4, כנגד ארבעת היסודות המרכיבים את העולם, אדמה, מים, רוח ואש, ובראשי תיבות "אמור" מברכת הכהנים, כשם שד' יתברך דאג שהכהנים יהיו מפוזרים ברחבי הארץ, כדי שיוכלו לבצע את התפקידים שיועדו להם כגון לימוד תורה ועבודת הקרבנות.

כדי להגיע מ"ה" (5) ל"נ" (50) כופלים ב-10, כנגד עשרת הדברות, עשר המכות, עשר הספירות, עשרה דורות מאדם עד נוח ועשרה דורות מנוח עד אברהם, ולכל אלה קשור עם ישראל קשר ישיר וחזק, ובתוכם גם הכהנים בעלי דרגת הקדושה הגבוהה מכולם.

 

ג. כהן = "כה" (מברכת הכהנים) + "נ" (50 בגימטריה).

ידוע שיש 50 שערי טומאה, 50 שערי טהרה, 50 שערי בינה ו-50 שערי חכמה.

כשהיינו עבדים במצרים הגענו ל"מט" שערי טומאה והיינו קרובים לשער ה-50, אך הקב"ה הציל אותנו הן מסכנה נוראה זו והן מהעבדות האיומה במצרים.

אחרי שהעם הנבחר חווה את כל הסבל והתלאות במהלך כל הדורות, צריך כל אחד לשאול את עצמו עבור מי הוא מעדיף לעבוד, עבור ממ"ה הקב"ה מי שאמר והיה העולם, ומתוך כך להתקרב ל-50 שערי טהרה, בינה וחכמה, או עבור היצר הרע ושלל התאוות והפיתויים שהוא מציע בצמידות לסכנה לרדת מטה מטה בשערי הטומאה.

 

יכול לבוא אדם ולהקשות באומרו, הרי כל מה שברא בורא עולם טוב הוא, ואיך יתכן לומר שעושה מעשה בראשית ברא משהו שאינו טוב, מקולקל או טמא בעולמו, שהרי הוא שלם בכל שלמות ומלא בחסד וברחמים?

אלא שאכן כל הדברים שהאדם נדרש להדיר רגליו מהם נהפכים לטובים ואף טובים מאוד עבורו מעצם ההימנעות שלו מהם, ומעצם ההתגברות שלו על היצר ועל התאווה, כדי שאלו ירוממו אותו מבחינה רוחנית, יגדירו ויעצימו את אישיותו, ויגרמו לו להרגיש סיפוק פנימי עצום, שנובע מאותה עצמה רוחנית שהוא הצליח למצוא בתוכו שכלל לא ניתן להשוותה לשום דבר אחר, במקרים רבים תוך ויתור גדול ומשמעותי על משהו שאולי פעם היה חלק בלתי נפרד ממילון המושגים שלו, והם גם מקנים לו שכר גדול, שהוא לא יכול היה לקבל אילולא אותו מבחן רוחני שהוא עמד בו בעוז וגבורה, שמגיע דווקא בצורה של דבר מקולקל ולא כשר, כשסוד התיקון שלו טמון בהימנעות ממנו - לראות, להתעלם ולהמשיך הלאה עם הידיעה שזה לא רצון ד' ומתוך כך גם לא שייך אליך, כמו מאכלים עתירי שומן וקלוריות, צבעי מאכל, חומרים משמרים, קמן לבן ומרגרינה, שאמנם מבחינה חיצונית הם מאוד צבעוניים ומזמינים, אך כל הפנימיות שלהם זועקת סכנה בריאותית. אסור להתבלבל, החיים האמיתיים לא דומים למשחק מחשב, שמאפשר לבחור ב"משחק חדש".

 

כמו שבנושא הקולינרי לא מעט בוחרים לסכן את בריאותם בתמורה לכמה רגעים של טעם טוב, גם מבחינה רוחנית העולם מציב לכל אדם את האפשרות לבחור בין הטוב למוטב ובתוך כך לסכן דברים הרבה יותר מהותיים, שהתיקון שלהם הרבה יותר מורכב, וזאת בתמורה לכמה רגעים בודדים של סיפוק והנאה מדומים, שמחד מהווים שקר אחד גדול, שמתגלה בשלב כזה או אחר, ומאידך הקב"ה ברוב חסדו מצמיד רמזים שמיימיים לכל העבירות שמציעות לנו את עצמן, כמו סוכני מכירות ממולחים שלבושים באופן מכובד, מדברים בצורה משכנעת, מסתובבים ברחבי אנטרקטיקה ומנסים למכור קרח ומאווררים לתושבי המקום.

 

לדוגמא, תחושת הריקנות שתוקפת אחרי שחוזרים מבילוי מפוקפק, הכעס, המתח, התמיהה, הזעזוע, הבלבול והאכזבה שמרגישים אחרי שמסיימים קשר זוגי שהתחיל ונגמר בצורה לא כשרה, שלא מוסיפה כבוד לכל אחד מהצדדים, יסורי המצפון שצצים לפני, בזמן ובעיקר אחרי ביצוע העבירה, הקלות הבלתי נסבלת של כל תהליך העבירה מתחילתה ועד סופה, שהרי ידוע שכדי להשיג ולזכות בכל דבר שהוא טוב באמת צריך להתאמץ ולעבוד קשה, וכל דבר שבא בקלות צריך לעורר את החשד של כל אחד מאיתנו. כמה זמן לוקח למצוא שידוך ראוי, להביא ילד לעולם, להוציא תואר, למצוא עבודה טובה, להשיג כסף לקניית בית ורכב, וכן על זה הדרך.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע