עיניים איכותיות
וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ
אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ: וְלָקַחְתָּ
מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ - אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ
נֹתֵן לָךְ, וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא, וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ
לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם: (דברים כ"ו א' - ב').
בפתיחה של פרשת השבוע שלנו
ובסיום הפרשה הקודמת - אנו פוגשים חמישה מילים יקרות שטמון בהם יסוד אביר אדיר
כביר ונדיר, ולא נגזים אם נאמר שבאותן מילים טמונה תמצית ההשקפה הצרופה של האדם
היהודי. מה כוונת המשורר והסופר?
בפסוק האחרון של פרשת 'כי תצא'
וכן בפסוק הראשון של פרשת 'כי תבוא' - אנו נפגשים עם המילים הנשגבות "אֲשֶׁר
ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ", ובכפילות הזו מעבירה לנו התורה מסר חשוב:
יהודי יקר! בכל שלב מימי
חייך, מהמצב של 'כי תצא' מבטן אימך אל העולם הזה ועד המצב של 'כי תבוא'
אל העולם הבא בחזרה, חובתך להאמין ולהבין בכל רגע שכל הטוב שמושפע ומורעף עליך -
הכל זו "מתנת חינם" שהבורא הרחמן נתן לך, [כפי שנאמר בפסוק אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ
נֹתֵן לְךָ - 'נותן' זה לשון מתנה], והישגיך והצלחותיך אינם קשורים כלל
לשרירים וקשרים וחכמת חיים ושאר קשקושים שהנך. פשוט בורא עולם חמל עליך והחליט
להעניק לך איכות חיים ברמה מסוימת - וזו הסיבה היחידה שהגעת לאן שהגעת, בכל תחום
מתחומי החיים, הן ברוחניות והן בגשמיות.
ואם ישאל השואל: כיצד יתכן
לומר שהרוחניות באה לאדם בתור 'מתנת חינם', והרי כתוב בגמרא מפורש 'הכל בידי
שמים חוץ מיראת שמים' (ברכות ל"ג ע"ב)? התשובה לשאלה זו מאוד
פשוטה - והיא גם מיסודי הדת, וחובה על כל יהודי לדעת אותה: ברור שענייני הרוחניות
נמסרו לאדם - הן העלייה בהר ה' והן הדרדור משם חלילה, כולם מסכימים שבדברים הללו
הבורא נתן לאדם 'בעלות זמנית' מלאה כדי שתהא לו בחירה בעבודת ה', וזו מתנה נפלאה
שקיבל היהודי ממלך המלכים. אלא כוונתנו כאן
"שבמבחן התוצאה", סך ההצלחות וההישגים של האדם ברוחניות - לא הוא
גורם אותם אלא זו מתנת שמים בלבד, כמו שמבואר בספרים הקדושים שהתפילה
והמצוות אינם מזרימים שפע על האדם - אלא הם רק 'עושים כלים לקבל את
השפע'. משל למה הדבר דומה? למעיין
חי השופע ומזרים מים לכל דִכְפִין, ובא מושיקו ועשה צינור המגשר בין זרימת
המעיין לבֵיתו - וכתוצאה מכך המים מגיעים עד לביתו. וכי יעלה על הדעת שמושיקו
מזרים את המים לביתו? ברור שלא! אין ספק שהמעיין הוא המזרים את המים בצינור, ואם
חלילה תיעצר זרימת המעיין - הצינור כבר לא יועיל למושיקו כלום. הנמשל ברור! האדם רק מכין
את הכלים הרוחניים - את הצינור המגשר בינו לשפע העליון. אך מה שהשפע מגיע אחר כך
לאדם באמצעות אותו צינור - זה לא שהוא מזרים על עצמו את השפע, אלא זו הטבה ומתנה
שהבורא מרעיף ומזרים עליו (עיין שומר
אמונים 'הקדמון' למהר"י אירגאס וויכוח שני סוף אות י"ג), ובלשון התלמוד זה נקרא 'משולחן גבוה קא זכו' (ביצה כ"א ע"א). והדברים מאוד דקים - והעלנו
זאת רק למען הסר ספק מלב עיקש ומפקפק ומתחמק החושב אחרת, ודי בזה לעניינו,
ואכמ"ל בנושאים דקים אלו. |
אכן, אחד מהעשר זכירות
שמצווים אנו לזכור בכל יום (כפי שגילה לנו בעל
ספר 'חרדים' לפני למעלה מ400 שנה שיש 10 זכירות ולא 6), זו הנקודה של וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ
כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל (דברים ח' י"ח), שהכוחות וההצלחות של האדם הם לא שלו - אלא הם "מתנת חינם"
שהבורא נותן לאדם, (כִּי הוּא הַנֹּתֵן - 'הנותן' מלשון מתנה).
עד כאן המסר חד וברור כראש
הגפרור, ולא ניתן להזיז ממנו אפילו גרגיר ופירור. אך למרות זאת צצה וגם רצה כאן
שאלה מעניינת הדורשת באור ובירור, וברשות הקוראים החביבים נעלה אותה כעת לבמה:
מדוע התורה בחרה להעביר לנו
את המסר והשדר והידיעה הנשגבה הזו בשתי מקומות כל כך מנוגדים? שהרי בפרשה הקודמת
זה נאמר על עניין כאוב של מחיית עמלק שהצר וארע לנו ונלחם בנו, ואילו בפרשתנו זה
נאמר על המצב הנפלא של הכניסה לארץ ישראל?
רוצה התורה ללמדנו שלא רק
הדברים המשמחים באים משמים - אלא גם הגזרות הקשות והאסונות נגזרים ונקצבים מלמעלה,
ושום דבר בעולם לא קשור כלל לנתוני השטח - אלא אך ורק לרצון הבורא בלבד. הבורא
בלבד קובע ומחליט אם המצב יהיה שמח וזוהר, או חלילה עצוב וקודר. (ועיין בהרחבה במלבי'ם ישעיהו מ"ה ז', לגבי הנקודה שה' לא עושה
כלל רע ואכמ"ל).
וכדי שנבין היטב את עומק
העניין - נעלה כאן שתי סיפורים על הנקודה הזו, ואין ספק שהסיפורים הללו יחדדו לנו
מאוד את ההבנה בעזרת ה'.
הסיפור הראשון מופיע
בתנ"ך בקצרה - וברשות הקוראים החביבים נעתיק אותו כלשון הפסוקים שם, ואחר כך
נבאר אותו:
וְאִישׁ בָּא... וַיָּבֵא לְאִישׁ
הָאֱלֹקִים... עֶשְׂרִים לֶחֶם... וַיֹּאמֶר תֵּן לָעָם וְיֹאכֵלוּ. וַיֹּאמֶר מְשָׁרְתוֹ
מָה אֶתֵּן זֶה לִפְנֵי מֵאָה אִישׁ? וַיֹּאמֶר תֵּן לָעָם וְיֹאכֵלוּ, כִּי כֹה
אָמַר ה', אָכֹל וְהוֹתֵר. וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם, וַיֹּאכְלוּ וַיּוֹתִרוּ
כִּדְבַר ה': (מלכים ב', ד' מב - מד). ---------------------------------------------------------- לפני כ2900 שנה בתקופת הרעב שבזמן הנביא אלישע
בא אליו אדם ונתן לו 20 ככרות לחם במתנה, והוא היה בטוח שאלישע ישביע בהם את
רעבונו. אך כאשר אלישע הנביא קיבל
את הלחם הוא לא חשב על עצמו - אלא על תלמידיו הרעבים, והוא ציווה על משרתו שיחלק
את 20 הכיכרות בין 2000 תלמידיו - באופן שכל 100 תלמידים יתחלקו בכיכר לחם
אחת (מלבי"ם שם). שמע המשרת את דבריו
התמוהים של הנביא, ושאל: כיצד יתכן לתת 20 כיכרות לחם לפני 2000 איש, וכי זה
יכול להשביע אותם? השיב לו הנביא: משרת יקר!
התעלם מנתוני השטח והשכל הישר, ועשה מה שציוויתי אותך. אתה יודע מדוע?! כִּי כֹה
אָמַר ה', אָכֹל וְהוֹתֵר. אלוקים הבטיח שיהיה ברכה
בכיכרות הללו ועוד יִשאר מהם עודף, ואם אלוקים הבטיח - זה בוודאי יקרה. ואכן כך היה! וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם, וַיֹּאכְלוּ וַיּוֹתִרוּ, כִּדְבַר
ה'. |
סיפור מעניין, לא?
מדובר בתקופת רעב שהתיאבון
של כולם גדול ורחב וכאשר יש הזדמנות לאכול - אין ספק שאף אחד לא מעיז להחמיץ אותה,
ולמרות זאת מְשַׁרְתוֹ של אלישע הנביא מחלק 20 כיכרות לחם ל2000 איש, וחשבון פשוט
מגלה שאם כיכר לחם אחד שוקל בערך 750 גרם, אזי יוצא שכל סועד קיבל 7.5 גרם, בערך
ביס אחד של לחם. נכון שזו ארוחה 'מאוד' משביעה? וראה זה פלא. לא רק שהלחמים
הבודדים הללו הספיקו, עוד נשאר מהם עודף. כיצד זה יתכן?
את השאלה הזו שאל משרתו של
הנביא אלישע, ואלישע ענה לו בארבעה מילים: כִּי כֹה אָמַר ה'... ה' גזר שכך
יהא, ולכן הנס הזה קרה.
סיפור נוסף אנו מוצאים על העשיר
המפורסם הברון רוטשילד שפעם אחת נכנס לחדר הכספות שלו כדי לבדוק את אוצרותיו -
ולפתע נטרקה דלת הכספת וננעלה והוא נכלא בפנים ללא אפשרות לפתוח את הדלת במשך כמה
ימים, (ובני ביתו לא הוטרדו מהיעלמותו - מפני שהם היו בטוחים שהוא נסע לאיזו
'פגישה עסקית').
ומה עלה בסופו? למרות שהוא
היה מוקף בעושר אגדי ולידו היו ערימות של ארגזים המלאים בכסף וזהב - רכושו הרב לא
הועיל לו והוא מת ברעב, ולפני מותו הוא כתב על הדלת מבפנים את המשפט הבא: 'אני
רוטשילד - מת ברעב!
ומה שמעניין הוא שלאחר מותו של
רוטשילד פתחו את יומנו האישי וגילו שכתוב שם שהוא היה בטוח שאלוקים לעולם לא יוכל
להרוג אותו ברעב - משום שיש לו הרבה מקורות של רכוש, ואפילו אם אלוקים יפסיק לספק
לו עוד הכנסות ועושר - גם ככה יש לו מספיק כסף כדי לממן את עצמו עד סוף ימיו. אך
המציאות עשתה לו בית ספר והתברר לו שאלוקים בלבד הוא הבוס הרשמי והשולט הבלעדי
בעולם והוא בלתי מוגבל, והוא יכול להרעיב גם את האדם הכי עשיר... בתוך הכספת
שלו...
שתי הסיפורים הללו מחדדים
לנו את המסר העצום שראינו מקודם.
יהיה מה שיהיה, הבורא עושה
בכל רגע את מה שהוא חפץ שיקרה, וזה לא קשור כלל לנתוני השטח!!! אם הבורא החליט ש20
כיכרות לחם יספיקו ל2000 איש רעבים - אז זה יהיה כך ואפילו עוד יישאר מזה עודף.
מצד שני אם הבורא החליט שרוטשילד ימות ברעב - רוטשילד יכול לצבור רכוש רב כחול הים
ואף לרשום ביומנו שהוא מסודר עד סוף ימיו, ולמרות זאת עצת ה' היא תקום והוא ימות
ברעב - ליד כל אוצרותיו!!!
והשאלה נשאלת: לאחר שהבנו
שהכל בא מלמעלה הן לטוב והן למוטב, האם המצב הזה ניתן לשינוי? האם בכל זאת יש איזו
נוסחה שבאמצעותה אפשר לשנות את הגזרה?
חכמנו ז"ל גילו לנו שיש
גם יש נוסחה כזו - ולנוסחת הקסם הזו קוראים 'משנה מקום משנה מזל', ואדם המשנה את
'מקומו הרוחני' בשמים - הרי הוא גורם על ידי זה להסיר מעליו את הגזרות והצרות.
וכיצד זה עובד?
על האדם נגזרות גזרות,
בהתאם למיקומו בהר ה'. אך אם האדם מתקדם ברוחניות ומתפלל ולומד תורה וכו' -
אזי נשמתו מתרוממת למקום יותר גבוה, ולאור נתוניו החדשים ומיקומו הרוחני המושלם
יותר - הגזרה כבר לא שייכת אליו, וזה הפירוש למשפט המפורסם 'אין מזל לישראל - שעם
ישראל מעל המזל' (שבת קנ"ו ע"א), מפני שמיקומם הרוחני משתנה כל הזמן לטובה, וממילא הצרות שנגזרו עליהם
כבר אינם עדכניים. אך ברגע שעם ישראל נוטשים חלילה את התורה - אזי המזל כן שולט
בהם, כמו שהוא שולט בכל הגויים (אבן עזרא 'הארוך'
שמות ל"ג כ"א).
עד כאן פגשנו את המילים
העצומות של 'אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ' פעמים בשתי פסוקים רצופים. פעם אחת
לגבי מחיית עמלק (כ"ה י"ט), ופעם שנייה לגבי הכניסה לארץ (כ"ו
א). אלא שהתורה משלשת לנו על המקום את המילים הללו
עוד פעם, ומיד בפסוק שלאחר מכן שדן על 'הבאת בכורים' - התורה חוזרת על העניין שוב
פעם וכותבת לנו וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ
אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ (כ"ו
ב').
והשאלה מתפרצת ועולה וזועקת
וממריאה עד לב השמים! הרי ידוע שהתורה מדויקת עד מאוד, ואין בה אפילו אות אחת
שנכתבה שלא לצורך. אם כן מדוע התורה חוזרת כאן על המסר הנ"ל פעם שלישית? כיצד
זה מחכים אותנו יותר?
בפעם השלישית התורה כותבת
זאת על המצוה של 'הבאת ביכורים', מצוה קשה עד מאוד הדורשת מהחקלאי הרבה כוחות
ומסירות נפש...
עומד לו יהודי באמצע הגינה,
ולפתע הוא רואה שמגיע לו 'מזל טוב'! לאחר עמל גדול של חרישה וזריעה והשקיה וזיבול
ודישון וכו' ולאחר המתנה ארוכה של כמה חודשים, סוף סוף הגיע הרגע הנכסף והתאנה
הראשונה הבקיעה לאוויר העולם, והיא מחייכת לו ממרומי העץ ומוחאת לו כפיים.
החקלאי ניגש אל התאנה ומסתכל
לה בעיניים ומעביר לה את רגשי חיבתו העזים, אך בו זמנית יש לו צו אלוקי שאומר לו
'עצור'! התאנה הזו לא שלך - ואתה מתבקש להעלות לירושלים ולתת אותה שם לכהן.
אין ספק שמבחינה אנושית
ורגשית - קשה מאוד לבצע את המצוה הזו, ומי שלא מבין זאת זה בגלל שהוא לא חקלאי,
והוא לא חווה מימיו את הרגע הראשון שמגלים את הפרי הראשון על העץ.
כאן המקום לציין שפעם אחת
התבטא יהודי המגדל מלפפונים ואמר לאחד הקליינטים שלו שהתמקח עימו על המחיר: תאמין
לי שאני קשור מאוד למלפפונים הללו, עמלתי עליהם הרבה ויגעתי למען שלומם מאוד, וכבר
גילו לנו חכמנו ז"ל 'שהאהבה' היא תוצאה של נתינה, וכל אדם המשקיע - נפשו
נקשרת לאותו מוצר. אך מה אעשה? אני צריך להתפרנס ומשום כך אני נפרד ממלפפוני
האהובים. אני מבקש ממך שתבין את רגשותי, ותתן לי את התמורה הראויה עליהם מבלי
להתמקח עימי יותר מדי.
[יתכן והמעשה הזה נשמע קצת
קיצוני ותמוה. אך מי שינסה להיכנס רגע לנעלים של אותו חקלאי, יכול להבין היטב את
המצב הזה].
משום כך באה התורה ומזכירה
לחקלאי את המסר הנ"ל: חקלאי יקר, יהודי מתוק, תזיז את 'האני' הנפוח שלך
ותפסיק לראות בפרי הזה את עוצמתך ויכולותיך, תסתכל על המצב בעיניים יהודיות ותנתח
את התמונה עם המשקפים של אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ, תבין ותאמין
ותפנים שהכל הגיע אליך ממתנת חינם - כי הבורא החליט שהפרי הזה יגדל כאן, ובעצם
לפרי הזה הבורא ייעד תכלית להגיע לירושלים בתור 'ביכורים' - ואתה נבחרת להיות
'השליח מצוה' לענין. אם תקרא כך את המפה, יהיה לך יותר קל להתנתק מהפרי ולקיים את
מצות הביכורים בלב רחב.
לסיכום: לאחר שהתורה לימדה
אותנו בשתי הפסוקים הקודמים שגם הצרות וגם הברכות באים מלמעלה והם לא תלויים
בנתוני השטח, התורה כותבת לנו את הפסוק השלישי בכדי להעלות אותנו קומה נוספת וללמד
אותנו איך לתרגם זאת "מהשקפת עולם" "לחיי המעשה" - לקיום
המצוות, והיא מדגימה לנו זאת על מצות ביכורים, מצוה שהאדם אמור לתת ולהקריב למענה
מהונו ואונו.
התורה נותנת כאן לאדם 'זריקת
עידוד' בעבודת ה' - והיא הופכת לו את ההשקעה וההקרבה והמסירות נפש לקלים יותר, והתורה
מצפה מאיתנו שנעתיק את ההבנה וההבחנה העדינה הזו לכל המצוות, בכדי שנוכל להתמודד
עם קשיי היצר אשר עובד קשה כדי לבלבל ולסמא את עינינו.
כן כן, יצר הרע אומר לאדם...
אם תרמה את פלמוני ותדרוך על דלפוני ותעשוק את מילוני ותרכל על מלפפוני... אזי
תהיה יותר פופולארי ומצליחן ועשיר ומכובד וכו', והיצר לא מגלה לאדם את הסוד שמלמדים
אותו אליהו הנביא ורוטשילד בסיפורים הנ"ל - שהעולם מנוהל על ידי בוס אחד
ויחיד ולא ניתן לעקוף אותו ובעצם לא נתוני השטח קובעים את המצב, ממילא למה לי לשקר
ולרמות וכו' בכדי לשנות את הנתונים? וכי זה יועיל? הרי רצון הבורא הוא זה שתמיד
ינצח - על אפם וחמתם של כל נתוני השטח, שהרי הכל זה מלמעלה! [יש אפילו שיר
כזה. רק חבל שזה שיר ולא צורת חיים].
מי שמתעמק במסר הזה שראינו
כעת והופך את הדברים 'לצורת חיים' והלכה למעשה, אין ספק שיש לו 'עיניים איכותיות'
הרואות את העולם כמו שיהודי צריך לראות. מי חושב אחרת?