chiddush logo

בשר,יין ויראה

נכתב על ידי בר נש, 15/8/2012

פרשת ראה  לזכוּת כל עמ"י

חודש טוב!"כי ירחיב ה' את גבֻלך כאשר דִבֶּר לך ואמרת אֹכלה בשר כי תאַוֶה נפשך.."(דברים יב,כ)התורה קושרת את הרחבת גבולות הנחלה לגדילת התאווה לאכילת בשר.מדוע?בעל פירוש הכלי יקר לפסוק מביא גמרא(ברכות לב)שאומרת כי האריה נוהם רק כשיש לו הרבה בשר("קופה של בשר")כנראה שככל שיש לבריאה יותר אוכל\רכוש\שטח וכו'-הרצון והתאווה שלה גדלים.הכלי יקר קושר את הפסוק הבא:"כי ירחק ממך המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשום שמו שם.."(דברים יב,כא)עצם הריחוק מבית המקדש\בית הכנסת\בית המדרש\הישיבה\האולפנה וכו'-עצם הריחוק ממקום קדוש גורם לפעמים לאדם רצון לפרוק עול,ולשחרר את רסן יצריו.פה התורה מדברת על תאוות הבשר-רצון לאכול ולבלוס בשר ויין וכו'.אבל ישנן עוד הרבה תאוות,וכל אחד יודע מה טיבו ומהם רצונותיו.לפעמים הריחוק ממקום מסוים גורם לאדם רצון 'לפרוק עול',אולי גם ריחוק מאנשים מסוימים יכול לגרום לכך.ציטוט:"כשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו,אמרו לו רבינו ברכנו,אמר להם,יהי רצון שיהא עליכם מורא שמים כמורא בשר ודם. אמרו לו,רבינו עד כאן.אמר להם,ולוואי.תדעו,כשאדם עובר עבירה, אומר שלא יראני אדם"(ברכות כח)לפעמים הפחד ממה שיאמרו או יחשבו עלי כשאני עושה מעשה-עצם הפחד גורם לי לא לעשות מעשה ולרסן את רצונותיי.הברכה של רבי יוחנן לתלמידיו היא שיראתם מה' תהיה כמו יראתם מבני אדם,עד שאט אט גם כשלא יהיו בני אדם סביבם-הם ייראו מה' ויעשו כדברו.אין פסול באכילת בשר ושתיית יין,השאלה היא התדירות והכמות.לא באנו לעולם הזה כדי למלא כרסנו בבשר וביין בכל יום ובכל שעה.בשר הוא טעים, ממלא ובריא,הרי הבשר ניתן לנו למאכל לאחר המבול-משמע שאפשר וצריך לאכול אותו.אלא שהכל במינון."תנו רבנן כשחרב הבית בשניה רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין.נטפל להם ר‘ יהושע,אמר להן: בני,מפני מה אי אתם אוכלים בשר ואין אתם שותים יין?אמרו לו:נאכל בשר שממנו  מקריבין על גבי המזבח ועכשיו בטל? נשתה יין שמנסכין על גבי המזבח ועכשיו בטל? אמר להן אם כן,לחם לא נאכל שכבר בטלו מנחות...מים לא נשתה שכבר בטל ניסוך המים.שתקו.אמר להן בני,בואו ואומר לכם-שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר שכבר נגזרה גזירה,ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר שאין גוזרים גזירה על הציבור אלא אם כן רוב ציבור יכולים לעמוד בה.."(תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא,ס‘ ב‘)בלי קשר לחורבן –הבית- אין לתורה מטרה להכביד עלינו,לאסור איסורים שלא נוכל לעמוד בהם-הרי זוהי תורת חיים!אלא המטרה היא לבנות חיים שהתוכן בהן הוא העיקר,ולא התפאורה.לא באיזו מסעדת יוקרה אכלתי ולא כמה שילמתי.הרי מטרת האכילה היא כדי שנוכל להמשיך לחיות-כדי ש...(אפשר להשלים לבד) שבת שלום ומבורך!!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה