משל ונמשל - משלים ומוסר השכל (26 תגובות לחידוש זה)
בס"ד
משל ונמשל
הנה לפניכם משלים יפים :
סיפורו של גילגול / ערכים
מעשה היה בשני אנשים שביקשו לעצמם מלאכה שלא דרושה לה תעודת בגרות. מאחר שתרו בשווקים וברחובות ולא מצאו, מה עשו? לשלוח יד בעירם לא יכלו, מחמת המשטרה המקומית שירדה לחייהם. שלא לשלוח יד כלל גם כן אי אפשר, מחמת הרעב המציק. נטלו מקל והחלו נודדים בדרך לעיירות אחרות.
מעשה היה בשני אנשים שביקשו לעצמם מלאכה שלא דרושה לה תעודת בגרות. מאחר שתרו בשווקים וברחובות ולא מצאו, מה עשו? לשלוח יד בעירם לא יכלו, מחמת המשטרה המקומית שירדה לחייהם. שלא לשלוח יד כלל גם כן אי אפשר, מחמת הרעב המציק. נטלו מקל והחלו נודדים בדרך לעיירות אחרות.
ויהי בחצי הדרך, והנה רואים הם מרכבה הדורה, רתומה לסוס אביר, נוסעת לה לאיטה, ובעל העגלה מנמנם. החליטו להחרים לעצמם את הסוס ההדור. אלא שהחשש גדול, שבעת שייטלו את הסוס, יתנער בעל הבית מנמנומו. מה עשו? בעוד האחד לקח את הסוס, החזיק השני במוטות העגלה והובילה על דרך המלך. כך לא תעמוד העגלה ממסעה, והבעלים לא יתעורר.
ויקום המנמנם מתנומתו. משפשף הוא את עיניו, והנה, רואה הוא כי במקום סוסו האביר, שהיה מוביל את עגלתו ההדורה, הרי היא מובלת ביד הולך על שתיים, המדדה על רגליו, זיעה נוטפת ממנו ומותירה עקבותיה על דרך המלך. כעסו גבר, ואילולא שנכמרו רחמיו על אותו בר-נש הולך על שתיים, היה מכה בשוט שבידו חבטה שיש בה ממש. פתח את פיו וקרא: "הי, סוס בן-אדם, מי אתה? מה מעשיך? וסוסי האביר היכן הוא? ומה מעשיו?" ברגע הראשון כמעט התבלבל ידידנו מהקול הקורא, אלא שנתעשת מיד, הניח את מוטות העגלה בנחת, הסתובב ואמר: "שמע ואספר לך את העניין כולו על בוריו:
היה זה לפני שנים רבות מאד. בביתי לא היתה פרוטה לפורטה, ולי אשה וילדים להאכילם לחם. עמדתי ושלחתי יד בגניבה, ומגניבה אחת באה השנייה, עד שנעשיתי לגנב ממש. ויהי היום, ויתפסוני שומרי החוק, והובילוני לבית האסורים, שם ישבתי גם בכיתי, עד אשר הנשמה שבי פרחה מאפי ותעל אל מקום המשפט. ובמקום המשפט העלו על כף מאזניים את כל מסכת עוונותי, וייגזר גזר דיני לשוב אל העולם הזה בגלגול, אולם לא סתם גלגול, אלא גלגול בגופו של סוס לחמישים שנה. היום", הרים הגנב את קולו, "מלאו חמישים לגלגולי, ומשום כך נעלם הסוס, והנה אני תחתיו לסחוב את עגלתך. ועתה, אם תעשה עמדי חסד, והנחתני לנפשי".
שמע זאת בעל הסוס וייכמרו רחמיו. הן לא ייתן לאדם מסכן להוביל את עגלתו כסוס. פנה אליו ואמר: "ראה, משחרר אני אותך. אולם אך ורק בתנאי שתבטיח לי נאמנה שלא תשוב לגנוב". הבטיח לו הגנב את דברתו, וילך לדרכו.
אך נשתחרר מעולו של זה, פנה אל חברו עם הסוס, ויחדיו פנו בצחוק מתגלגל אל העיירה הסמוכה כדי למכור את הסוס ביריד שהתקיים שם.
עומדים הם ביריד ומכריזים על סוס אביר העומד למכירה. והנה, עיניהם רואות את מיודעם, משחרר הגלגולים, מתקרב כדי למצוא סוס תחת סוסו הפורח. מיהרו ותפסו מחסה, והמתינו לראות כיצד ייפול דבר.
ניגש הלה לראות את הסחורה המוצעת למכירה, ולפתע משפשף הוא את עיניו, רואה הוא לפניו את סוסו משכבר הימים, עומד ומנפנף בזנבו לכל עבר. בלא להתבלבל, שולף את חגורת העור ממכנסיו, ומתחיל להצליף בסוס הלוך ושוב. הסוס מנתר וקופץ, וזה מצליף. פניו מאדימות, הזיעה נוטפת, והוא ממשיך להצליף.
לאחר דקות ארוכות של הצלפה, נאנח ואמר באכזבה: "יום אחד, כבן אדם, וכבר הספקת לחזור להיות גנב..."
* * *
כמה פעמים הבטחנו לעצמנו, שזהו זה. ולמרות הכל, זה קרה שוב.
ומשה עלה אל האלוקים
במדרש רבה (שמות כ"ח) מסופר שבשעה שעלה משה רבנו
אל האלקים בקשו מלאכי השרת לפגוע בו , עשה הקב"ה
קלסטר של משה דומה לאברהם, ואמר למלאכים: אין אתם
מתביישים הימנו? לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בביתו? אמר
הק "ב ה למשה: לא נתנה לך תורה אלא בזכות אברהם .
משל :
לשר צבא גדול אחד שהיה חשוב מאד בעיני המלך, עד
כדי כך שלא היה עושה מאומה ללא עצתו, למלך זה היה בן
יחיד ובכל פעם שהיה המלך רוצה להמתיק סוד עם שר הצבא,
היה מבקש מבנו שיצא מהחדר. והיה מתפאר שר הצבא בעיני
מקורביו: רואים אתם, אני חשוב למלך יותר מבנו יחידו, כי
כשהמלך רוצה להתייעץ עמי הוא מוציא את בנו ומסתודד
איתי .
כאשר הגיעו דברי התפארות הללו אל בן המלך, התעצב
מאד אל לבו, כי חשש שאכן אין הוא חשוב כל כך בעיני אביו,
כה נעצב בן המלך עד שנפל למשכב. רופאי המלך שהובהל
הכל קצוב מראש
מאת: צוות 2000 | פורסם ב: 28.01.2013 / 16:52:16
עשיר גדול היה ראובן. עסקיו חבקו עולם ומלואו. בכל אשר הוא עושה, ה' מצליח בידו. מודע היה ראובן כי מתנת שמים היא, וראה את עצמו כשומר פיקדון. "לא שלי הוא הכסף", היה אומר, "אך שליח אני". היה נוהג בעניים המתדפקים על דלתו בעין טובה, בלב רחב ובידיים פתוחות.
הכל ידעו כי איש המזדמן העירה ומחפש מקום לאכול, לשתות וגם למצוא מקום להניח את ראשו, עליו לפנות אל ביתו של ראובן, ושם ימצא את מבוקשו. תמיד היה ביתו פתוח לרווחה, ומן המטבח היו נודפים במשך כל שעות היום ריחות של מאכלים משובחים.
באחד הימים הגיע אל העיירה יהודי קשה יום שעל גבו תרמיל דהוי והוא עייף ויגע מטורח הדרך. האנשים מיהרו להפנותו אל ביתו של ראובן. שם, אמרו לו, יוכל לקבל את כל אשר יחפוץ.
פנה האיש והלך אל הכיוון שהראו לו, אך מאחר שלא ידע את הכתובת המדויקת, הדפק על אחד הבתים ושאל ה
אדם כי ימות באוהל
אמר ריש לקיש מנין שאין דברי תורה מתקיימין אלא
במי שממית עצמו עליה שנאמר: זאת התורה אדם ימות באהל .
ובאמת תמוה, הלא כתיב "וחי בהם" ולא שימות בהם.
ויש לבאר עפ"י משל :
סוחר אחד בעל פונדק גדול, היה
מרוויח יפה מאנשי העיר והכפרים מסביב, תמיד היה
טרוד ולא מצא לו פנאי לקבוע עיתים לתורה, ואפילו
לתפילה בציבור היה מגיע באיחור לזמן קצר. אך השנים
עוברות והאיש התקרב לזקנותו, בזקנו כבר נראו פה
ושם שערות שיבה, והוא החל לעשות חשבון הנפש, הרי
יגיע הזמן שבו יהיה מוכרח ללכת לעולם האמת,
ולמסור דין וחשבון מה פעל בזה העולם, הרי את כספו
לא יקח אתו לשם, אז החליט בלבו, מהיום והלאה, כל
יום אחר התפילה אלמד כמה שעות .
בבוקר הלך לתפילה, אחרי התפילה התיישב ללמוד,
אשתו רואה שהזמן מתארך ובעלה לא חוזר, וכאן
בפונדק מלא קונים, ואינה
ידידו האמיתי של האדם !
משל
לאדם אחד שהיו לו שלושה ידידים, ראובן, שמעון
ולוי. את ראובן הוא אהב מאד ונראה היו לו כי האהבה
היא הדדית, גם שמעון נחשב בעיניו לידיד טוב, אם כי לא
ידיד נפש כמו ראובן, עם לוי היו לו יחסים רופפים יותר
מאשר עם שאר ידידיו, ומעולם לא החשיב במיוחד את
הקשרים ביניהם .
יום אחד נקרא האיש להתייצב לפני המלך. סיבת
הקריאה אל המלך לא היתה ידועה לו, והאיש נבהל מאד
וחשש מפני הצפוי לו. אולי הלשינו עליו וצפוי חלילה
לעונש מוות. בצר לו פנה אל חבריו בבקשה לבוא עמו אל
המלך ולהמליץ טוב בעדו, לתדהמתו הרבה סירב ראובן,
שאותו החשיב לידידו הנאמן לבוא עמו. גם שמעון חברו
השיב את פניו ריקם, הוא אמנם הסכים לבוא עמו כברת
דרך, אולם מראש אמר לו כי הוא מוכן ללוותו רק עד שער
המלך, כי הוא חושש להיכנס פנימה. בלית ברירה פנה
האיש ללוי, למרות ששני הידיד
לא לחכמים לחם / ערכים
כבר עשרים שנה הוא נושא את התואר "שמש הקהילה". את מלאכתו עשה במסירות ובנאמנות. מדי בוקר פתח את דלתותיו של הבניין המכובד, הדליק את האורות, הסיט את הווילונות ואסף את שאריות הלכלוך.
כבר עשרים שנה הוא נושא את התואר "שמש הקהילה". את מלאכתו עשה במסירות ובנאמנות. מדי בוקר פתח את דלתותיו של הבניין המכובד, הדליק את האורות, הסיט את הווילונות ואסף את שאריות הלכלוך שהותירו אחריהם אי אלו פקידים שעבדו עד השעות הקטנות של הלילה. דאג שהכול יתפקד כראוי.
מגיל שלש עשרה עבד שם, מאז הלך אביו עליו השלום לבית עולמו, ועול פרנסת הבית נפל על כתפיו כבכור האחים. הוא התקבל לעבודה, תחילה מתוך רחמים, ולאחר מכן מתוך הערכה. הם שילמו לו משכורת הגונה והתייחסו אליו יפה.
עד שהגיע ראש הקהילה החדש.
צעיר ומלא מרץ, גדוש רעיונות חדשניים, החל משנה סדרי בראשית. קבע תקנון חדש, שינה את סדרי קבלת הקהל, פתח ערוצים נ
לא לוותר
ערכים
מאז ילדותו ידע חיים כי כשיתבגר יהיה מקומו בשייטת. אביו ז"ל, שכה העריך אותו אך בקושי הכירו, היה מטובי הלוחמים בשייטת. מסור ונאמן היה לתפקידו, עד שנפל במבצע נועז עמוק בשטח האויב. חיים ידע כי הוא ממשיך את דרכו ועליו למלא את מקומו.
חיים היה חדור מוטיבציה אותה ירש מאביו. מאז ומתמיד ידעו הכל כי משימה שחיים נוטל על עצמו, תבוצע במלואה ובצורה הטובה ביותר. שנים ארוכות לפני מועד הגיוס, כבר היה מכין את עצמו לקראת המשימה, אותה הוא עומד לבצע. מדי יום היה מתאמן בכל דבר אפשרי, אם בסחיבת משאות ואם בהרמת משקלות, רגליו הורגלו לריצות ארוכות ומעייפות. מדי יום היה משפר את הישגיו.
בני משפחתו נדהמו מההתמדה והרצון הפועמים בו. איש לא יכול היה להצביע על יום שבו אמר חיים: 'אין לי כח'. כך חלפו להם ימים ואף שנים. חיים מסמן לעצמו מטרות ויעדים וכובש אותם.
כמו כל דבר שמצפים לו, גם היום המיוחל הגיע. חיים מ
"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ"
שאלתו המפורסמת של טורנוסרופוס
הרשע לרבי עקיבא: "אם אלקיכם אוהב
עניים מפני מה אינו מפרנסתם".
משל על בעל הבית שערך סעודה לאוהביו,
הזמין עשרה ידידים, וכמובן הכין עשר מנות.
לפתע קפץ אחר האורחים, שהיה ,
רעבתן גדול, וחטף לעצמו שתי מנות !
נשאר אורח אחד בלי מנה.
אמרו האורחים לפני בעל הבית: אחד
מאתנו נשאר ללא מנה, בוא והשלם לו
את מנתו.
ענה להם בעל-הבית דעו לכם
שאני הכנתי לכל אחד מכם מנה, וכמספר
הסועדים כן מספר המנות.
ועכשיו שאחד מכם חטף שתי מנות,
חובה עליכם לתת לו כל אחד ממנתו, עד
שתשלימו לו כדי צרכו.
הנמשל : "מקרב הארץ"
לאביון גם כן הוכנה מנה בתוך הארץ –
העולם, אך מי שכוחו גדול, חוטף חלקו
וחלק חבירו, והקב"ה מצוהו לתת מחלקו
גם לעני.
משל לכפרי אחד ולו בת יחידה וחביבה, ומילדותה
נתן דעתו לחסוך עבורה כסף עבור נדוניה נכבדה, מה
עשה, ייחד קופסה נאה, וכל שטר כסף חדש ויפה
שהצליח לחסוך, הניח בתיבה, כך עשה חודש אחר
חודש, שנה אחרי שנה, וחפיסת שטרי הכסף הלכה
ותפחה. כשהגיעה הבת לפרקה פתח הכפרי את התיבה
והוציא חופן שטרות נאים, בוהקים כחדשים, נסע אל
העיר הגדולה ונכנס לחנות יקרה ובחר לעצמו את
היקרות שבסחורות, והושיט את השטרות לתשלום, מיאן
המוכר לקבלם בטענה שאין הוא מכיר את השטרות,
התמרמר האיש ואמר: הלא כסף כשר הוא וחוקי הוא,
בעמלי הרווחתיו, ובמשך שנים חסכתיו, משכו בכתפיהם
ואמרו: אנחנו לא יודעים, לך לעיר הגדולה אולי שם
יאמרו לך שהכסף חוקי וימירו אותם בשטרות מוכרים.
נסע האיש לעיר הגדולה ועלה לבנק הממשלתי וחיכה
בתור, ראה אנשים באים עם שטרות בלויים וקרועים
והחלפנים גוערים בהם "כלום כך שומרים על שטרות
יקרי
"בעלותי ההרה לקחת לוחות האבנים
ואשב בהר ארבעים יום"...
משה רבנו עלה לו אצל הקב"ה
הוא... ועשה עצמו כאילו כועס על
ישראל , מנין ? שנאמר :
"אנא חטא העם הזה חטאה גדולה"
עשה משה רבינו עצמו כועס לפני
השם יתברך ?
משל למלך, שהיה לו עבד אהוב,
יום אחד, רצה המלך לשמח את לב עבדו,
מה עשה? נתן לו כלי כסף, אך למרבה
הצער, היה הכי מזוייף, והעבד הצטער
מאוד, לשאול את המלך מדוע נתן לו כלי
מזוייף לא העז, התחכם העבד ואמר
למלך: אני אקנה מהמלך את הכלי, אשלם
בכספי.
צרור דינרי זהב, אך בין הדינרים
היה גם דינר מזוייף.
המלך: הרי הדינר מזוייף? אמר
העבד: זהו בדיוק, אדוני המלך הדינר
מזוייף בדיוק כמו הכלי שנתת לי.
הקב"ה אף פעם לא כועס על
ישראל, וכשראה משה שה' כועס, ידע
שזה רק כעס מדומה, כעס "מזו
"אתה החילות להראות את עבדך את גדלך
ואת ידך החזקה "
ונבאר על פי הפסוק (תהלים פו, י): "כי גדול
אתה, ועושה נפלאות אתה אלקים לבדך".
ונסביר לפי ציור: כי האדם בעצמו אינו
אלא עפר ואפר, אלא מה הוא האדם ?
המעלות שקנה לעצמו.
כמו שאנו אומרים על פלוני: הוא למדן,
הוא צדיק, הוא חסיד, הוא עשיר וכו'.
אך עצם האדם הרי הוא כלום, אפס, וזה
דומה לשטר חוב, נניח שלאדם יש שטר
חוב על סכום עצום, שאחד חייב לו,
כמובן, שהשטר מאוד יקר לו, ושומר
ומשגיח עליו.
אך הרי מצד עצם הנייר אין בו שום ,
חשיבות, מה זה בסך הכל ? פיסת נייר.
הנמשל כך המציאות בכל הנבראים, :
שאינם שוים כלום מצד עצמם, אלא רק
מצד מעלתם.
אך הקדוש ברוך הוא גדלותו גם מצד
עצמו וגם מצד פעולותיו שמראה.
וזה מה שאמר דוד המלך ע"ה: כי גדול אתה
– מצד עצמך; ועושה
ערכים
גאוות בני המטרופולין היתה על ארמון המלוכה הניצב במקום הגבוה שבעירם. מכל מקום בעיר נראו מגדליו וצריחיו. חייליה של פלוגת המשמר ערכו מסדרים מרהיבי עין ברחבה הענקית למרגלות החומה הנישאה, והמוני השליחים והמדינאים, השגרירים ובני פמלייתם, הביאו עימם עושר רב לעיר הבירה, שגשוג ורווחה, כבוד וגאווה.
רק מעטים מבני העיר עברו בשערי הארמון. מבעד לשערים ראו את קצות הגן המלכותי. אמנם, גננים רבים הועסקו בו ופועלים רבים שקדו על נקיונו, אך כל אחד הכיר את הקטע שלו, ויכול היה לדווח על חלקתו ועל יופיה. הגנן הראשי יכול היה לספר על הגן כולו, על שביליו ועל פינות החמד שבו. אך עדיין אנו נמצאים מחוץ לארמון.
עובדי הארמון שהתגוררו באגפיו- המזכירים, השרים ועוזריהם, רק הם יכלו לספר על הפאר הרב, על הקירות ספוני האלון וכרכובי הזהב, על התמונות המרהיבות ועל ריצפת הפסיפס. שלא לדבר על פאר הטרקלין, שלא לדבר על שטיחיו האמנותיים ונברשות הבדולח, כס המלכות
ערכים
אחד מתושבי העיירה חלם נקלע לעיר הגדולה, שם שדלוהו סוכני הפיס לקנות כרטיס הגרלה. את מעט כספו שהביא עמו לצורך מסחר, הניח על קרן הצבי ושב לביתו. תמהה אשתו בראותה אותו שב וידיו ריקות. לא נמשכה תמיהתה זמן רב, שכן מיהר החלמאי דנן להוציא את הכרטיס המקומט מכיסו ונפנף בו למול עיניה כשהוא צוהל ואומר "ראי, חלמאית יקרה שלי, זהו הסיכוי שלנו לבית גדול ומרווח כאשר חפצת. שכן, סכום ההגרלה עומד על סך שישים אלף רובל". שמעה זאת האשה וקרסה תחתיה מתעלפת.
בין כך ובין כך הגיעה מרכבת הדואר ובה שליח מפעל הפיס הארצי ומנה אחר כבוד סכום של שישים אלף רובלים טבין ותקילין לידיו של החלמאי המאושר.
בו ביום עמד וסגר חוזה עם קבלן מקומי, כי יבנה לו ולזוגתו את בית חלומותיו, בניין שכולו פאר והדר כיאה וכיאות לגביר שכמותו. תקעו כף זה לזה, הרימו כוסית ושתו לחיים. נתן זה ביד הקבלן מחצית הסכום, והבטיחו נאמנה כי כאשר יעמוד הבית על תילו, יקבל את המחצית השני
ערכים
מרכבה הדורה עצרה ליד חנות תכשיטים יוקרתית ברחובה הראשי של העיר. אשה כבודה ירדה מן המרכבה ונכנסה לחנות. היא הציגה את עצמה: אשתו של אחד הפרופסורים באוניברסיטה. היא באה לבחור לעצמה תכשיטים לכבוד יום הולדתה הקרב ובא. המחיר אינו משנה, בעלה ישלם ככל אשר יושת עליו. אין עליה אלא לבחור ולהביא לו.
לא בכל יום מזדמן קונה כזה. בעל החנות הראה לה את התכשיטים היקרים ביותר, המשובצים לעייפה ביהלומים ענקיים. הקונה התגלתה כבעלת טעם מעודן. היא בחרה ביפים וביקרים מבין התכשיטים, וביקשה מהסוחר לעטוף אותם באריזת מתנה ולצרף אליהם את המחיר.
"עכשיו, אם תואיל", אמרה לו: "אסיע אותך במרכבתי אל ביתי, אציג את התכשיטים בפני בעלי ותקבל המחאה על הסכום כולו". הסוחר נענה ברצון. הם עלו למרכבה, וזו שעטה אל רובע היוקרה.
המרכבה עצרה ליד אחד הבתים, והם עלו במדרגות השיש. הסוחר סקר את שלט הנחושת שעל הדלת: פרופסור פלוני, כדברי האשה. היא
ערכים
לאחר מערכה ארוכה וממושכת שבה נחלו צבאותיו של המלך, בראשותו של שר הצבא, ניצחון מזהיר, יצאו המלך ושרי הממלכה וקידמו את פניו בתשואות.
בגילוי חיבה נדיר ומיוחד נטל המלך את שר הצבא, כשהוא מניח את ידו על כתפו באהבה, ולעיני כל הובילו אל חדרו האישי. שם הודה לו מקרב לב והביע בפניו את כל רחשי תודתו והערכתו.
תוך כדי דבריו, שאל המלך את השר: "שמא יש בליבך איזושהי משאלה מיוחדת שהנך רוצה לממש? אולי חפץ אתה בהעלאה נוספת בדרגה, או בהעלאה נוספת בשכרך?" השר הנהן בראשו לשלילה, ביקש את רשות הדיבור ואמר: "אדוני המלך, אל נא ייחר אפך לשמוע את בקשתי, אולם לכבוד גדול ייחשב לי אם יואיל המלך לקבלני בארמונו הגדול והמיוחד, המיועד לקבלת ראשי מדינות ונציגי הממשלות. אם יואיל לכבדני בכך, והיה זה שכרי".
שמע המלך, שתק קמעא ואמר: "שוב נא אל ביתך, ובעוד יומיים אשיבך דבר".
עזב השר את בירת הממלכה ופנה אל בי
ר' זרח היה גביר של ממש, גביר כזה שכל העיירה מכבדת אותו בכל הכיבודים האפשריים. בדבר אחד שונה היה ר' זרח מכל הגבירים האחרים, ר' זרח היה נוהג לעזור לכל נצרך.
משום כך שמחה העיירה כולה, כאשר שמעו כי ר' זרח הגביר עומד לחתן את בתו עם בחור בר מעלה.
תוך כדי ההכנות לחתונה ותפירת שמלת הכלולות, הבחינו כי חסרה חתיכת בד להשלמת השמלה. מיהר ר' זרח ושלח את משרתו אל חנות הבדים כדי שיקנה חתיכת בד נוספת, כשהוא מוסיף לו כי לא ישכח למסור את הזמנתו לשמחת החתונה לבעל החנות.
ניגש המשרת אל חנות הבדים, החווה באצבעו על הבד אותו נדרש להביא, הוציא מכיסו עשרה רובלים ושילם את דמי הבד. תוך כדי כך הוציא בעל החנות שטר של מאתיים רובלים, ואמר: "קח נא את זאת, כמתנת נישואין לזוג הצעיר, בתוספת מירב איחולי".
בכל אותה עת, יושב לו בחוץ קבצן ועיניו צמודות אל חלון הראווה. לנגד עיניו הוא רואה את מחזה הפלא האמור,
מעשה במלאך הממונה על החלומות ובמלאך הממונה על ההצלחות שנפגשו. עמדו השניים ושוחחו, סיפרו זה לזה על סיפורי חלומות ועל סיפורי הצלחות. בטרם נפרדו איש לדרכו, קבעו כי מדי פעם ישובו להפגש.
הלך מלאך ההצלחות לדרכו, ונותר מלאך החלומות על עומדו. בלבו החל רוקם תכנית מרתקת ומשעשעת, אך גם זדונית ומרושעת. הוא יעולל תעלול, שכל השומע יצחק, ישבח ויפאר את מעלליו.
לאחר עבודת שטח מאומצת בת שבועות מספר, מצא אדם עשיר ובעל השפעה. שמו התנוסס כחבר דירקטריון ואף כיו"ר במקומות רבים.
ביתו המפואר השתרע על שטח נרחב, כשאליו מסונפים כמה דונמים של גינה ושל מגרשי ספורט. קומה שלמה בביתו היתה מיועדת לאנשי התחזוקה הקבועים, החל במנקים ובגננים וכלה בעובדי מטבח ובקונדיטורים מומחים.
כך נראו הדברים כלפי חוץ. החיים המשיכו לזרום במסלולם, והאיש המשיך לנהוג ברחובות העיר ברכבו המפואר. אולם מנהלי הבנק החלו לחוש אי נוחות מול משיכות הכספים המוזרות
רבה הראשי של מצרים, נעים הליכות היה, חכם ונבון. שמו הטוב הגיע גם לאוזניהם של בני המעמד הגבוה, תופסי השלטון וחכמי הדת המוסלמים. הכול העריכוהו על חכמתו ועל תבונתו. גם המלך, שהיה איש חכם ומשכיל, מצא בו בן שיח נפלא ואיש כלבבו.
באחד הימים, ברגע של התפעמות מחכמתו של הרב היהודי, העלה המלך בפיו את שחשב בלבו זה מכבר: "למה לא תצטרף אלינו? מדוע שלא תהיה מוסלמי טוב כמונו?"
הרב לא נבהל. מאז החל להגיע לארמון המלך, הכין את עצמו לשאלה מעין זו.
"עניין של מסורת! אדוני המלך", ענה הרב.
הרים המלך את גבותיו, מבקש הסבר למילותיו של הרב.
"אדוני המלך, המסורת שלנו, זו שהעבירו לי אבותי בדקדקנות, היא המחייבת אותי להמשיך ולהעביר אותה הלאה לבני אחרי".
"מבין אני אותך, כבוד הרב, אבל ודאי תדע כי גם לנו יש מסורת מפוארת ארוכת שנים. אף היא עוברת מאב לבן, דור אחר דור..."<
עץ אחד היה ביער. הוא היה שונה מכולם. חלוש וכחוש היה מראהו, אך תכונה מיוחדת היתה בו. הוא היה "בן אלמוות"! שנים רבות עמד העץ הכחוש ביער. הוא ראה במותם ובנפילתם של שכניו הגבוהים והחסונים, ואילו הוא רק חייך חיוך של ניצחון, והמשיך לחיות.
עץ אחד היה ביער. הוא היה שונה מכולם. חלוש וכחוש היה מראהו, אך תכונה מיוחדת היתה בו. הוא היה "בן אלמוות"! שנים רבות עמד העץ הכחוש ביער. הוא ראה במותם ובנפילתם של שכניו הגבוהים והחסונים, ואילו הוא רק חייך חיוך של ניצחון, והמשיך לחיות.
העצים ביער עמדו והתבוננו בעץ בן האלמוות, התקנאו ביכולתו המופלאה לעמוד מול כל הקשיים לאורך שנים כה רבות. עמדו ודנו כיצד יוכלו גם הם לשפר את איכות חייהם. חשבו והעמיקו, עד שהגיעו למסקנה כי עליהם להעמיד זן חדש ומיוחד, המורכב מתכונות עצי היער כולם, ובכללם תכונתו המיוחדת של בן האלמוות. כך יקום דור חדש של עצים שכמוהו לא היה.
פנו העצים החסונים אל הע
(ערכים)
באחד הלילות עת שכב יוקל על מיטת העץ הקשה שלו, רעב כתמיד ובטנו מקרקרת. נעצמו שמורות עיניו, תנומה נפלה עליו ויחלום חלום. בחלומו רואה הוא איש נשוא פנים, זקנו שיבה ועיניו מפיקות אור אין סוף. והאיש עומד לו על יד גשר גדול ורחב ידיים, המתוח מעל לנהר שוצף וגועש
באחד הלילות עת שכב יוקל על מיטת העץ הקשה שלו, רעב כתמיד ובטנו מקרקרת. נעצמו שמורות עיניו, תנומה נפלה עליו ויחלום חלום. בחלומו רואה הוא איש נשוא פנים, זקנו שיבה ועיניו מפיקות אור אין סוף. והאיש עומד לו על יד גשר גדול ורחב ידיים, המתוח מעל לנהר שוצף וגועש, מחווה באצבעו ואומר: "יוקל, שמע נא את הבשורה אשר בפי. מהיום והלאה הקיץ הקץ לדלותך. כאן, מתחת לגשר, בפינה השמאלית, עשרים צעדים מדודים משפת הנהר, טמון אוצר גדול שיעשירך לכל ימי חייך. צרור את חפציך, פנה אל קראקא העיר הגדולה וקח את האוצר הממתין לך".
יוקל התעורר משנתו נפעם, והנה חלום. אמנם יפה ידע את שאמרו חז&qu
ראשי מדינות מכל קצוות תבל התקבצו לכנס גדול יחד עם שריהם, יועציהם ונושאי כליהם, שמחים לקראת ההזדמנות לפגוש עמיתים למקצוע, לדון בבעיות כלל עולמיות ולשמוע רעיונות לקידום מקומי בנושא בריאות, כלכלה וביטחון
ראשי מדינות מכל קצוות תבל התקבצו לכנס גדול יחד עם שריהם, יועציהם ונושאי כליהם, שמחים לקראת ההזדמנות לפגוש עמיתים למקצוע, לדון בבעיות כלל עולמיות ולשמוע רעיונות לקידום מקומי בנושא בריאות, כלכלה וביטחון.
במהלך ימי הכנס, מצאו את עצמם שני נשיאי מדינות גדולות יושבים זה ליד זה, עד שבסופו של הכנס כרתו ביניהם ברית ידידות אישית ומדינית.
ואכן, הקשרים החלו לפרוח, תחילה בהילוך נמוך. צוות השגרירויות גדל, נספחים שונים נשלחו לבדוק יעדים בשתי המדינות, וכעת הגיע הזמן לתת תוקף רשמי לעניין.
שר החוץ הוזמן לישיבת עבודה עם הנשיא שהניח לפניו מפת דרכים שעמלו עליה צוותים מיוחדים כדי להגיע ליחסים מקסימליים בין שתי המדינות. עם תום הפגיש
זה ימים מספר שנחמן שם את עיניו על הבוטיק הגדול לנעלים העומד במרכז העיר. אנשים נכנסים ויוצאים, והכספים מתגלגלים שם מיד ליד. עיניו הביטו בשקיקה: לו הייתי נופל על מקום כזה, לא הייתי צריך ל"עבוד" חודשיים, היה מהרהר לעצמו.
זה ימים מספר שנחמן שם את עיניו על הבוטיק הגדול לנעלים העומד במרכז העיר. אנשים נכנסים ויוצאים, והכספים מתגלגלים שם מיד ליד. עיניו הביטו בשקיקה: לו הייתי נופל על מקום כזה, לא הייתי צריך ל"עבוד" חודשיים, היה מהרהר לעצמו.
בעת המעקב אחר המתרחש בחנות הנעלים, הבחין כי מדי יום בטרם שעת סגירת הבנקים, יוצא נער מן החנות, ובידו תיק עור, בו מונח סכום הרווח שנכנס עד לשעה זו, כדי להפקידו בבנק.
יותר מזה לא היה צריך, הכסף נמצא, רק צריך לקחת. אלא, שלקחת כך ברחובה של עיר מול עוברים ושבים, אין זה מן הנימוס, ואף לא מן ההגינות וההגיון.
בצהרי היום טרם סגירת החנויות, נכנס נחמן ידידנו אל חנו
הוא כמעט נופל תחתיו מתעלף. לא, לזה הוא לא ציפה. מספר בן חמש ספרות תמורת יום אחד בבית מלון?
כבר בפתח הוא הרגיש שכאן הוא מקום החלומות. כאן אפשר להנות ללא סוף. כאן מצויים כל תענוגות תבל תחת קורת גג אחת. "מי שבאמת רוצה להנות, יכנס!" כך כתוב על השלט בפתח.
הוא נכנס פנימה מהסס. צעדיו נבלעים בשטיחים הרכים, העשויים מצמר גמלים משובח. התאורה העדינה, המאירה את פינות הישיבה המפוזרות ברחבי אולם הכניסה, שבו את לבו והוא פנה לעברם. מבקש לחוש את טעמה המתוק של ישיבה בבית מלון כה יוקרתי. בלאות מתיישב הוא על הכסא, תוך כדי שהוא מסב את ראשו ימינה ושמאלה, מנסה להשביע את עיניו מעיצובו המרהיב של אולם הכניסה. תמונות מדהימות ארוגות על גבי שטיחים ענקיים הפרוסים מקיר לקיר. עיצובים ארכיטקטוניים מדהימים מפארים את תקרת האולם. בקיר הצפוני פתוחות דלתות ענק, המשקיפות לכרי דשא מרהיבים בצבעם הירוק והעז. ריח משכר נודף מעצי הפרי הפזורים בגן. בר
הוא הפיל את חיתתו על כל בני העיירה. הכל היו מודעים לכך שפגיעתו רעה. הרוצה שנכסיו ישארו שלמים ללא פגע, מוטב כי ישמור ממנו מרחק הגון.
הוא, המלשין של העיירה, זה שמנסה בכל דרך למצוא חן בעיני ראש העיר, מפקד המשטרה ומושל המחוז. בדרכו, הוא מוכן לרמוס ולדרוס כל עובר ושב. כל אשר נקרה בדרכו, עלול ליפול קרבן ללשונו הרעה. מעולם אינו נושא פנים לדל או לעשיר, ואף אינו נוהג להעלים עינו מעבירות קטנות. על הכל הוא בא בחשבון באזני ראש העיר או המושל, המתגמלים אותו באופן מכובד, כדי שימשיך "לזמר" באזניהם.
בכך הפך להיות מושא לשנאתם של כל בני העיר. הפחד והשנאה שימשו בערבוביה, וכל מי שרק נתקל בצדודיתו, סובב את ראשו.
גדולה היתה איפוא השמחה, ביום בו התפרסמה השמועה, כי לא עוד! מהיום הקיץ הקץ לזמירותיו של המלשין. הוא כבר אינו כאן, הלוך הלך לו לעיר אחרת.
מאחר שמקצוע אשר נרכש בעמל של שנים, לא מחליפים כה מהר, כך גם הוא לא מצא
הוא הפיל את חיתתו על כל בני העיירה. הכל היו מודעים לכך שפגיעתו רעה. הרוצה שנכסיו ישארו שלמים ללא פגע, מוטב כי ישמור ממנו מרחק הגון.
הוא, המלשין של העיירה, זה שמנסה בכל דרך למצוא חן בעיני ראש העיר, מפקד המשטרה ומושל המחוז. בדרכו, הוא מוכן לרמוס ולדרוס כל עובר ושב. כל אשר נקרה בדרכו, עלול ליפול קרבן ללשונו הרעה. מעולם אינו נושא פנים לדל או לעשיר, ואף אינו נוהג להעלים עינו מעבירות קטנות. על הכל הוא בא בחשבון באזני ראש העיר או המושל, המתגמלים אותו באופן מכובד, כדי שימשיך "לזמר" באזניהם.
בכך הפך להיות מושא לשנאתם של כל בני העיר. הפחד והשנאה שימשו בערבוביה, וכל מי שרק נתקל בצדודיתו, סובב את ראשו.
גדולה היתה איפוא השמחה, ביום בו התפרסמה השמועה, כי לא עוד! מהיום הקיץ הקץ לזמירותיו של המלשין. הוא כבר אינו כאן, הלוך הלך לו לעיר אחרת.
מאחר שמקצוע אשר נרכש בעמל של שנים, לא מחליפים כה מהר, כך גם הוא לא מצא
בעל החנות התפרנס בכבוד. עם לקוחותיו נמנו בעלי הון וממון, נשות אצולה ובעלות טעם טוב. הכל ידעו שאצלו ניתן למצוא את המיטב שבמיטב, ואף שילמו על כך ממיטב כספם.
בוקר אחד, בעודו מתקרב לחנותו כהרגלו זה שנים, כבר בקצה הרחוב הרגיש שמשהו לא בסדר... הריח...
במקום ריח היסמין, הנרקיס ופריחת ההדרים העולים מחנותו בכל בוקר, עולה ריח צחנה איום, עד כדי התהפכות המעיים.
תחושת קבס ממלאת אותו. אין לאן לברוח, הריח ממלא כל פינה. ככל שהוא מתקרב לחנותו, הולך הריח ומתחזק.
לתדהמתו, גילה כי ממש בסמוך לחנותו חונה עגלת משא גדולת ממדים. פועלים נמרצים פורקים ממנה ארגזי עץ עמוסים תכולה נודפת צחנה, ומובילים אותם לאולם הסמוך לחנות הבשמים שלו. מתברר לו, כי ממש סמוך אליו, קיר נושק לקיר, עומד להפתח מפעל לעיבוד עורות.
איסטניס הוא בעל חנות הבשמים, מפונק ועדין נפש. אבל לא זה מה שמטריד את מוחו ברגעים אלו, כי אם הפ
ג`וברניב היה פסל שחי לפני כמאה וחמישים שנה. ידי זהב היו לו, ויצירותיו הפכו לשם דבר. עבודותיו היו יצירות מופת, שאי אפשר היה להישאר אדיש לידן. תמיד השתמש באבנים הטובות ביותר. כל אבן שימשה למטרה אחרת. לפעמים השתמש בשילוב של כמה סוגי אבנים ולעתים בשילובי מתכות.
ג'וברניב היה פסל שחי לפני כמאה וחמישים שנה. ידי זהב היו לו, ויצירותיו הפכו לשם דבר.
עבודותיו היו יצירות מופת, שאי אפשר היה להישאר אדיש לידן. תמיד השתמש באבנים הטובות ביותר. כל אבן שימשה למטרה אחרת. לפעמים השתמש בשילוב של כמה סוגי אבנים ולעתים בשילובי מתכות.
כל אנדרטה שיצאה מתחת ידו, היתה מעשה אומנות, עבודה מדויקת להפליא. לא ניתן היה למצוא בעבודתו ולו פגם קל. הכול היה מתוכנן, מחושב, מדוקדק, כל בליטה היתה מכוונת. לא היה מושג של טעות, של תיקון, של שינוי מגמה או של צירוף סגנונות. הדיוק היה המותג המסחרי שלו.
ככל אמן, היה גם לו חלום. בחלומו ראה סוס אבי