אחד חכם אחד רשע... (9 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי רותם, 4/4/2010
שאלה מהגדת פסח!!!
4 בנים אמרה התורה אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול!
בעיוני בהגדה שמתי לב לדבר הבא
הרשע שואל מה העבודה הזאת לכם, לכם ולא לו , מיד רשום הוציא עצמו מהכלל כפר בעיקר .....
החכם לענ"ד שואל אותו דבר מה העדות... אשר צוה ה' אלוהינו אתכם, היה צריכה ההגדה לרשום אתכם אתכם ולא אותו כיוון שהוציא עצמו מהכלל כפר בעיקר ....
אז שאלתי למה ההבדל בניהם???.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (9)
ומה שאמר "אתכם", זה מישום שהוא פונה לרבותיו "מלמדי התורה", זו הרי קבוצה נפרדת "המלמדת", אך הוא נמצא עדין בקבוצה "הלומדת", ומובן מה שטוען "אתכם".
זה כמו תלמידשלא היה בשיעור, ופוגש בחבירו ושואלו: מה הרב לימד "אתכם" היום?
אך הרשע נקט מה "העבודה הזו", הוא עייף ולאה מהתורה, ורואה אותה כעבודה המתישה ושוחקת, מעין התעללות הבורא בבריות. ועל עצם הגישה הזו מקהים את שיניו.
שמעתי מפי הרב אלישיב הכהן ראש ישיבת בני עקיבא חדרה תשובה מעניינת בנושא.
הפסוק של הרשע נלקח מיד אחרי יציאת מצרים בספר שמות ואילו הפסוק של החכם נלקח מספר דברים הרבה אחרי יציאת מצרים.
ולכן הרחיב את שאלתי ואומר היתכן שבן של מי שהיה נוכח בכל הניסים שנעשו במצרים יכול לעלות על דעתו שאין הקב"ה ולשאול העבודה הזאת לכם? יכול להיות שאבא שלו לא סיפר לו על יציאת מצרים????
יש לציין דבר נוסף, במקורות לדברי הבן החכם (מכילתא בא יח, ירושלמי פסחים י ד) הגירסא היא "אשר צוה ה' אלהינו אותנו". אך לפי הגירסא שלנו (אתכם) אביא עוד כמה פירושים:
א. הראשונים (רש"י, רשב"ם
(עם דגש על האלוקינו...
אתם צריכים לשים פה אפשרות לכתב bald...) :-)