דבר תורה לפורים- עצה בפרשה
עצה בפרשה – חג פורים להלן מספר דגשים למצוות חג פורים הקדוש שיבוא עלינו לטובה ולברכה ושנזכה לקיימו באהבה ובשמחה וטוב לבב: מעות זכר למחצית השקל - נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל(מגילה יג) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהם לשקליו". ומכל מקום רשאי כל אחד להקדים את מתן המעות. שיעור מחצית השקל הוא סכום השווה לעשרה גרם כסף טהור, ומכל מקום מי שקשה עליו לתת סכום זה מחמת מצבו הכלכלי, די שייתן מטבע אחד זכר למחצית השקל. הלכך סכום המעות שיש לתת זכר למחצית השקל בארץ ישראל בשנה זו, הינו כארבעים שקלים לנפש (בקירוב). והמחמיר להוסיף על סכום זה, תבוא עליו ברכה. ליתן עבור כל בני ביתו גם הקטנים ומעוברת תיתן אף עבור העוברים. הסכום צריך להינתן לצדקה לעניים והמהודר ביותר לתת לתלמידי חכמים עניים או לישיבות הקדושות. תענית אסתר – מנהג ישראל להתענות ביום י"ג לחודש אדר וצום זה נקרא "תענית אסתר" והשנה זה יוצא יום רביעי הקרוב. משלוח מנות - נאמר במגילת אסתר לעשות אותם ימי משתה ושמחה "ומשלוח מנות איש לרעהו". ובגמרא במסכת מגילה אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. ופירוש הדבר "שתי מנות" היינו שני מאכלים שונים, או מאכל ומשקה, כגון עוגה ובקבוק יין. והמנהג כיום לשלוח מיני מתיקה למשלוח מנות. ויוצאים בזה ידי חובה. וגם הנשים חייבות לשלוח לחברותיהן משלוח מנות. וטעם המצווה הוא, שכאשר אדם שולח לחברו תשורה ומנחה, הרי הוא מביע לו בזה את רגשי אהבתו אליו, וע"י כן נוטע גם בליבו אהבה אליו. מתנות לאביונים - שתי מתנות לשני בני אדם(כי מיעוט "מתנות", שתים, מתנה ועוד מתנה אחת. וכן מיעוט "אביונים" שתים). ומצוות מתנות לאביונים, אינה דווקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. ירא שמים ייתן מתנות לאביונים בעין יפה ובסבר פנים יפות, והנה שכרו ופעולתו לפניו. הנה מעיקר הדין אין קצבה במעות פורים, כי מן הדין די בנתינת פרוטה(חצי שקל) ועל כל פנים נכון שלא יפחות מסכום שיוכל האביון לעשות ממנו סעודת פורים(עלות של מנת פלאפל+ שתיה). וכל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח. מקרא מגילה - כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אלהי, אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי". ואין חילוק בין האנשים לנשים לענין חיוב שמיעת קריאת המגילה, כי אף הנשים חייבות בקריאה זו כדין הנשים, שאף הן היו באותו נס ההצלה שבימי מרדכי ואסתר, ועוד שהנס נעשה ע"י אישה, היא אסתר. ומחנכים את הקטנים שהגיעו לגיל חינוך לשמוע מקרא מגילה. משתה - נאמר במגילת אסתר "לעשות אותם ימי משתה ושמחה". ואין שמחה אלא בבשר(בהמה) ויין. ומכל מקום, אם אינו יכול לאכול בשר בהמה כגון שהדבר מזיק לבריאותו – יאכל בשר עוף. מצוה מדברי קבלה לאכול סעודה נאה ביום פורים. נאמר בגמרא מסכת מגילה "חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". (כל ההלכות נלקחו מבית מדרשו של פוסק הדור מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, ה' יתברך יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים). רצ"ב 3 קבצים בעניין פורים. תודה רבה לכבוד הרב רן יוסף חיים מסעוד אבוחצירא הי"ו - מח"ס מרי"ח ניחוח ומחבר קובץ מרי"ח ניחוח - עפולה. פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב ע" שמחת פורים בהמחאת כף ורקודין, ע"י זה ממשיכין בחינת קבלת התורה בנגלה ונסתר, שהיא בחינת הארה הנפלאה של מרדכי ואסתר, וזוכין לקים מצות ספירת העומר כראוי, ומכניעין קליפות המן עמלק יימח שמם, ונתבטל הגאווה והעבודה הזרה והכפירות, ונמשך אמונה גדולה וחכמה דקדושה, וחיים ואריכות ימים, וממתיקין את כל הדינים, ונתבטלין כל הגזרות מישראל(סימן מועדי - ה' - פורים, אות א). "נר ה' נשמת אדם" מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה ולרפואת הרה"ג יוסף שלום בן חיה מושא הי"ו ולרפואת הרה"ג יעקב חי בן מרגלית יוסף הי"ו ולהצלחת תמר עמר, זיווג הגון ותשובה בע"ה ליאור עמאר - 050-6262044 שבת שלום! © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להפיץ לצורכי מסחר, מותר ומצוה להפיץ לזיכוי הרבים בלבד.