בעל שם טוב היה מקובל ניסתר מלכתחילה אבל גזר עליו השם יתברך
להתגלות .ורבי מקוצק היה לו בהתחלה קבוצת מקובלים ואחר-כך התכנס
בחדרו ונכנס להיות ניסתר.אז יש שתי דרכים מהניסתר לגלוי ומהגלוי לניסתר.
וזה מצב בתוך האדם שהוא מרגיש שהוא צריך להתגלות ויש מצב בתוך האדם
שהוא מרגיש שצריך לעזוב את הניגלה ולהיות עם הניסתרים - זה מצב פנימי
רוחני של האדם עצמו.
להתגלות .ורבי מקוצק היה לו בהתחלה קבוצת מקובלים ואחר-כך התכנס
בחדרו ונכנס להיות ניסתר.אז יש שתי דרכים מהניסתר לגלוי ומהגלוי לניסתר.
וזה מצב בתוך האדם שהוא מרגיש שהוא צריך להתגלות ויש מצב בתוך האדם
שהוא מרגיש שצריך לעזוב את הניגלה ולהיות עם הניסתרים - זה מצב פנימי
רוחני של האדם עצמו.
באות 63-72 בהקדמה לספר הזוהר נדמה לי .על פנימיות וחיצוניות של עם ישראל ואומות העולם ויש פנימיות הגוים חסידי אומות העולם ויש המזיקים שבהם אלה חיצוניות ויש חיצוניות ישראל שקשורים לפנימיות הגוים לכן החילוניים של ישראל מתרשמים מהמדונה שלומדת קבלה
ואחר-כך באים וחוקרים ואז ניכנסים ללמוד חכמת הקבלה על דרך האמת.ויש בתוך ישראל פנימיות אלו הם לומדי הקבלה ויש פנימיות דפנימיות ואלו הם הניסתרים ויש מצב בו האדם מרגיש שמתכנס הוא עמוק פנימה בגלל הגילויים של הבורא שהוא מקבל ורוצה להשאר בהצנע לכת כי גילויים ניפלאים אלה ואם יגיד ויספר משהו דבר הנגלה יהיה כבר דבר שקר בהשוואה למקור ואז הוא ניהייה
ניסתר.