chiddush logo

הכרובים ופרשת זכור

נכתב על ידי izik28, 17/2/2021

 בסד 


ד"ת לפרשת תרומה-זכור [+ דה"ת הראשון שלי..] 

הכרובים ופרשת זכור
---------------------------------------------------
אנו קוראים השבת את  פרשת תרומה ואחריה את פרשת זכור, בפרשת תרומה מופיעים מעשה הכרובים ונראה שאין להם קשר כלל עם פרשת זכור ,המילה "זכור" מסמלת זיכרון, משהו שלא  נרצה לשכוח...בד"כ נוטים לזכור דברים טובים, אנשים שעזרו לך  בחיייך  ולא להפך  .... כמו מאכל טוב שאתה אוהב ולא להפך...
דה"ת שלפניכם הוא 205 במספר   , ,דה"ת הראשון שלי היה לפני שש עשרה שנים  בדיוק כמספר האדנים שהיו במשכן , הם המשולים לאדני התורה עליה בנויים חיינו , הכרובים היו בדמות תינוקות או מלאכים  דוממים אומנם אך מסמלים חיים מלאי תום וטהרה בדיוק כמו אלו שאמורים להיות בינינו , מה שמקשר אותי עם האימרה שהיתה שגורה על פיה של סבתי –נונה גרציא בת מרים" " מלאכימס בואנוס" בתרגום מלאדינו "מלאכים טובים" כן כמו אלה של הכרובים רק בשר ודם ,שיהיו עם הפנים אליך ולא נגדך ! " אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה" ,אימרה זו קשורה לפ"ס שמופיע בעשרת הדברות" והוא מכתב אלקים הוא חרות על הלוחות"  אותה חרות בשר ודם  שכל זכות הראשונים של הוצאת ד"ת  שיייכם לה עד 120 שנה וגם אחרי...  איך זה מתקשר עם מעשה עמלק ?
להלן דה"ת הראשון שלי לשבת זכור התשס"ה ,,טרם ידיעתי שאכתוב כ"כ הרבה שנים :
" השבת אנו קוראים את  פרשת זכור וזאת כיוו שהמשנה קובעת שצריך לקרוא פרשה זו סמוך לפורים כדי לסמוך את מחיית עמלק למחיית המן ."הימים האלה נזכרים ונעשים"
מעיון בפרשה רואים שעמלק אינו מתואר כמי שמאיים דווקא על קיום ישראל . 
אנו מצווים למחות את זכר עמלק רק לאחר כיבוש הארץ" והיה בהניח ה, אלקיך לך מכל אויבך מסביב בארץ אשר ה," אלקיך נותן לך לרשתה תמחה את זכר עמלק  מתחת השמיים"[דברים כה].
 ואולם בהפטרת שבת זו , שאול המלך נלחם בעמלק רק לאחר שהוא נלחם בכל אויבי ישראל , הווי אומר שהתורה מבחינה בין אויבינו מסביב המסכנים את קיומינו לבין עמלק שנלחם בו רק לאחר ירושת הארץ.
יתרה מזו , הרמבן והאבן עזרא סבורים שמחיית עמלק נוהגת רק כאשר יש מלך בישראל " כי יד על כס יה מלחמה לה" בעמלק" 
לאור זאת נשאלת השאלה  מיהו באמת עמלק ?
אחד המדרשים אומר שחטאו של עמלק  לא היה בפגיעה פיזית בישראל אלא פגיעה בכבוד ישראל בצאתו ממצרים ,כשישראל יצאו בתהילה של עם ה"- " ה" ילחם לכם ואתם תחרישון, שמעו עמים ירגזון" וכו.
כל העמים נתקפו פחד וחרדה מפני ישראל לאחר ששמעו שעם שלם של עבדים גבר על מצרים אודות לה" יתברך ,ופתאום מופיע עמלק ופוגע בדימוי הייחודי שלנו בכך שהוא התייחס לישראל כאחד העמים והתעלם מהשכינה ששרתה על ישראל , מאז אנו סובלים מהעדר כבוד .
עמלק הרס את תיקון עולם במלכות שדי" שישראל היו אמורים לבצע בשליחות הקב"ה .
לאחר שנסלק את האיום הקיומי עלינו " אויבנו מסביב" , נוכל להתפנות להלחם בעמלק ששבר את דמותינו בעיני העולם , אך זה אפשרי רק כשיש מלך בישראל , בלא מלכות אין וקשה מאוד להחזיר את הכבוד לעם ישראל.
לכן " כי יד על כס יה מלחמה לה" בעמלק " ,רק בשעה שמלך ישראל יושב על כסא ה" יתברך ובברכתו ישראל מסוגל להלחם בעמלק ובכל מי שמיצג אותו ולהחזיר את הכבוד האבוד לעם של ממלכת כהניים וגוי קדוש"  
ותשאלו איך דברים אלו קשורים למעשה הכרובים ?
עָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת:…וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה סֹכֲכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל הַכַּפֹּרֶת וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו אֶל הַכַּפֹּרֶת יִהְיוּ פְּנֵי הַכְּרֻבִים… וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (שמות כ”ה),הקב"ה היה מדבר עם הכהן הגדול מעל הכרובים ,וזאת רק בשעה שפניהם איש אל אחיו , לכאורה נראה שזה עשית פסל במשכן וברור שהדבר לא כך! הרב רונן נויברט מסביר " אמר רַב קְטִינָא, בְּשָׁעָה שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל עוֹלִין לָרֶגֶל – מְגַלְלִין לָהֶם אֶת הַפָּרֹכֶת, וּמַרְאִין לָהֶם אֶת הַכְּרוּבִים שֶׁהָיוּ מְעוּרִין זֶה בָזֶה, וְהָיוּ אוֹמְרִים לָהֶם, רְאוּ חִבַּתְכֶם לִפְנֵי הַמָּקוֹם, כְּחִבַּת זָכָר עִם נְקֵבָה” (יומא, נד.). מסביר שם רש”י: “הכרובים – מדובקין זה בזה, ואחוזין ומחבקין זה את זה, כזכר החובק את הנקבה”. המילה “מעורין” באה משרש המשותף עם שרש המלה “ערווה”. הכרובים היו מדובקין זה לזה באופן כה אינטימי עד כדי כך שכאשר נכנסו הבבלים לקדש הקודשים בהחריבם את הבית הראשון נדהמו הם לגלות את צורת הכרובים, וכך מתארים זאת חז”ל בגמרא שם : “אמר ריש לקיש: בשעה שנכנסו נכרים להיכל, ראו כרובין המעורים זה בזה, הוציאון לשוק ואמרו: ישראל הללו, שברכתן ברכה וקללתן קללה, יעסקו בדברים הללו?! מיד הזילום, שנאמר: כל מכבדיה הזילוה, ראו ערותה”. במבט פשטני, מקומן של הכרובים, דמויות של תינוקות מזווגים, לא יכירנו בבית המקדש ובודאי שלא בבית קודשי הקודשים, לשם היה נכנס רק הכהן הגדול אחת פעם בשנה " ,צורת הכרובים המעורים זה בזה כפי שמתואר לעיל , דווקא היא מזמזלת את קדושת היהדות ,  שכם אם נשים לב ונחזור לפרשת בראשית בה מופיע הפ"ס" “וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלוֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלוֹהִים: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ”"  , ברכת הפריה ורביה בקדושה וטהרה משמעותה קידוש שם שמים והמשכיות האדם  שהוא נברא בצלם ה" , המילה" עמלק " פירושה גם ספק , כאשר אתה מטיל ספק ברצונו של חברך  לנהוג לפי תורת ה" אתה נוהג בדיוק כמעשה עמלק , ליצור פירוד בין כנסת ישראל לדודה , אם ניקח את המילהה עמלק  ונחלקה נקבל את המילים" " עם – קל " קרי קלות דעת  שכזו.. עם שקל לפתותו  ליסוג מדרכי אבותיו הטהורים ביצירת ערעור  על מעשיו או לא לנהוג כפ"ס" לְעוֹלָם לֹא נֵבוֹשׁ כִּי בְךָ בָּטָחְנוּ, וְעַל חַסְדְּךָ הַגָּדוֹל בֶּאֱמֶת נִשְׁעָנְנוּ," כאשר אנו מראים ספק  בקיום מצוות התורה אנו נוהגים גם לא בכוונה כמעשה עמלק, המצליח ליצור ספק בליבנו ,את אותו עמלק יש לבער כחמץ בפסח ! ולזכור אותו בכל רגע שיש לנו " ספק" או רצון לא לקיים מצווה מסויימת בגלל סיבות כאלה ואחרות או אם תרצו  עמלק הוא היצר הרע!  אנו צריכים לנהוג ולקיים את הפ"ס," שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹדה" צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה" המלבים מפרש"עתה יאמר שראוי "שישאו השערים ראשם מעצמם ושאו פתחי עולם" בלא מכריח. ולא מפני פחד העונש רק מצד יראת הרוממות מצד שהוא בורא כל, שמצד זה יחוייב אליו ההכנעה הטבעיית, וע"ז שואל.... מי הוא זה מלך הכבוד" שישאו מעצמם מלפניו מצד יראת רוממתו? ומשיב "ה' צבאות", ע"י שכל צבאות הבריאה הם שלו, עי"כ "הוא מלך הכבוד", אינו דומה כמלך שהכבוד אינו שלו רק ע"י המכבדים אותו, אבל אחר שכל הצבאות הם שלו א"כ כבודו עצמי לו, והוא עצמו הוא מלך הכבוד:" הקב"ה מלא את העולם , כל הבריאה שלו  ,אפילו עמלק..  וזאת כדי שנזכור למחות את זכר עמלק ולא את החרות שהיא התורה עליה אנו גדלים , וזאת אם נזכור שבכל מצווה אנו ממליכים את הקב"ה עלינו וזכות המצווה נשארת שלנו לנצח!אז נגדל ונקדש שם שמים בקיומה בשמחה ללא פחד כזה או אחר אלא מהקב"ה בלבד! אם נעשה זאת   נזכה לכל הברכות הטובות של שוכן המעונה בפרוס השנה השביעית היא שנת השמיטה הבעל"ט בה נראה בטחון  בה" בבריאות שמחה וקדושה מלאה בנין בית המקדש השלישי במהרה !! אמן  פורים שמח! ומבדח!! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה