chiddush logo

סוד השוקולד - טמון בפרשת בשלח - מסר חינוכי עצום

נכתב על ידי יוחנן ריינר, 25/1/2021

 

לא יכלו לשתת מים ממרה כי מרים, ויורהו ה' עץ וישלך אל המים, וימתקו המים

 


ובהמשך כתוב "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו, ויאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלקיך והישר בעיניו תעשה והאזנת למצותיו ושמרת כל חוקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך".

 

והרבנית הצדקת אסתר בת חנה שזקוקה לרפואה שלימה  משלה זאת לשוקולד המר שאי אפשר כמעט לאוכלו כמו שהוא מרוב מרירותו, ורק בתוספת הרבה סוכר מתוק הוא הופך לשוקולד מתוק, ולא רק שהוא מתוק אלא הוא הופך לממתק ממכר בכל העולם בכל הגילאים.

 

כך עשה הקב"ה שהמים המרים על ידי העץ שנוסף למים נמתקו את המים, ובעצם הקב"ה קבע לחק ומשפט בטבע שהרבה דברים מרים או מלוחים וכדומה שאינם ראויים לאדם, על ידי שיצרפו חומרים אחרים יתוקן הדבר לבני אדם, הן בענייני אכילה והן בענייני כימיה וביולוגיה שעל ידי עירוב חומרים נוצרים חומרים חדשים כביכול וכביכול משנים ומהפכים טבע קודם לטבע חדש ולעיתים הפוך ממצבו הקודם.

 

ובעצם הקב"ה עשה ניסוי מעבדה לעם ישראל שיבינו את התופעה הנפלאה שאפשר לקחת טבע רע בכיכול ולהופכו לטבע טוב ונחשק.

 

והקב"ה טוען לעם ישראל אכן יש טבע כביכול רע בעולם, כמו מחלות קשות ומכות מצרים, והתרופה כנגד סכנות הטבע היא לימוד התורה וקיום מצוות הבורא, שזה מבריא את האדם ומצלת אותו מהטבע הרע, כי הבורא שיצר את הסכנות הוא עצמו קבע שההגנה למחלות הטוב ביותר הוא לימוד התורה וקיום המצוות.

 

וכך גם אפשר לנצל רעיון זה בחינוך ילדים, שלפעמים נראה לנו שהילד הוא כמו המים המרים שקשה לחנכו וללמדו, והוא כביכול ממרר את חיי ההורים והמחנכים ושאר תלמידי הכיתה או הישיבה מושפעים ממנו לרעה.

 

אבל עלינו לזכור "וירהו ה' עץ" שעל ידי פעולה אפילו פעולה שנראית לנו כלא הגיונית וצודקת וכביכול פעולות שאין בהם תועלת עלינו להשקיע נגד ההיגיון בילד ולזכור שאנחנו מקיימים מצוות ה' להשקיע בכל ילד יהודי, גם בדרכים לא הגיוניות, ופתאום הילד הופך להיות ילד מתוק וממושמע ומסור עוד יותר מאחרים ומחכים את רבותיו לתדהמת חביריו המשתוממים על המהפך שמתחולל מול עיניהם.

 

ובאמת לכל ילד יש בו מיוחדות לטובה, ולפעמים בתכונה אחת הוא טוב יותר מחביריו, ומחנך טוב לוקח את הצד החיובי שיש באותו תלמיד, ומרומם אותו ומחשיבו מול חבריו דרך אותה תכונה טובה.

 

וגם בתכונות הרעות בהתעמקות נוספת אפשר למשל במקום לכעוס על תלמיד מרדן ומתחכם כביכול כמין היפכא מסתברא, להתייחס לסברתו ההפוכה בחשיבות לא כפגיעה בך, ולהתעמק בטענתו למרות שנאמרה בהתרסה, וממילא לאט לאט אותו תלמיד הופך להיות חלק מעומק השיעור ולחלק הבונה בשיעור ולא לחלק המתריס וההורס שיעורים בחוצפה!! וכביכול מלימון עשית לימונדה מתוקה להנאת כולם.

 

ואותו תלמיד שמקבל יחס חיובי על ערכים אמיתיים הקיימים בו, שרק שעכשיו סוף סוף התגלו וסוף סוף הם בולטים ומנוצלים לטובה, מכוח זה הוא מקבל תדמית חיובית, וממילא יש בו חשק להוכיח שהוא שווה גם בתחומים אחרים, כי הוא מרגיש שווה בין שווים בין המצוינים שבכיתה וככה הוא עולה ומתעלה להנאת כולם בס"ד, והכל בזכות המחנך שהתעמק ושם לבו למטרת על למצוא מעלות תלמידיו ולא חסרונותיהם חלילה.


 

ומבטיח אני לכם שאת השורות הללו כתבתי מדם לבי, כי זה אור לדרכי בחינוך תלמידי היקרים בכל מקום בו אני מלמד בס"ד, והודו לה' בזכות דרך זו הקב"ה נותן סייעתא דשמיא מעל דרך הטבע ואני מודה להקב"ה על יום שאני זוכה ללמד תלמידי ישראל שכולם יקרים מפז ומעל כל מעלה בעולם.

 

ויבאו אילמה ושם שתים עשרה עינת מים ושבעים תמרים ויחנו שם על המים

 

אכן מיד לאחר שעם ישראל הבינו את הסוד שמים מרים יכולים להתהפך למתוקים, עם ישראל מצאו 12 מעיינות מים כנגד 12 שבטים, ושבעים דקלים שבנס הספיקו לכל עם ישראל, והמספר 70 היה כנגד 70 הזקנים.

 

וחשבתי שהקב"ה רצה להוכיח לעם ישראל את הרעיון הקודם איך הופכים מר למתוק גם בבני אדם, כי הנה הזקנים הם אלו שהיו שוטרי העם שמונו על ידי פרעה להעביד את העם בפרך, והזקנים הללו יכלו להיות משתפי פעולה עם האיוב העיקר להציל את עצמם ואת משפחתם כפי שהיו שוטרים יהודים שהתנהגו בשפלות ובאכזריות ליהודים בימי השואה המחרידה בכדי להתחנף לנאצים ובתקווה שכך הם ישרדו.

 

אבל אותם זקנים – שוטרי העם, במקום להיות שפלים ונבזים הם הפכו את התפקיד הבזוי והמחריד לקרש קפיצה להתעלות – שהם התנהגו בכבוד ליהודים הסובלים ועודדו אותם ובגלל התנהגותם הנחמדה ליהודים השוטרים הוכו באכזריות על ידי נוגשי פרעה, ולכן זכו להיות זקני העם בעלי נבואה וממוסרי התורה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע