chiddush logo

פרשת השבוע - נח

נכתב על ידי אלון, 21/10/2020

 

"נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו"  (בראשית ו, ט)

 

נח היה אחד הצדיקים הגדולים ביותר. חז"ל אמרו שהוא היה ראוי לקבל את התורה ולמוסרה לעם ישראל. מי שזכה בסופו של דבר לקבל את התורה הוא משה רבנו.

נח דומה למשה. לדמיון זה ביטויים רבים:

- התיבה שהצילה את נח מהמבול לעומת התיבה שמשה הושם בה כדי להינצל ממי ים סוף.

- ארבעים היום וארבעים הלילה של המבול לעומת ארבעים היום וארבעים הלילה של עליית משה להר סיני.

- המצוות שניתנו לנח ולבניו לעומת המצוות שניתנו למשה ולבני ישראל.

אך היה גם פער תהומי בין נח למשה: נח נכנס לתיבה, ואילו משה יצא מן התיבה. נח קיבל כנתון את הגזירה על אובדן העולם, ונכנס לתיבה כדי להינצל מגזירת הכליה. משה, לעומתו, סירב לקבל את גזר הדין שנגזר על עם ישראל לאחר חטא העגל ולא הסכים להצעת הקב"ה (שמות לב, י): "וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל", והתפלל לקב"ה לסלוח לעם ישראל וביקש מהקב"ה (שמות לב, לב): "וְעַתָּה אִם תִּישָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ".

הגמרא אומרת (ברכות לב, א): "מלמד שמסר עצמו למיתה עליהם".

משה איננו מוכן להיות 'נח' של בני ישראל, ואיננו מוכן להציל את עצמו ואת זרעו ולהתחיל 'עַם ישראל' חדש. הוא נאבק במסירות נפש נגד הגזירה ומתפלל על עם ישראל, ומצליח לבטל אותה.

בספר תיקוני הזוהר (קיז', א') מובא שמשה רבנו היה גלגול של נח. נמצא שנח בגלגולו החדש (בדמות משה רבנו) אכן זכה לקבל את התורה, מפני שמשה עשה מה שנח לא עשה - התפלל בעד ישראל. אפילו בעד פרעה משה התפלל, כשפרעה מבקש ממנו להעתיר בעדו, וכל כך למה? משום שמשה רבנו הוא "איש החסד הגדול" ולכן כשאין צורך שפרעה ילקה, משה מתפלל עליו שלא יסבול.

כאמור, כשמשה מתפלל על חטא העגל הוא אומר להקב"ה: "וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ".

ואילו המבול נקרא על שמו של נח (ישעיה נד, ט): "אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ".

חז"ל אמרו: "מְחֵנִי" אותיות "מֵי נֹחַ" - לרמוז שמשה רבנו שהיה מוכן למסור את נפשו למיתה עבור כלל ישראל, מתקן את מה שקלקל נח בגלגול הקודם שלא התפלל בעד אנשי דורו.

צדיקים שאינם מתפלים על הדור ודואגים רק לעצמם - נכנסים לתוך תיבה - נוהגים מנהגו של נח, ולא מנהג בני ישראל. מנהגם של בני אברהם ומשה - שהם אינם מצילים את נפשם בלבד, אלא מוסרים את נפשם על הצלת הזולת, העם והצלת העולם.

 

הרב יואל בן-נון שליט"א, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי" www.etzion.org.il

הרב אביגדור נבנצל שליט"א, מהאתר:  http://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה