chiddush logo

היפוך העובר

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 17/1/2012

 תנוחת העובר התקינה ברחם הינה במצג ראש, ומבואר ע"פ המהר"ל שזהו ביטוי לצמיחת האדם כעץ השדה, שהעץ צומח מהאדמה ואילו האדם שורשו מלמעלה, מהקב"ה, ולכן רגליו למעלה עד צאתו מרחם אמו.

ההסבר הפיזיולוגי: הראש הוא האיבר הגדול והקשיח בעובר, ובתהליך הלידה הוא חוסם את חבל הטבור מלפרוץ ולגרום לבעיות, וכן מרחיב את תעלת הלידה כדי שהגוף כולו יצא בקלות. בכ4% מן ההריונות העובר מונח הפוך -במצג עכוז, וזה מעמיד את הלידה בסכנת סיבוך כגון שהראש יתקע בתעלת הלידה לאחר שרוב הגוף יעבור. בניגוד למקובל בעבר, בזמננו [משנות התשעים למניינם] לידות עכוז אינן מצויות.ב95% מהמקרים מבצעים ניתוח קיסרי, ובשל כך גם מיומנות הרופאים במיילדות במצג עכוז הולכת ופוחתת. אלא שגם ניתוח קיסרי אינו פתרון אופטימאלי. החיסרון אינו רק מצד האם היולדת. התינוק "הקיסרי" נושם כנראה פחות טוב משום שלא "התמודד" עם הלחץ בלידה המרגיל את הריאות להמשך הנשימה אחרי הלידה. ובנוסף: מספר הלידות הקיסריות האפשריות -מוגבל בדרך-כלל, וכן "הפסד" פדיון בבן בכור.

הפתרון המומלץ ביותר, הן בהיבט התורני והן בצד המעשי: היפוך חיצוני [מעין מסאז' חזק] הנעשה בחודש התשיעי. מדובר אמנם בניסיון שלא תמיד מצליח, בפרט בהריון ראשון, או שמצליח אך חוזר שוב "לסורו", אך אצל הרופאים המומחים לכך [וניתן לפנות למכון פוע"הלצורך ההפניה המתאימה] יש הצלחה של כ 70%! במצג הפוך מצינו גם "סגולות" שנמסרו מגדולים וצדיקים, כגון בדיקת מזוזה הפוכה או ספר קודש הפוך בבית [מהסטייפלרוכן הליכה למעיין נובע ושתייה ממימיו. לנו אין עסק בנסתרות, ואין לבנות על "טיפול" שאינו רפואי, אולם בכגון זה ניתן לומר: "אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך"...  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע