chiddush logo

רמב"ם ספר המדע, הלכות תשובה

נכתב על ידי אביהו ח, 1/9/2020

 

רמב"ם; ספר המדע ; ללמוד את הרמב"ם היומי ראו אפליקציה או 6855*
הִלְכּוֹת תְּשׁוּבָה פֵּרֶק ו

י(א) פְּסוּקִים הַרְבֵּה יֵשׁ בַּתּוֹרָה וּבְדִבְרֵי הַנְּבִיאִים שְׁהֶן נִרְאִין כְּסוֹתְרִין עִיקָר זֶה, וְנִכְשָׁלִין בָּהֶן רֹב הָאָדָם, וְיַעֲלֶה עַל דַּעְתָּם מֵהֶן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוֹזֵר עַל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת טוֹבָה אוֹ רָעָה, וּשְׁאֵין לִבּוֹ שֶׁל אָדָם מָסוּר לוֹ לְהַטּוֹתוֹ לְכָל אֲשֶׁר יִרְצֶה. וַהֲרֵינִי מְבָאֵר עִיקָר גָּדוֹל שֶׁמִּמֶּנּוּ תֵּדַע פֵּרוּשׁ כָּל אוֹתָן הַפְּסוּקִים.י

י(ב) בִּזְמָן שֶׁאָדָם אֶחָד, אוֹ אַנְשֵׁי מְדִינָה חוֹטְאִים, וְעוֹשֶׂה הַחוֹטֶא חֵטְא שֶׁעָשָׂה מִדַּעְתּוֹ וּבִרְצוֹנוֹ, כְּמוֹ שֶׁהוֹדַעְנוּ רָאוּי לְהִפָּרַע מִמֶּנּוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹדֵע הֵיאַךְ יִפָּרַע. יֵשׁ חֵטְא שֶׁהַדִּין נוֹתֵן שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ עַל חֶטְאוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה, בְּגוּפוֹ אוֹ בִּמְמוֹנוֹ אוֹ בְּבָנָיו הַקְּטַנִּים: שֶׁבָּנָיוּ שֶׁל אָדָם הַקְּטַנִּים שְׁאֵין בָּהֶם דַּעַת וְלֹא הִגִּיעוּ לִכְלַל מִצְווֹת, כְּקִנְיָנוֹ הֶן כָּתוּב "אִישׁ בְּחֶטְאוֹ, יוּמָת" (מלכים ב יד,ו, וראה דברים כד,טז), עַד שֶׁיֵּעָשֶׂה "אִישׁ".י

י(ג) וְיֵשׁ חֵטְא שֶׁהַדִּין נוֹתֵן שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ לָעוֹלָם הַבָּא, וְאֵין עוֹבֵר עָלָיו שׁוּם נֶזֶק בָּעוֹלָם הַזֶּה. וְיֵשׁ חֵטְא שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ עָלָיו בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְלָעוֹלָם הַבָּא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּזְמָן שֶׁלֹּא עָשָׂה תְּשׁוּבָה, אֲבָל אִם עָשָׂה תְּשׁוּבָה, הַתְּשׁוּבָה כַּתָּרִיס לִפְנֵי הַפֻּרְעָנוּת. וּכְשֵׁם שֶׁאָדָם חוֹטֶא בִּרְצוֹנוֹ וּמִדַּעְתּוֹ, כָּךְ הוּא עוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה בִּרְצוֹנוֹ וּמִדַּעְתּוֹ.י

י(ד) וְאִפְשָׁר שֶׁיֶּחֱטָא הָאָדָם חֵטְא גָּדוֹל אוֹ חֲטָאִים הַרְבֵּה, עַד שֶׁיִּתֵּן הַדִּין לִפְנֵי דַּיָּן הָאֱמֶת שֶׁיִּהְיֶה הַפֵּרָעוֹן מִזֶּה הַחוֹטֶא עַל חֲטָאִים אֵלּוּ שֶׁעָשָׂה בִּרְצוֹנוֹ וּמִדַּעְתּוֹ, שֶׁמּוֹנְעִין מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה וְאֵין מַנִּיחִין לוֹ רְשׁוּת לָשׁוּב מֵרִשְׁעוֹ, כְּדֵי שֶׁיָּמוּת וְיֹאבַד בַּחֲטָאִים שֶׁעָשָׂה. הוּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹמֵר עַל יְדֵי יְשַׁעְיָהוּ, "הַשְׁמֵן לֵב-הָעָם הַזֶּה . . . וָשָׁב וְרָפָא לוֹ" (ישעיהו ו,י). וְכֵן הוּא אוֹמֵר "וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים, בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים, וּבוֹזִים דְּבָרָיו, וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו: עַד עֲלוֹת חֲמַת-ה', בְּעַמּוֹ עַד-לְאֵין מַרְפֵּא" (דברי הימים ב לו,טז) כְּלוֹמַר חָטְאוּ בִּרְצוֹנָם וְהִרְבּוּ לִפְשֹׁעַ, עַד שֶׁנִּתְחַיְּבוּ לִמְנֹעַ מֵהֶן הַתְּשׁוּבָה שְׁהִיא הַמַּרְפֵּא.י

י(ה) לְפִיכָּךְ כָּתוּב בַּתּוֹרָה "וַאֲנִי, אֲחַזֵּק אֶת-לֵב-פַּרְעֹה" (ראה שמות ד,כא, שמות יד,ד): לְפִי שֶׁחָטָא מֵעַצְמוֹ תְּחִלָּה וְהֵרַע לְיִשְׂרָאֵל הַגָּרִים בְּאַרְצוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ" (שמות א,י), נָתַן הַדִּין לִמְנֹעַ מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה, עַד שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ, לְפִיכָּךְ חִזַּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת לִבּוֹ.י

י(ו) וְלָמָּה הָיָה שׁוֹלֵחַ לוֹ בְּיַד מֹשֶׁה וְאוֹמֵר לוֹ שַׁלַּח וַעֲשֵׂה תְּשׁוּבָה, וּכְבָר אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁאֵין אַתָּה מְשַׁלֵּחַ, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתָּה, וַעֲבָדֶיךָ: יָדַעְתִּי . . ." (שמות ט,ל), "וְאוּלָם, בַּעֲבוּר זֹאת הֶעֱמַדְתִּיךָ" (שמות ט,טז) כְּדֵי לְהוֹדִיעַ לְבָאֵי הָעוֹלָם, שֶׁבִּזְמָן שֶׁמּוֹנֵעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתְּשׁוּבָה לַחוֹטֶא, אֵינוּ יָכוֹל לָשׁוּב, אֵלָא יָמוּת בְּרִשְׁעוֹ שֶׁעָשָׂה בַּתְּחִלָּה בִּרְצוֹנוֹ.י

י(ז) וְכֵן סִיחוֹן לְפִי עֲווֹנוֹת שֶׁהָיוּ לוֹ נִתְחַיַּב לְמָנְעוֹ הַתְּשׁוּבָה, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי-הִקְשָׁה ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-רוּחוֹ, וְאִמֵּץ אֶת-לְבָבוֹ" (דברים ב,ל). וְכֵן הַכְּנַעֲנִיִּים לְפִי תּוֹעֲבוֹתֵיהֶם מָנַע מֵהֶן הַתְּשׁוּבָה עַד שֶׁעָשׂוּ מִלְחָמָה עִם יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי מֵאֵת ה' הָיְתָה לְחַזֵּק אֶת-לִבָּם לִקְרַאת הַמִּלְחָמָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, לְמַעַן הַחֲרִימָם" (יהושוע יא,כ). וְכֵן יִשְׂרָאֵל בִּימֵי אֵלִיָּהוּ לְפִי שֶׁהִרְבּוּ לִפְשֹׁעַ, מָנַע מֵאוֹתָן הַמַּרְבִּים תְּשׁוּבָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת-לִבָּם, אֲחֹרַנִּית" (מלכים א יח,לז), כְּלוֹמַר מָנַעְתָּ מֵהֶן הַתְּשׁוּבָה.י

י(ח) נִמְצֵאתָ אוֹמֵר שְׁאֵין הָאֵל גּוֹזֵר עַל פַּרְעֹה לְהָרַע לְיִשְׂרָאֵל, וְלֹא עַל סִיחוֹן לַחֲטֹא בְּאַרְצוֹ, וְלֹא עַל הַכְּנַעֲנִיִּים לְהַתְעִיב, וְלֹא עַל יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה, אֵלָא כֻּלָּן חָטְאוּ מֵעַצְמָן, וְנִתְחַיְּבוּ כֻּלָּן לִמְנֹעַ מֵהֶן הַתְּשׁוּבָה.י

י(ט) וּבְעִנְיָן זֶה שׁוֹאֲלִין הַנְּבִיאִים וְהַצַּדִּיקִים בִּתְפִלּוֹתֵיהֶם מֵה' לְעָזְרָם עַל דֶּרֶךְ הָאֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִיד "הוֹרֵנִי ה', דַּרְכֶּךָ" (תהילים כז,יא, תהילים פו,יא) כְּלוֹמַר אַל יִמְנְעוּנִי חֲטָאַי דֶּרֶךְ הָאֱמֶת, שֶׁמִּמֶּנָּה אֵדַע דַּרְכָּךְ וְיֵחוּד שְׁמָךְ. וְכֵן זֶה שֶׁאָמַר "וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי" (תהילים נא,יד), כְּלוֹמַר תַּנִּיחַ רוּחִי לַעֲשׂוֹת חֶפְצָהּ וְאַל יִגְרְמוּ לִי חֲטָאַי לְמָנְעֵנִי הַתְּשׁוּבָה, אֵלָא תִּהְיֶה הָרְשׁוּת בְּיָדִי, עַד שֶׁאֶחְזֹר וְאָבִין וְאֵדַע דֶּרֶךְ הָאֱמֶת. וְעַל דֶּרֶךְ זוֹ, כָּל הַדּוֹמֶה לִפְסוּקִים אֵלּוּ.י

י(י) וּמַה הוּא זֶה שֶׁאָמַר דָּוִיד "טוֹב-וְיָשָׁר ה', עַל-כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים, בַּדָּרֶךְ. יַדְרֵךְ עֲנָוִים, בַּמִּשְׁפָּט, וִילַמֵּד עֲנָוִים, דַּרְכּוֹ" (תהילים כה,ח-ט). זֶה שֶׁשָּׁלַח לָהֶם נְבִיאִים מוֹדִיעִים לָהֶם דַּרְכֵי ה', וּמַחְזִירִין אוֹתָן בִּתְשׁוּבָה. וְעוֹד שֶׁנָּתַן בָּהֶם כּוֹחַ לִלְמֹד וּלְהָבִין, שֶׁמִּדָּה זוֹ בְּכָל אָדָם, שֶׁכָּל זְמָן שְׁהוּא נִמְשָׁךְ בְּדַרְכֵי הַחָכְמָה וְהַצֶּדֶק, מִתְאַוֶּה לָהֶן וְרוֹדֵף אוֹתָן. וְהוּא שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים בָּא לִטַּהַר, מְסַיְּעִין אוֹתוֹ כְּלוֹמַר יִמְצָא עַצְמוֹ נֶעֱזָר עַל הַדָּבָר.י

י(יא) וַהֲלוֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה "וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם" (בראשית טו,יג), הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רָע, וְכָתוּב "וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר-הָאָרֶץ" (דברים לא,טז), הֲרֵי גָּזַר עַל יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן: לְפִי שֶׁלֹּא גָזַר עַל אִישׁ פְּלוֹנִי הַיָּדוּעַ, שֶׁיִּהְיֶה הוּא הַזּוֹנֶה, אֵלָא כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵאוֹתָן הַזּוֹנִים שֶׁעָבְדוּ עֲבוֹדָה זָרָה אִלּוּ לֹא רָצָה לַעֲבֹד, לֹא הָיָה עוֹבֵד. וְלֹא הוֹדִיעוֹ הַבּוֹרֵא, אֵלָא מִנְהָגוֹ שֶׁל עוֹלָם. הַא לְמַה זֶה דּוֹמֶה לְאוֹמֵר הָעָם הַזֶּה, יִהְיֶה בָּהֶן צַדִּיקִים וּרְשָׁעִים. לֹא מִפְּנֵי זֶה יֹאמַר הָרָשָׁע כְּבָר נִגְזַר עָלָיו שֶׁיִּהְיֶה רָשָׁע, מִפְּנֵי שֶׁהוֹדִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה שֶׁיִּהְיֶה רְשָׁעִים בְּיִשְׂרָאֵל, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי לֹא-יֶחְדַּל אֶבְיוֹן, מִקֶּרֶב הָאָרֶץ" (דברים טו,יא).י

י(יב) וְכֵן הַמִּצְרִיִּים, כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵאוֹתָן הַמְּצֵרִים וְהַמְּרִיעִים לְיִשְׂרָאֵל, אִלּוּ לֹא רָצָה לְהָרַע לָהֶם, הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ שֶׁלֹּא גָזַר עַל אִישׁ יָדוּעַ, אֵלָא הוֹדִיעוֹ שֶׁסּוֹף זַרְעוֹ לְהִשְׁתַּעְבַּד בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם. וּכְבָר אָמַרְנוּ, שְׁאֵין כּוֹחַ בָּאָדָם לֵידַע הֵיאַךְ יֵדַע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דְּבָרִים שֶׁעֲתִידִין לִהְיוֹת.י



הִלְכּוֹת תְּשׁוּבָה פֵּרֶק ז

י(א) הוֹאִיל וּרְשׁוּת כָּל אָדָם נְתוּנָה לוֹ כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, יִשְׁתַּדַּל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְלִנְעֹר כַּפָּיו מֵחֲטָאָיו, כְּדֵי שֶׁיָּמוּת וְהוּא בַּעַל תְּשׁוּבָה, כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.י

י(ב) לְעוֹלָם יִרְאֶה אָדָם אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא נוֹטֶה לָמוּת, וְשֶׁמֶּא יָמוּת בְּשָׁעָתוֹ וְנִמְצָא עוֹמֵד בַּחֲטָאָיו, לְפִיכָּךְ יָשׁוּב מֵחֲטָאָיו מִיָּד, וְלֹא יֹאמַר כְּשֶׁאַזְקִין אָשׁוּב שֶׁמֶּא יָמוּת קֹדֶם שֶׁיַּזְקִין. הוּא שֶׁשְּׁלֹמֹה אוֹמֵר בְּחָכְמָתוֹ "בְּכָל-עֵת, יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים" (קוהלת ט,ח).י

י(ג) וְאַל תֹּאמַר שְׁאֵין הַתְּשׁוּבָה אֵלָא מֵעֲבֵרוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מַעֲשֶׂה, כְּגוֹן זְנוּת וְגָזֵל וּגְנֵבָה. כְּשֵׁם שֶׁצָּרִיךְ אָדָם לָשׁוּב מֵאֵלּוּ כָּךְ הוּא צָרִיךְ לְחַפַּשׂ בְּדֵעוֹת רָעוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ, וְלָשׁוּב מֵהֶן: מִן הַכַּעַס, וּמִן הָאֵיבָה, וּמִן הַקִּנְאָה, וּמִן הַתַּחְרוּת, וּמִן הַהֶתֶל, וּמֵרְדִיפַת הַמָּמוֹן וְהַכָּבוֹד, וּמֵרְדִיפַת הַמַּאֲכָלוֹת, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן מִן הַכֹּל צָרִיךְ לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה. וְאֵלּוּ הָעֲווֹנוֹת, קָשִׁים מֵאוֹתָן שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מַעֲשֶׂה, שֶׁבִּזְמָן שֶׁאָדָם נִשְׁקָע בְּאֵלּוּ, קָשֶׁה הוּא לִפְרֹשׁ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ, וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו" (ישעיהו נה,ז).י

י(ד) אַל יְדַמֶּה בַּעַל תְּשׁוּבָה שְׁהוּא מְרֹחָק מִמַּעֲלַת הַצַּדִּיקִים, מִפְּנֵי הָעֲווֹנוֹת וְהַחַטָּאוֹת שֶׁעָשָׂה. אֵין הַדָּבָר כֵּן, אֵלָא אָהוּב וְנֶחְמָד הוּא לִפְנֵי הַבּוֹרֵא, וּכְאִלּוּ לֹא חָטָא מֵעוֹלָם, וְלֹא עוֹד אֵלָא שֶׁשְּׂכָרוֹ הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי טָעַם טַעַם הַחֵטְא וּפֵרַשׁ מִמֶּנּוּ וְכָבַשׁ יִצְרוֹ. אָמְרוּ חֲכָמִים, מְקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִין בּוֹ, אֵין צַדִּיקִים גְּמוּרִין יְכוּלִין לַעֲמֹד בּוֹ: כְּלוֹמַר מַעֲלָתָן גְּדוֹלָה מִמַּעֲלַת אֵלּוּ שֶׁלֹּא חָטְאוּ מֵעוֹלָם, מִפְּנֵי שְׁהֶן כּוֹבְשִׁין יִצְרָם יָתֵר מֵהֶן.י

י(ה) כָּל הַנְּבִיאִים, כֻּלָּן צִוּוּ עַל הַתְּשׁוּבָה, וְאֵין יִשְׂרָאֵל נִגְאָלִין, אֵלָא בִּתְשׁוּבָה. וּכְבָר הִבְטִיחָה תּוֹרָה שֶׁסּוֹף יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּסוֹף גָּלוּתָן, וּמִיָּד הֶן נִגְאָלִין, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ, וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ . . . וְשַׁבְתָּ עַד-ה' אֱלֹהֶיךָ . . . וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ . . ." (דברים ל,א-ג).י

י(ו) גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁמְּקָרֶבֶת אֶת הָאָדָם לַשְּׁכִינָה שֶׁנֶּאֱמָר "שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד, ה' אֱלֹהֶיךָ" (הושע יד,ב), וְנֶאֱמָר "שֻׁבוּ עָדַי, נְאֻם-ה'" (ראה יואל ב,יב, וראה עמוס ד,ו, עמוס ד,ח, עמוס ד,ט, עמוס ד,י, עמוס ד,יא), וְנֶאֱמָר "אִם-תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם-ה' אֵלַי, תָּשׁוּב" (ירמיהו ד,א): כְּלוֹמַר אִם תַּחְזֹר בִּתְשׁוּבָה, בִּי תִּדְבַּק.י

י(ז) הַתְּשׁוּבָה מְקָרֶבֶת אֶת הָרְחוֹקִים: אֶמֶשׁ הָיָה זֶה שָׂנוּי לִפְנֵי הַמָּקוֹם, מְשֻׁקָּץ וּמְרֹחָק וְתוֹעֵבָה, וְהַיּוֹם הוּא אָהוּב וְנֶחְמָד, קָרוֹב וְיָדִיד. וְכֵן אַתָּה מוֹצֶא שֶׁבַּלָּשׁוֹן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְרַחֵק אֶת הַחַטָּאִים בָּהּ מְקָרֵב אֶת הַשָּׁבִים, בֵּין יָחִיד בֵּין רַבִּים: שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר-יֵאָמֵר לָהֶם, לֹא-עַמִּי אַתֶּם, יֵאָמֵר לָהֶם, בְּנֵי אֵל-חָי" (הושע ב,א), וְנֶאֱמָר בִּיכָנְיָה בְּרִשְׁעָתוֹ "כִּתְבוּ אֶת-הָאִישׁ הַזֶּה עֲרִירִי . . ." (ירמיהו כב,ל), "אִם-יִהְיֶה כָּנְיָהוּ בֶן-יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ יְהוּדָה, חוֹתָם עַל-יַד יְמִינִי" (ירמיהו כב,כד). וְכֵיוָן שֶׁשָּׁב בְּגָלוּתוֹ נֶאֱמָר בִּזְרֻבָּבֶל בְּנוֹ "בַּיּוֹם הַהוּא . . . אֶקָּחֲךָ זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל עַבְדִּי, נְאֻם-ה', וְשַׂמְתִּיךָ, כַּחוֹתָם" (חגיי ב,כג).י

י(ח) כַּמָּה מְעֻלָּה מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה: אֶמֶשׁ הָיָה זֶה מֻבְדָּל מֵה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמָר "עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם, הָיוּ מַבְדִּלִים, בֵּינֵכֶם, לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם" (ישעיהו נט,ב). צוֹעֵק וְאֵינוּ נַעֲנֶה, שֶׁנֶּאֱמָר "גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה, אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ" (ישעיהו א,טו). וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וְטוֹרְפִין אוֹתָן בְּפָנָיו, שֶׁנֶּאֱמָר "מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם, רְמֹס חֲצֵרָי" (ישעיהו א,יב), "מִי גַם-בָּכֶם וְיִסְגֹּר דְּלָתַיִם" (מלאכי א,י), "עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל-זִבְחֵיכֶם, וְאִכְלוּ בָשָׂר" (ירמיהו ז,כא). וְהַיּוֹם הוּא מֻדְבָּק בַּשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּה', אֱלֹהֵיכֶם" (דברים ד,ד). צוֹעֵק וְנַעֲנֶה מִיָּד, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָיָה טֶרֶם-יִקְרָאוּ, וַאֲנִי אֶעֱנֶה" (ישעיהו סה,כד). וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וּמְקַבְּלִין אוֹתָן בְּנַחַת וְשִׂמְחָה, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי כְבָר, רָצָה הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֶׂיךָ" (קוהלת ט,ז). וְלֹא עוֹד אֵלָא שֶׁמִּתְאַוִּים לָהֶם, שֶׁנֶּאֱמָר "וְעָרְבָה, לַה', מִנְחַת יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִָם כִּימֵי עוֹלָם, וּכְשָׁנִים קַדְמֹנִיֹּת" (מלאכי ג,ד).י

י(ט) בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה, דַּרְכָּן לִהְיוֹת שְׁפָלִים וַעֲנָוִים בְּיוֹתֵר: אִם חֵרְפוּ אוֹתָן הַכְּסִילִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרִאשׁוֹנִים, וְאָמְרוּ לָהֶן אֶמֶשׁ הָיִיתָ עוֹשֶׂה כָּךְ וְכָּךְ, וְאֶמֶשׁ הָיִיתָ אוֹמֵר כָּךְ וְכָּךְ אַל יַרְגִּישׁוּ לָהֶן. אֵלָא שׁוֹמְעִין וּשְׂמֵחִין וְיוֹדְעִין, שֶׁזּוֹ זְכוּת לָהֶן, וְשֶׁכָּל זְמָן שְׁהֶן בּוֹשִׁין מִמַּעֲשֵׂיהֶם שֶׁעָבְרוּ וְנִכְלָמִין מֵהֶן, זְכוּתָן מְרֻבָּה וּמַעֲלָתָם מִתְגַּדֶּלֶת.י

י(י) וְחֵטְא גָּדוֹל הוּא לוֹמַר לְבַעַל תְּשׁוּבָה, זְכֹר מַעֲשֶׂיךָ הָרִאשׁוֹנִים, אוֹ לְהַזְכִּירָם בְּפָנָיו כְּדֵי לְבַיְּשׁוֹ, אוֹ לְהַזְכִּיר דְּבָרִים וְעִנְיָנִים הַדּוֹמִין לָהֶן כְּדֵי לְהַזְכִּירוֹ מַה עָשָׂה. הַכֹּל אָסוּר, וּמֻזְהָר עָלָיו בִּכְלַל הוֹנָיַת דְּבָרִים, שֶׁהִזְהִירָה עָלֶיהָ תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ" (ויקרא כה,יז).י


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה