chiddush logo

לקט מביאור אלשיך לתורה - פרשת כי תצא

נכתב על ידי אורן מס, 28/8/2020

 

לקט מביאור אלשיך לפרשת כי תצא

 

כא,יד: וְהָיָה אִם-לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ, וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ, וּמָכֹר לֹא-תִמְכְּרֶנָּה, בַּכָּסֶף: אלשיך: "ולמה נמנעה מכירתה ממנו? ... 'והיה' – לשון שמחה ... ואני ידעתי את יצרך כי רב הוא ... על כן אודיעך כי אם ... יתהפך לבבך ולא תחפוץ בה, דע איפוא כי שמחה תהיה לפני ... ולבל יעלה על רוחך שאין פגם העבירה רק לנפש בעולם הבא, אך לא לגוף בעולם הזה, אלא אדרבה הוא נהנה, על כן הנני מלמדך כי גם פה לא תהנה ... 'ומכור לא תמכרנה בכסף' ... מה שאין כן אם לא באת עליה". לפי אלשיך האיש בא עליה ואז לא חפץ בה, ובמקרה זה – אין לתת לו ליהנות ממכירתה, אלא ישלחנה לפני שבא עליה. מעניין.

 

כד,יז: לֹא תַטֶּה, מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם; וְלֹא תַחֲבֹל, בֶּגֶד אַלְמָנָה: אלשיך: "למה בגר ויתום הזהיר על המשפט, ולא באלמנה, כי אם על חיבול בגדה? ... אם היה לוקה אב בעוון הבן ובן בעוון האב, היה לך מקום להטות משפט גר כי תאמר הלא גר זה בן עובדי עבודה זרה, אטה משפטו שילקה בעוון אבותיו, וכן אעשה ליתום, כי לולא היה אביו חייב – לא מת ונשאר יתום, אל לאלמנה לא היית יכול שתלקה בעוון בעלה, כי לא אביה ולא בנה היה". במקרה זה של משפט דין אלמנה שונה מגר ויתום, כגון בענייני חסד: וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְאָכְלוּ, וְשָׂבֵעוּ (דברים יד,כט).

 

כה,א: כִּי-יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים, וְנִגְּשׁוּ אֶל-הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם: מדוע 'אל המשפט' ולא 'אל השופטים'? אלשיך: "הבעלי דינים אינם מכוונים לנצח כי אם נגשים אל המשפט האמתי, שיחפצו במשפט עליון האמתי, בין לחיוב בין לפטור", לכן נגשים אל המשפט ולא אל האנשים השופטים. מעניין.

 

כה,יח-יט: וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא, אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה-אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק: אלשיך: "אם כל כך רע בעיני ה' הוא, למה יאריך לו ולא יאבדהו ברגע קטון עדי אובד? ... לא היה אפשר למחותם (כל עוד) עודך בלתי ירא אלוהים, והוא כי אי אפשר להפיל את עמלק כל עוד שיימצאו דברי עוונות בישראל. וזה עניין גאולתנו העתידה מגלות אדום, שאי אפשר אלא על ידי תשובה, מה שאין כן בגאולות הקודמות ... ואם כן איך יפיל הוא יתברך את השר ההוא במרום, ואין בכם יראת אלוהים?". גאולתנו תלויה בנו, החל ממלחמת עמלק, שביררה לנו שאיננו יראי ה' וכי עלינו לחזור בתשובה. מעניין מאד.

 

שבת שלום, שבת של הנאה מהמותר בלבד, צדק וחסד, משפט אמת, גאולה ותשובה, אורן.

 

 

 


 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה