הרמב"ם היומי מתוך ספר דעות מוזמנים להצטרף ללימוד כולל פרסים כספיים 6885*
רמב"ם ספר דעות
י(א) בִּשְׁלוֹשָׁה כְּתָרִים נִכְתְּרוּ יִשְׂרָאֵל כֶּתֶר תּוֹרָה, וְכֶתֶר כְּהֻנָּה, וְכֶתֶר מַלְכוּת: כֶּתֶר כְּהֻנָּה זָכָה בּוֹ אַהֲרוֹן, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם" (במדבר כה,יג). כֶּתֶר מַלְכוּת זָכָה בּוֹ דָּוִיד, שֶׁנֶּאֱמָר "זַרְעוֹ, לְעוֹלָם יִהְיֶה, וְכִסְאוֹ כַּשֶּׁמֶשׁ, נֶגְדִּי" (תהילים פט,לז). כֶּתֶר תּוֹרָה הֲרֵי הוּא מֻנָּח וְעוֹמֵד וּמוּכָן לַכֹּל, שֶׁנֶּאֱמָר "מוֹרָשָׁה, קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג,ד): כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה, יָבוֹא וְיִטֹּל.י
י(ב) שֶׁמֶּא תֹּאמַר שֶׁאוֹתָן הַכְּתָרִים גְּדוֹלִים מִכֶּתֶר תּוֹרָה, הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "בִּי, מְלָכִים יִמְלֹכוּ, וְרֹזְנִים, יְחֹקְקוּ צֶדֶק. בִּי, שָׂרִים יָשֹׂרוּ" (משלי ח,טו-טז). הַא לָמַדְתָּ, שֶׁכֶּתֶר הַתּוֹרָה גָּדוֹל מִכֶּתֶר כְּהֻנָּה וְכֶתֶר מַלְכוּת. אָמְרוּ חֲכָמִים, מַמְזֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים קוֹדֵם לְכוֹהֵן גָּדוֹל עַם הָאָרֶץ: שֶׁנֶּאֱמָר "יְקָרָה הִיא, מִפְּנִינִים" (משלי ג,טו) יְקָרָה הִיא מִכּוֹהֵן גָּדוֹל, שֶׁנִּכְנָס לִפְנַי לִפְנִים.י
י(ג) אֵין לָךְ מִצְוָה בְּכָל הַמִּצְווֹת כֻּלָּן שְׁהִיא שְׁקוּלָה כְּנֶגֶד תַּלְמוּד תּוֹרָה, אֵלָא תַּלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת כֻּלָּן שֶׁהַתַּלְמוּד מֵבִיא לִידֵי מַעֲשֶׂה. לְפִיכָּךְ הַתַּלְמוּד קוֹדֵם לְמַעֲשֶׂה, בְּכָל מָקוֹם: הָיָה לְפָנָיו עֲשִׂיַּת מִצְוָה וְתַלְמוּד תּוֹרָה אִם אִפְשָׁר לַמִּצְוָה לְהֵעָשׂוֹת עַל יְדֵי אֲחֵרִים, לֹא יַפְסִיק תַּלְמוּדוֹ, וְאִם לָאו, יַעֲשֶׂה הַמִּצְוָה וְיַחְזֹר לְתוֹרָתוֹ.י
י(ד) תְּחִלַּת דִּינוֹ שֶׁל אָדָם, אֵינוּ נִדּוֹן אֵלָא עַל הַתַּלְמוּד, וְאַחַר כָּךְ, עַל שְׁאָר מַעֲשָׂיו, לְפִיכָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים, לְעוֹלָם יַעְסֹק אָדָם בַּתּוֹרָה, אַפִלּוּ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ שֶׁמִּתּוֹךְ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ, בָּא לִשְׁמָהּ.י
י(ה) מִי שֶׁנְּשָׂאוֹ לִבּוֹ לְקַיַּם מִצְוָה זוֹ כָּרָאוּי לָהּ, וְלִהְיוֹת מֻכְתָּר בְּכִתְרָהּ שֶׁל תּוֹרָה לֹא יַסִּיחַ דַּעְתּוֹ לִדְבָרִים אֲחֵרִים, וְלֹא יָשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיִּקְנֶה תּוֹרָה עִם הָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד כְּאֶחָד. כָּךְ הוּא דַּרְכָּהּ שֶׁל תּוֹרָה: פַּת בְּמֶלַח תֹּאכַל, וְעַל הָאָרֶץ תִּישַׁן, וְחַיֵּי צַעַר תִּחְיֶה, וּבַתּוֹרָה אַתָּה עָמֵל. וְלֹא עָלֶיךָ כָּל הַמְּלָאכָה לִגְמֹר, וְלֹא אַתָּה בֶּן חוֹרִין לִבָּטֵל, אֲבָל אִם הִרְבֵּיתָ תּוֹרָה, הִרְבֵּיתָ שָׂכָר, וְהַשָּׂכָר, לְפִי הַצַּעַר.י
י(ו) שֶׁמֶּא תֹּאמַר עַד שֶׁאֲקַבַּץ מָמוֹן וְאֶחְזֹר וְאֶקְרָא, עַד שֶׁאֶקְנֶה מַה שֶׁאֲנִי צָרִיךְ וְאֶפְנֶה מֵעֲסָקַי וְאֶחְזֹר וְאֶקְרָא אִם תַּעֲלֶה מַחְשָׁבָה זוֹ עַל לִבָּךְ, אֵין אַתָּה זוֹכֶה לְכִתְרָהּ שֶׁל תּוֹרָה לְעוֹלָם, אֵלָא עֲשֵׂה תּוֹרָתָךְ קְבָע, וּמְלַאכְתָּךְ עֲרַאי, וְאַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאֶפְנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמֶּא לֹא תִפְנֶה.י
י(ז) כָּתוּב בַּתּוֹרָה "לֹא בַשָּׁמַיִם, הִיא . . . וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם, הִיא" (דברים ל,יב-יג): "לֹא בַשָּׁמַיִם, הִיא", לֹא בְּגַסֵּי הָרוּחַ הִיא מְצוּיָה, "וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם, הִיא", לֹא בִּמְהַלְּכֵי מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא. לְפִיכָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים, לֹא כָּל הַמַּרְבֶּה סְחוֹרָה מַחְכִּים, וְצִוּוּ וְאָמְרוּ, הֱוִי מַעַט עֲסָק, וַעֲסֹק בַּתּוֹרָה.י
י(ח) דִּבְרֵי תּוֹרָה נִמְשְׁלוּ בַּמַּיִם, שֶׁנֶּאֱמָר "הוֹי כָּל-צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם" (ישעיהו נה,א) לוֹמַר לָךְ: מַה הַמַּיִם אֵין מִתְכַּנְּסִין בִּמְקוֹם מִדְרוֹן, אֵלָא נִזְחָלִין מֵעָלָיו וּמִתְקַבְּצִין בִּמְקוֹם אֶשְׁבֹּרֶן כָּךְ דִּבְרֵי תּוֹרָה, אֵינָן נִמְצָאִין בְּגַסֵּי הָרוּחַ וְלֹא בְּלֵב כָּל גְּבַהּ לֵב, אֵלָא בְּדַכָּא וּשְׁפַל רוּחַ שֶׁמִּתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵי הַחֲכָמִים, וּמֵסִיר הַתַּאֲווֹת וְתַעֲנוּגֵי הַזְּמָן מִלִּבּוֹ, וְעוֹשֶׂה מְלָאכָה בְּכָל יוֹם מְעַט כְּדֵי חַיָּיו, אִם לֹא הָיָה לוֹ מַה יֹאכַל, וּשְׁאָר יוֹמוֹ וְלֵילוֹ, עוֹסֵק בַּתּוֹרָה.י
י(ט) כָּל הַמֵּשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיַּעְסֹק בַּתּוֹרָה וְלֹא יַעֲשֶׂה מְלָאכָה, וְיִתְפַּרְנַס מִן הַצְּדָקָה הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם, וּבִזָּה אֶת הַתּוֹרָה, וְכִבָּה מְאוֹר הַדָּת, וְגָרַם רָעָה לְעַצְמוֹ, וְנָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם הַבָּא: לְפִי שֶׁאָסוּר לֵהָנוֹת בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה.י
י(י) אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַנִּהְנֶה מִדִּבְרֵי תּוֹרָה, נָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, לֹא תַעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדַּל בָּהֶם, וְלֹא קֻרְדֹּם לַחְפֹּר בָּהֶם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנֹא אֶת הָרַבָּנוּת. וְכָל תּוֹרָה שְׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה, וְסוֹף אָדָם זֶה, שֶׁיְּהֶא מְלַסְטֵס אֶת הַבְּרִיּוֹת.י
י(יא) מַעֲלָה גְּדוֹלָה הִיא לְמִי שְׁהוּא מִתְפַּרְנֵס מִמַּעֲשֶׂה יָדָיו, וּמִדַּת חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הִיא, וּבְזֶה זוֹכֶה לְכָל כָּבוֹד וְטוֹבָה שֶׁבָּעוֹלָם הַזֶּה, וְלָעוֹלָם הַבָּא: שֶׁנֶּאֱמָר "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ, כִּי תֹאכֵל, אַשְׁרֶיךָ, וְטוֹב לָךְ" (תהילים קכח,ב) "אַשְׁרֶיךָ" בָּעוֹלָם הַזֶּה, "וְטוֹב לָךְ" לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב.י
י(יב) אֵין דִּבְרֵי תּוֹרָה מִתְקַיְּמִין בְּמִי שֶׁמַּרְפֶּה עַצְמוֹ עֲלֵיהֶן, וְלֹא בְּאֵלּוּ שֶׁלּוֹמְדִין מִתּוֹךְ עִדּוּן וּמִתּוֹךְ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה אֵלָא בְּמִי שֶׁמֵּמִית עַצְמוֹ עֲלֵיהֶן, וּמְצַעֵר גּוּפוֹ תָּמִיד, וְלֹא יִתֵּן שְׁנַת לְעֵינָיו, לְעַפְעַפָּיו תְּנוּמָה.י
י(יג) אָמְרוּ חֲכָמִים דֶּרֶךְ רְמָז, "זֹאת, הַתּוֹרָה, אָדָם, כִּי-יָמוּת בְּאֹהֶל" (במדבר יט,יד) אֵין הַתּוֹרָה מִתְקַיֶּמֶת, אֵלָא בְּמִי שֶׁמֵּמִית עַצְמוֹ בְּאָהֳלֵי הַחָכְמָה. וְכָּךְ אָמַר שְׁלֹמֹה בְּחָכְמָתוֹ, "הִתְרַפִּיתָ, בְּיוֹם צָרָה צַר כֹּחֶכָה" (משלי כד,י), וְעוֹד אָמַר, "אַף חָכְמָתִי, עָמְדָה לִּי" (קוהלת ב,ט) חָכְמָה שֶׁלָּמַדְתִּי בְּאַף, עָמְדָה לִי.י
י(יד) אָמְרוּ חֲכָמִים, בְּרִית כְּרוּתָה שֶׁכָּל הַיָּגֵעַ בְּתַלְמוּדוֹ בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, לֹא בִּמְהֵרָה הוּא מְשַׁכֵּחַ, וְכָל הַיָּגֵעַ בְּתַלְמוּדוֹ בְּצִנְעָה מַחְכִּים, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאֶת-צְנוּעִים חָכְמָה" (משלי יא,ב). וְכָל הַמַּשְׁמִיעַ קוֹלוֹ בְּשָׁעַת תַּלְמוּדוֹ, תַּלְמוּדוֹ מִתְקַיֵּם בְּיָדוֹ, אֲבָל הַקּוֹרֶא בְּלַחַשׁ, בִּמְהֵרָה הוּא שׁוֹכֵחַ.י
י(טו) אַף עַל פִּי שֶׁמִּצְוָה לִלְמֹד בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, אֵין אָדָם לָמֵד רֹב חָכְמָתוֹ אֵלָא בַּלַּיְלָה, לְפִיכָּךְ מִי שֶׁרָצָה לִזְכּוֹת בְּכֶתֶר הַתּוֹרָה, יִזָּהֵר בְּכָל לֵילוֹתָיו, וְלֹא יְאַבַּד אַפִלּוּ אַחַת מֵהֶן בְּשִׁינָה וַאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וְשִׂיחָה וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, אֵלָא בְּתַלְמוּד תּוֹרָה וְדִבְרֵי חָכְמָה. אָמְרוּ חֲכָמִים, אֵין גָּרְנָהּ שֶׁל תּוֹרָה אֵלָא לַיְלָה, שֶׁנֶּאֱמָר "קוּמִי רֹנִּי בַלַּיְלָה" (איכה ב,יט). וְכָל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, חוּט שֶׁל חֶסֶד נִמְשָׁךְ עָלָיו בַּיּוֹם, שֶׁנֶּאֱמָר "יוֹמָם, יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ, וּבַלַּיְלָה, שִׁירֹה עִמִּי תְּפִלָּה, לְאֵל חַיָּי" (תהילים מב,ט). וְכָל בַּיִת שְׁאֵין דִּבְרֵי תּוֹרָה נִשְׁמָעִין בּוֹ בַּלַּיְלָה, אֵשׁ אוֹכְלַתּוּ.י
י(טז) כִּי דְבַר-ה' בָּזָה (במדבר טו,לא) זֶה שֶׁלֹּא הִשְׁגִּיחַ עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה, כָּל עִיקָר. וְכֵן כָּל שֶׁאִפְשָׁר לוֹ לַעְסֹק בַּתּוֹרָה, וְאֵינוּ עוֹסֵק, אוֹ שֶׁקָּרָא וְשָׁנָה, וּפֵרַשׁ לְהַבְלֵי עוֹלָם וְהִנִּיחַ תַּלְמוּדוֹ וּזְנָחוֹ הֲרֵי זֶה בִּכְלַל בּוֹזֶה דְּבַר ה'.י
י(יז) אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַמְּבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה מֵעֹשֶׁר, סוֹפוֹ לְבַטְּלָהּ מֵעֹנִי, וְכָל הַמְּקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה מֵעֹנִי, סוֹפוֹ לְקַיְּמָהּ מֵעֹשֶׁר. וְעִנְיָן זֶה מְפֹרָשׁ הוּא בַּתּוֹרָה: הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "תַּחַת, אֲשֶׁר לֹא-עָבַדְתָּ אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּשִׂמְחָה, וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב, כֹּל. וְעָבַדְתָּ אֶת-אֹיְבֶיךָ" (דברים כח,מז-מח), וְאוֹמֵר "לְמַעַן עַנֹּתְךָ, וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ, בְּאַחֲרִיתֶךָ" (דברים ח,טז).י