דבר תורה לפרשת ויחי - עצה בפרשה
בס"ד י"א בטבת התשע"ב עצה בפרשה – ויחי "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה, ויהי ימי יעקב שני חייו שבע שנים וארבעים ומאת שנה"(מז, כח) ופירש"י ז"ל במקום ע"פ מה שמובא במדרש(ב"ר צו, א) ב' טעמים למה פרשה זו סתומה? אחד - לפי שכיון שנפטר יעקב אבינו נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו לשעבדם. שני - שבקש לגלות את הקץ לבניו ונסתם ממנו. מובא בשולחן ערוך בהלכות סת"ם(ספר תורה, תפילין, מזוזה, או"ח סימן לב, לו) שיש פרשה פתוחה ויש פרשה סתומה. והגדרת פרשת סתומה - שהפרשה מתחילה באמצע השורה ולפניה ריוח של תשע אותיות וזאת הפרשה כולה סתומה ואין ריוח של ט' אותיות בין פסוק לפסוק וצריך להתבונן ממש כדי למצוא את תחילת הפרשה הנ"ל כי הכתב רצוף. והדבר מובא בהערת השפתי חכמים באותו מקום ומשם לומדים את הגדרתהּ. ויש לנסות להתעמק ולהתבונן מה רצתה התורה הקדושה לרמוז לנו שבפרשה זו דיקא אין רווח של ט' אותיות, דידוע כל שכל דבר בתורה בין אות בין תיבה בין תג וכו' יש להם הכרח וצורך להבנת פרדס(פשט, רמז, דרש, סוד) התורה. ונראה לבאר בסייעתא דשמיא על פי מה שמובא במדרש אותיות דרבי עקיבא אות ט': "אל תקרא "טֵית" אלא "טִיט" שכל העולם כולו לא נברא אלא ממנו שנאמר(קהלת ג): "הכל הולך אל מקום אחד הכל היה מן הֶעָפָר והכל שב אל הֶעָפָר". וזה העניין ירמוז על מידת האמת כמו שכתוב(תהילים פה):אמת מארץ תצמח, ועוד המילה אמת בגימטרייה קטן(1+4+4) עולה כמניין ט'(=9), מכאן שהאות ט' מסמלת את מידת האמת. וזה אולי יסביר את הטעם הראשון שנאמר לעיל כיון לרמוז שיש קשר בין מיתת יעקב אבינו ע"ה לבין שנסתמו עיניהם וליבם של ישראל מצרת השעבוד כי יעקב הוא מידת אמת כמו שכתוב(מיכה ז):תתן אמת ליעקב. על כן שהסתלק יעקב היה אפשר להתחיל מיד צרת השעבוד הינו העבידו אותם בפרך כמו שכתוב(סוטה יא):פה רך וכו' כלומר משכו אותם בדיבורים רכים כדי להרגילם לעבודה. וזה שהפרשה סתומה כולה כנ"ל לרמוז על הסתלקות הצדיק שהחזיק במידת האמת וכן יעקב אבינו ע"ה הוא בחינת שׂכל שנאמר (בראשית כז):ויעקבני זה פעמיִם ותרגום אונקָלוס:וחַכמַני כי ע"י חסרון חסרון האמת באים לחסרון הדעת והשכל שבזה תלוי זה. והטעם השני שבקש לגלות את הקץ שנאמר(בראשית מט):האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים ונסתם ממנו "ונסתלקה ממנו שכינה". וזה שהפרשה סתומה כולה כנ"ל לרמוז לנו על חסרון האמת באחרית הימים כפי שכתוב(סוטה מט): בעקבות משיחא וכו' והאמת תהא נעדרת וכל אחד יחזיק באמת שלו. ודע, שאי אפשר לבוא לאמת אלא ע"י התקרבות לצדיקים אמתיים כפי שהוסבר בטעם הראשון בעניין יעקב שהוא צדיק אמת. כי ע"י אמת זוכים לאמונה ומביאים לשלום ואחדות. וזה 'האספו ואגידה לכם' מלשון אסיפה לאגודה אחת ורק כך שמחזיקים חזק במידת האמת אפשר להיות אגודה אחת. וזה 'ויחי יעקב' כיון לרמוז שצריך לעורר ולהחיות את האמת שבכל אחד מאתנו ע"י התקרבות לצדיקי אמת כי יעקב הוא עמוד האמת וכללות ישראל. 'בארץ מצרים' כיון לרמוז בגלות שהרי כל הגלויות מכונים בשם מִצרים על שם שהם מֲצֵרִים לישראל(כשארז"ל מדרש בראשית פ' טז). וזו העצה השלמה בעת אחרית הימים כי ע"י האמת ניצולים מהחושך ומוצאים את האור בזמן הגלות ומצליחים להתקרב לה' יתברך כמו שכתוב (תהילים קמה): "קרוב ה' לכל קראיו לכל אשר יקראהו באמת". שנזכה בע"ה לגאולה ברחמים והתקיים בנו הפסוק "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים"(ישעיה יא). חזק חזק ונתחזק! תם ולא נשלם, תודה לבורא עולם! פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב אי אפשר לבוא לאמת אלא ע"י התקרבות לצדיקים אמתיים, וילך בדרך עצתם, ולא יטה לימין ולשמאל מדבריהם, וע"י זה נחקק בו אמת, וזוכה לאמונה וכו' וכנ"ל; וכן צריך להרחיק את עצמו מעצת רשעים מתנגדים וחולקים על האמת. וכל זה זוכין ע"י מצות ציצית, שהיא בחינת שמירה מניאוף שהוא בחינת עצת רשעים, וזוכין לתיקון הברית שהוא בחינת עצות של צדיקים(סימן אמת ואמונה, אות ה). "נר ה' נשמת אדם" מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה ולהצלחת תמר עמר, זיווג הגון ותשובה על תשובה בע"ה ליאור עמאר - 050-6262044 שבת שלום! © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להפיץ לצורכי מסחר, מותר להפיץ לזיכוי הרבים בלבד, ללא תמורה