chiddush logo

השורשים שלנו במרוקו

17/4/2020

הרב שמואל אליהו | הלכה יומית כ"ב ניסן תש"פ

סבא חכם יוסף שלוש זצוק"ל היה איש רב פעלים. שימש גם כרב עדת המערבים בירושלים. גם כדיין בבית הדין של עדת המערבים (מערבים - כל הארצות במערב לארץ ישראל, מרוקו, לוב, תוניס, אלג'יר, מצרים) גם לימד בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים. 
הרב מרדכי אליהו זצוק"ל למד אצלו והיה מספר עליו שהיה בו שילוב נדיר של פקחות וחכמה, זריזות ומסירות לקהילה. תקיפות גדולה וענווה גדולה. הרב שלוש סירב לקבל שכר על עבודתו הציבורית והתפרנס ממסחר בספרי קודש. 
אביו של רבי יוסף היה ראש ישיבה מפורסם במרקש ושמו הרב דוד שלוש זצוק"ל. בישיבתו הוא גידל את תלמידי החכמים של מרוקו. כל בניו של חכם דוד שלוש מתו עליו בחייו. כאשר היה חכם יוסף בן שנתיים חלה במחלה קשה ונשקפה סכנה לחייו, התפלל רבי דוד שלוש מול היכל הקודש וביקש למסור את נפשו תחת בנו. תפילתו התקבלה, התינוק יוסף הבריא ושבועיים אחר כך נפטר רבי דוד. 
אנשי הקהילה שזכרו את חסדי רבי דוד אביו טיפחו את הילד היתום הקטן והפיקח ולימדו אותו תורה. בגיל 13 עלה הנער עם אמו לארץ ישראל. כבר בצעירותו לא הסכים להתפרנס מהצדקה והיה קורא לפרנסתו מכתבים עבור זקני וזקנות עדת המערבים. בגיל  22 הוא ייסד תלמוד תורה בירושלים לילדי העדה.
רבי יוסף שלוש הבין בחכמתו שירושלים עתידה להתפתח מחוץ לחומות. בשנת תרצ"ח קנה אדמה מול מחנה יהודה, שם בנה את ביתו. סביבו הוקמה קהילה שלימה של עדת המערבים. בבית הזה אירח רבי יוסף שלוש את רבי ישראל אבוחצירא - הבבא סאלי כשהיה צעיר ובא ללמוד בארץ ישראל. הרבנית צביה אליהו מספרת שראתה את רבי יוסף שלוש לומד בחברותא עם הבבא סאלי בשקידה גדולה מהבוקר עד הערב בלי הפסקה כלל. 
כשהייתי בן שלוש הביאו אותי הורי אליו לפני פטירתו, דמותו חקוקה לפני כאילו ראיתי אותו היום. 
סיפרנו שרבי יוסף היה דיין בבית הדין של עדת המערבים, בימים ההם היה אב בית הדין רבי שמואל עזראן זצוק"ל. רבי שמואל למד בישיבת המקובלים בית אל. שימש כראש הישיבה של העדה המערבית "טובי ישבעו". לא פלא שהבת של רבי יוסף שלוש אביגיל, התחתנה עם הבן של הרב שמואל עזראן. 
סיפרנו שהרב מרדכי אליהו למד אצל הרב יוסף שלוש, לא פלא שהוא נשא את נכדתו, הרבנית צביה אליהו הבת של רבי דוד ניסים עזראן. מיותר לספר שרבי דוד ניסים עזראן המשיך את דרך הקודש של אבותיו והקים את ישיבת בית שמואל בירושלים (בעת שבירושלים היו אולי חמש ישיבות בלבד) בישיבה זו למדו הרבה תלמידי חכמים, בינהם הרב דוד אבוחצירא שליט"א, הרב יצחק יוסף שליט"א ועוד. הרב שמואל עזרן נפטר בשנת תשט"ז באותה שנה אני נולדתי ונקראתי על שמו.

📌
*לקבלת ווצאפ מלשכת הרב שמואל אליהו* https://harav.info/zc9di21

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע