chiddush logo

שינוי שם

נכתב על ידי אביהו ח, 19/12/2011

 בהמשך למאמר הקודם, כיצד לבחור שם לילד, וכתוצאה מחוסר ידע בסיסי, אשתדל ב"נ להכניס דברים היכולים לסייע,

ומי יתן ותרבה הדעת בעם הנבחר

 

האם רצוי להחליף שם? הייתי אצל כמה רבנים שהמליצו לי לשנות שם - האם זה יכול להשפיע לי לטובה על האנרגיות והחיים בכלל?  

תשובה:

שינוי השם עשוי להיות פעולה מוצלחת או מכשילה, תלוי במשמעות שהמשנַה יוצקת לשינוי. להלן אסביר מעט על התייחסויות שונות לשינוי השם, ואיזה סוג שינוי מותר ולעתים מומלץ בהלכה.

 

שם וגורל

יש החושבים שיש קשר מאגי בין שמו של האדם וגורלו, וכאשר האדם מחליף את השם באופן אוטומטי הגורל משתנה. היהדות לא מקבלת את העיקרון של פעולות קסם, שבהרף עין משנות גורל. האדם נושא באחריות משותפת ביחד עם הקב"ה לגורלו, וחלקו של האדם הוא בעשיית רצון ה' ולא בחיפוש קיצורי דרך.

 

עם זאת, אותו החלק בגורל עליו אחראי הקב"ה, אינו בשליטתו של האדם, ולגביו ייתכן שפעולות סימבוליות ישנו דברים. כאשר מגיע האדם לצומת דרכים בה הקב"ה עומד לשנות את גורלו, אז שינוי השם יכול להיות שינוי גורל. חז"ל סיכמו את העניין במימרה במסכת ראש השנה (טז:), המבליטה היטב את התפקידים השונים של האדם והקב"ה בשינוי הגורל:

 

תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד ב

ואמר רבי יצחק: ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם, ושינוי מעשה.

צדקה - דכתיב (משלי י): וצדקה תציל ממות,

צעקה - דכתיב (תהלים קז): ויצעקו אל ה' בצר להם וממצקותיהם יוציאם,

שינוי השם – דכתיב (בראשית יז): שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה, וכתיב וברכתי אותה וגם נתתי ממנה לך בן,

שינוי מעשה - דכתיב (יונה ג): וירא האלהים את מעשיהם, וכתיב וינחם האלהים על הרעה אשר דיבר לעשות להם ולא עשה.

 

לפי רבי יצחק, יש ארבעה דברים הקורעים את גזר דינו של אדם בשמיים ומטים את גורלו. צדקה ושינוי מעשה נתונים לגמרי בידי האדם - צעקה היא פנייה של האדם לקב"ה, פנייה בווליום גבוה. שינוי השם בא במקביל לתהליכים אלו, ובדוגמא שהגמרא מביאה זהו שינוי שהקב"ה מכתיב, לקראת שינוי גורלה של שרה מעקרות לאמהות.

 

לפי תפיסה זו, ששינוי השם הוא שינוי גורל, שינוי השם אינו תהליך שהאדם יוזם, אלא תהליך שמוכתב לאדם מלמעלה. בהתאם לכך, כתב הרמ"א בשולחן ערוך (יורה דעה סימן שלה י):

"וכן נהגו לברך חולים בבית הכנסת לקרוא להם שם חדש, כי שינוי השם קורע גזר דינו". גם במקרה זה, בדר כלל החולה מוטל על ערש דווי, הקהילה מתפללת ומבית הכנסת יוצא שם חדש עבור החולה, בתקווה לשינוי גורלו.

 

"שם משתמש"

יש סוג אחר של שימוש בשם, המכונה בשפה המודרנית "שם משתמש". כאן לא מדובר בשם כמהות העצמיות של האדם, אלא כדרך לפנות אליו, לזהות אותו, ולהגדיר בהתאם לכך את תפקידו והרשאותיו בחברה ובעולם.

 

לדוגמא, אם אדם חבר ברשת חברתית, מתחבר לרשת מחשבים בעבודה, מחזיק בחשבון בנק או בחשבון דואר אלקטרוני, בביטוח לאומי או במשרד הפנים, בכל אחת מהמערכות הללו יש לו "שם משתמש". בשם זה המערכת מזהה אותו, כך היא מנתבת אליו את המכתבים והחשבונות, כך גם המערכת קובעת מה באפשרותו לבצע במערכת ובמה הוא חסום.

 

באופן כללי, ניתן לראות את העולם שלנו כמערכת גדולה, שכולנו "משתמשים" שלה, וחשבון המשתמש שלנו צובר עם הזמן זכויות וחובות, הרשאות וחסימות, המנוהלות על ידינו ועל ידי מנהל המערכת, ריבון העולם.

 

יש מערכות מסחר אלקטרוני המדרגות מוכרים וקונים, וצוברות את ההיסטוריה של המעשים שלהם, בכדי שחברי הקהילה יוכלו להתייחס אליהם בהתאם. למשל, כאשר אדם פותח חשבון בחברת מכרזים באינטרנט כמו איביי, כל קונה יכול להקיש על שמו ולראות את המשוב שכתבו עליו הלקוחות הקודמים שלו. מה קורה כאשר מוכר מסוים מסתבך עם הרבה תגובות שליליות? איש לא ירצה לקנו אצלו בעתיד. במקרה כזה, סביר להניח שהוא יבקש "שם משתמש" חדש, וינסה לפתוח שוב העסק עם דף נקי.

 

במובן זה, מנגנון התשובה מאפשר לאדם שינוי שם במובן של "שם משתמש" חדש. האדם מחליט לפתוח דף חדש בעולם, מבקש להשתמש בו בצורה מוצלחת יותר, הוגנת יותר, ומבקש לקבל דף חדש, הרשאות חדשות, הזדמנות חדשה בחייו. שינוי השם כאן אינה פעולה מאגית, אלא חלק מתהליך כולל של שינוי כל ההתייחסות של האדם לחייו, והחלטה לצאת לדרך חדשה, טובה יותר.

 

שינוי שם מסוג זה מגדיר הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ב):

"מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם בבכי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כחו, ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו. ומשנה שמו, כלומר - אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים. ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה, וגולה ממקומו, שגלות מכפרת עון מפני שגורמת לו להיכנע ולהיות עניו ושפל רוח".

 

זהו שינוי שם שהינו חלק ממעבר מהותי של האדם ממסילה אחת לאחרת, שינוי של "שם המשתמש" שלו במערכת העולם.

 

לסיכום, אם שינוי השם נועד לשנות מצב של קפיאה מסוימת או "היתקעות", כחלק מתהליך של שינוי כולל בחיים, בהחלט ניתן לשקול אם מתאים שינוי שם מהסוג השני.

בברית לא היה לנו שם לתינוק, אך באותו הרגע קראנו לו בשם, כי חייבו אותנו להכריז. לאחר מכן, בבית, החלטנו על שם אחר. האם חובה להשאיר את השם הראשון, או שאולי אפשר לתת עוד שם בנוסף? אך אציין שזה משהו שאיננו רוצים לעשות. (דנה)

  

שמו של אדם הוא כמו כתובת או הצבעה על מקורו הרוחני, ולכן ייחסו לו המקובלים חשיבות רבה ונהגו לתת שמות שמבטאים דברים טובים ולא לקרוא בשמות של רשעים. אפשר להחליף את השם, אם השם הקיים הוא בעל תוכן חיובי עדיף להוסיף שם עיקרי ולא לבטל לגמרי את הקודם. 

 

אם החלפתם, השם החדש הוא היחיד. אם הוספתם השם החדש הופך לעיקרי וראשון והשם הקודם הוא שם שני.

  

ההחלפה נעשית בעליה לתורה בבית הכנסת, ובה אומרים הגבאים תפילת "מי שברך" ומברכים את הילד "ויקרא שמו בישראל (שם הילד) בן (שם אביו). מקובל שבעת הברכה מזכירים את השם שלוש פעמים. לאחר 30 יום שבו נקרא הילד בשמו החדש, הופך שם זה לשמו ההלכתי הקבוע.

  

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה