נקודה שבועית פרשת השבוע "חיי שרה" ה'תש"פ
בפרשה
הקודמת שקראנו בשבת האחרונה, פרשת "וירא", ראינו עד כמה ואיך
מושתת החסד בביתו של אברהם אבינו. זהו אבן יסוד בדרכו, חייו ובהתנהלות הביתית של
אברהם ובני משפחתו וביתו.
בפרשת
השבוע, פרשת "חיי שרה", נקרא עבד אברהם, אליעזר, למצוא כלה ליצחק
בנם של אברהם ושרה, שנפטרה זה עתה.
אליעזר
יודע מה עליו למצוא. הוא מודע למציאות שהכלה העתידית תיכנס לבית של חסד. לבית של
עין טובה. בדרכו לחפש את הכלה המיועדת בארם נהרים הוא אפילו מתפלל לה' ומבקש
שמציאת אשת חסד ייענה על ידו בחסד: "ויאמר ה' אלוקי אדוני אברהם הקרה נא
לפני היום ועשה חסד עם אדוני אברהם" - חסד
"תמורת" חסד.
וממשיך
אליעזר בתפילתו ובתיאור אותו הוא מתכנן לבדוק, אך החסד הוא החשוב בעיניו: "והיה
הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמלך אשקה אותה הוכחת לעבדך
ליצחק ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני".
כאשר
רואה אליעזר את רבקה, הוא מיד מבחין ומזהה את החסד הגדול שהיא מבורכת בו. לאחר
שהוא מבקש ממנה לשתות מתארת התורה את דרכי פעולתה: "ותאמר שתה אדוני ותמהר ותרד
כדה על ידה ותשקהו, ותכל להשקות ותאמר גם לגמלך אשאב עד אם כילו לשתות, ותמהר ותיק
כדה אל נשורת ותרץ עוד אל הבאר לשאוב ותשאב לכל גמליו"
- המוטיב החוזר בהתנהגותה המיוחדת של רבקה הוא המהירות. היא רצה לכל מעשה, היא
ממהרת לכל דבר, היא גומלת חסד עם אליעזר בדיוק כמו שאברהם גמל חסד למלאכים בפרשה הקודמת,
כשעשה הכל במהירות ובריצה.
הנה
אם כן נמצאה כלה שתתאים בדיוק לבית החסד. רבקה, ממש כמו אברהם, אינה חושבת אם ומה
לעשות שמבקשים ממנה, אלא איך עליה לעשות ולפעול, והדרך מבחינתה היא במהירות ועם
רצון גדול.
כמה
אנו יכולים וצריכים ללמוד, הן מאברהם, הן מרבקה, מהו חסד אמיתי, מה היא עשייה לשם
עשייה. לא אם לעשות אלא איך.
שבת
שלום ומבורך!
החוויה היהודית
לע"נ יעקב בובר,
שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות
ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.
לרפואת דב בן לובה.
פרשת
השבוע,פרשת "חיי שרה",עבד אברהם,אליעזר,כלה ,יצחק,אברהם,שרה, גומלת
חסד,