chiddush logo

הריון תאומים

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 22/11/2011

 "וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ[בראשי,כ"ה,כ"ד]

התכונות של יעקב ועשו היו שונות והפוכות, ויש להניח שהם לא היו תאומים זהים [הנוצָרים מביצית מופרית אחת שהתפלגה לשניים והאמורים להיות קרובים מאד מבחינה גנטית] אלא משתי ביציות שהופרו באותו זמן. מדברי הברייתא [יבמות יב,ב] משמע שתיתכן אפשרות של התעברות נוספת תוך כדי הריון. מאידך: "אין אישה מתעברת וחוזרת ומתעברת" [נידה,כ"ז,א]. יתכן שבעבר הייתה מציאות כזאת לעתים נדירות מאד. בזמננו לא מוכר, אולם יתכן שקצב התפתחות שני העוברים ברחם לא יהיה זהה.

האולטרא-סאונד בד"כ יכול לזהות תאומים זהים, אולם לא בהכרח כי הללו יכולים להתפתח עם שליה אחת [מונוכוריאלים או עם שתי שליות [ביכוריאלים].

לידת תאומים נחשבת מסוכנת יותר [שבת,קכ"ט,ב] והשכיחות לניתוח קיסרי בלידתם עולה. אולם לכתחילה אין הכרח ללדת תאומים בקיסרי, ועדיף לנסות לידה רגילה. אם כך היה, והעובר הראשון שיצא הוא בן בכור –יש לפדותו בברכה, גם אם לידת השני בוצעה לבסוף ע"י ניתוח קיסרי. ובשו"ת מהר"י מינץ מתואר מקרה של תאומים שהראשון נולד בסמוך לשקיעת החמה בכ"ט אדר א', והשני יצא בליל ל'. ועל אף שהראשון הוא הבכור לכל דבר, הבר מצווה של השני תהיה כחודש לפני הראשון, כי בשנת הבר מצווה יש אדר אחד, והנולד בל' –הרי נולד בראש חודש אדר, ואילו הבכור ימתין עד כ"ט באדר...

היות ובאולטרא-סאונד עסקינן, לפני כשלושה חודשים התייחסנו במדור לאשת כהן מעוברת. ברצוננו להבהיר שאין כל בעיה הלכתית להיכנס לבתי חולים במהלך ההיריון, ורק ביחס ללידה יש עניין להקפיד היכן ללדת -אם ידוע שהעובר זכר. על זה הביע הרב אלישיב דעתו שכדאי לבדוק זאת מראש, ותו לא. תודה לאחד הקוראים הנאמנים שהעירנו על-כך.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה