לקט מהרוקח לפרשת דברים
לקט מהרוקח לפרשת דברים
דברים א,לא: וּבַמִּדְבָּר, אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר נְשָׂאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא-אִישׁ אֶת-בְּנוֹ--בְּכָל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֲלַכְתֶּם, עַד-בֹּאֲכֶם עַד-הַמָּקוֹם הַזֶּה: מה משמעותהמעבר מלשון יחיד (נשאך) ללשון רבים (הלכתם, בואכם)? הרוקח: "כי לא היה ניסים שווה, יש ראה מה שלא ראה חברו, יש אשר נשאך על הענן, יש בגובה יש בנמוך, ויש כאילו הולכים, לכך 'אשר נשאך' – 'אשר הלכתם'". לכל אדם יש התנהלות כלפי חוץ כאילו הוא חלק של רבים, ויש התנהלות אישית שרק הוא חש אותה, כאילו הוא יחיד בעולם, וזאת דרכו המיוחדת רק לו.
ג,כא: וְאֶת-יְהוֹשׁוּעַ צִוֵּיתִי, בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: מדוע 'יהושוע' בכתיב מלא, עם שני וו? הרוקח: "כי יהושו"ע שנים מיהושע אשר יצא לפניהם (אֲשֶׁר-יֵצֵא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם; במדבר כז,יז), עד דוד 'והוא היוצא' (שמואל א', יח), שצ"ז (397) שנים מכניסתן לארץ עד דוד, כמנין יהושו"ע, וכן 'דויד בן ישי' בגימטריה שצ"ז". רמז מעניין המשווה את חשיבות מלכות יהושע למלכות דוד. פרט "שולי" דויד בן ישי = 396.
שבת שלום, שבת של ברית מילה לבן השלישי של ישראל ונריה ומחלב, וגם נכדי השלושים (כ"י), שבת של זיכרון החורבן תוך שמחת הברית והשבת, שבת של יחד ויחידות, המשכיות ומלכות, אורן.
--------------------------------------