לקט מהרוקח לפרשת נשא
לקט מהרוקח לפרשת נשא
במדבר ה, יט-כ: אם לא שכב איש אותך ואם לא שטית ... ואת כי שטית: מדוע התורה פותחת באפשרות שהאשה אינה סוטה? הרוקח: "פותחין בזכות תחילה". הרוקח, על פי מסכת סנהדרין ל"ג/א, מציג את עניין הסוטה כמשפט לאישה, וכמו בכל פסיקה, פותחין בזכות תחילה. מעניין.
ז,יב: ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו – נחשון בן עמינדב למטה יהודה: מדוע הכל יתר השבטים שנשיאיהם הביאו קרבן למשכן נאמר "נשיא", רק בשבט יהודה לא נאמר נשיא, אלא רק שמו של הנשיא? הרוקח: "מלמד, למוד אותו שבט ליתפש ענווה". וכן הדבר בעניין שבט יששכר: "ביום השני הקריב נתנאל בן צוער נשיא יששכר" (פסוק י"ח), מציין הרוקח שבכל השבטים כתוב 'נשיא' קודם לשם השבט, כגון "ביום השלישי נשיא לבני זבולון" ואילו ביששכר כתוב 'נשיא' אחרי שם הנשיא, ואומר: "לומר לך גם יששכר תפש לו דרך ענווה ולא נתגאה מה שהקריב אחר יהודה". ענווה – זה דרך לחיות בשלום עם האחים.
שבת שלום וחג שבועות שמח ומועיל, שבת של זכות וענווה, אורן.