ר"ה מכסה ר"ח
נאמר בר"ה(ח,א)'"תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו" איזהו חג שהחדש מתכסה בו? הוי אומר זה ר"ה' ופרש התוס' שזה שלא מזכירים כלל ר"ח בתפילה אלא רק של ר"ה(וכן פרש שזה משום שהתורה לא הזכירה חטאת ר"ח בר"ה)-וצריך להבין מדוע מה המיוחד שלכן ר"ה מכסה את ר"ח?הרי סה"כ זה גם ר"ח?-ובפשטות חג ר"ה כ"ך גדול עד שמתעלמים מר"ח שהוא כקטן עד שכמעט נעלם-אולם אפשר עוד-שבתרגום על תהילים מפרש את הפס' לא שהחודש מתכסה בו אלא שהחג מתכסה בו שהוא כעין חג ניסתר-ומדוע הוא חג ניסתר עד שגם בתורה אין לו שם וציון למהותו(כמו שמסביר מרן הגרש"ג זצוק"ל שזהו כוונת התרגום)?-והנה אם העולם ניברא באזור תשרי אז מובן שהעולם נידון בר"ה(אע"פ שהעולם התחיל בכה' אלול-כיון שהאדם הוא עיקר הבריאה ועוד שבו ביום נידון-אז דנים בא' תשרי)אבל אם העולם ניברא בניסן(ע"פ דעה בגמ') אז מדוע נידון בתשרי?- וניראה שלכו"ע יש גם עניין שקשור בי' תשרי-יוה"כ-שבו ניתן סליחה והלוחות השניים ולכן באותם 10 ימים שקודמים לו זה כנגד הבריאה שהרי בלי הסליחה שביוה"כ והורדת הלוחות השניים לא היה קיום לעולם-ולכן אז זהו כסיום העולם המושלם-שעד אז יכל העולם ליחרב-ולכן זהו הסוף של שורש קדושת העולם-שהם התורה והלוחות שירדו לעולם-ולכן זה כנגד 10 המאמרות שהם הקדושה שמחזיקה את העולם ולכן 10 ימים קודם מתחיל כנגד אותם 10-וזהו א' תשרי(וגם שהראש קשור למה שבא בהמשך ולכן הראש של החודש של יוה"כ זה קשור בו-ולכן מחשיבים ממנו עד אליו)ובו תוקעים כעין תחילה של הקשר של הקדושה הזו-וזהו 'אמר רבי אבהו למה תוקעין בשופר של איל?-אמר הקב"ה תקעו לפני בשופר של איל כדי שאזכור לכם עקידת יצחק בן אברהם ומעלה אני עליכם כאלו עקדתם עצמכם לפני'(ר"ה טז,א) שזה לא רק עצם זה שהוא כמו עקידה שאז אנו נעשים כמו לקדושים כמעלה אדירה-אלא ידוע שבעקידה יצחק קיבל נשמה חדשה והנשמה שלו עברה לאיל וכך כשנעקד האיל זהו כמו עקידת יצחק עצמו.. וע"פ זה מובן מהו שדרשו שהאיל "אחר" שהוא היה בגן עדן וכי מה מקום יש לאיל בגן עדן?-אלא רמז לנשמת יצחק שהנשמות בגן עדן-וכך כשהתחלפו יצחק והאיל-האיל קיבל את נשמתו של יצחק וזהו שהיה בגן עדן-ומימלא כאילו עקדתם עצמכם זה מעלה כמו שנעשים לחדשים ממש וזהו גם 'ר' לעזר בי ר' יוסה בשם ר' יוסי בר קצרתא בכל הקרבנות כתיב והקרבתם וכאן כתיב ועשיתם אמר להן הקב"ה מכיון שנכנסתם לדין לפני בראש השנה ויצאתם בשלום מעלה אני עליכם כאילו נבראתם בריה חדשה'(יר' ר"ה פרק ד' הלכה ח') שה"ועשיתם" כעין חל על כל עניין ר"ה(ולא רק על הקרבן בוקר) ומדוע נירמז זאת דווקא בקרבן?-אלא זהו "ועשיתם עלה לריח נחוח לה'(במדבר כט,ב) שנאמר ישר אחרי "יום תרועה יהיה לכם"(שם א') שזה כעין רמז לעקידה שניזכרת בשופר שגם בעקידה נאמר "ויקח את האיל ויעלהו לעלה תחת בנו"(בראשית כב,יג)וכך בעולה של ר"ה נירמז על העקידה שבו נעשים כמו בריה חדשה-בריה שקשורה לקדושה-וכך זהו מתחיל 10 ימים שבין ר"ה ליוה"כ-שהם כנגד קדושת העולם שהם 10 המאמרות ולכן 10-וגם בלוחות יש 10 דברות שהם באים לתקן ע"י הקדושה את כל העולם כולו-לעשותו כמו חדש ישר ומתוקן לה'-ולכן גם 10 כנגד שלמות הקדושה[10 מייצג שלמות](שזהו כנגד הילולים לה' שבתהילים-שהעולם משבח את ה'-ששרים כמלאכים בלא חטא)-והנה במאמרות המאמר הראשון הוא "בראשית" 'בראשית נמי מאמר הוא'(ר"ה לב,א)שזה מאמר כמו ניסתר שהרי לא נאמר בו במפורש אמירה אלא בלשון "בראשית"-ובו יש כעין כנגד כל הבריאה כולה ש"בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ" זה כעין שורש כל העולם(של השמים והארץ)שלכן דרשו "בראשית" על התורה והצדיקים(רש"י במקום)שבשבילם ה' ברא את כל העולם-כך שזהו כמשהו עליון ויסודי ביותר המאמר הזה-וכן בלוחות הדיבר הראשון זה "אנכי ה' אלוקיך" שזה עניין יסודי ביותר של מלכותו של ה' בעולם-ולכן היום הראשון כנגד המאמרות והדברות הוא היסודי ביותר(ואף בשני יש עניין מיוחד שכפירה בע"ז זה כעין מלכות ה'-וגם המאמר השני-של האור-הוא האור הגנוז של הקדושה שזהו ראיה קדושתית עליונה-וגם אור מסמל את הטוב והקדושה לכן גם יש יום שני של ר"ה..)ולכן כנגדו יש את ר"ה-וכמו שהיסוד הוא בהתחלה-כך בתחילת 10 הימים יש כנגד הראשון המיוחד-ולכן יום ר"ה הוא יום מיוחד ויסודי ובו ה' ממליך עצמו מחדש בעולם(וזהו "בראשית" על התורה-שבו מתקנים את העולם והצדיקים שמתקנים-וכך מקדשים את העולם וממליכים את ה' בעולם)וכך כעין כל העולם נעשה כחדש-וזה קשור לבנ"י-שקשור לסליחה לבנ"י(ביוה"כ) ולכן "כי חק לישראל הוא משפט לאלקי יעקב-אם אינו חוק לישראל כביכול אינו משפט לאלקי יעקב'(יר' ר"ה פרק א' הלכה ג') שבנ"י קובעים מתי יהיה הדין(ע"י עיבור החודש) שע"י בנ"י שמקדשים את העולם הוא נעשה להיות ראוי לה' -ולכן בחיבור שבין הכל(=תורה שירדה לעולם שבה בנ"י מתקנים את כל העולם ועושים עולם ראוי לה'-וע"י סליחתו של ה')ה' ממליך עצמו מחדש -וכן בנ"י נעשים חדשים(כיצחק)[שאנו חלק אלוק ממעל]וכך כל העולם בעקבות זאת נעשה כחדש וזהו בר"ה שהוא ראש של שנה חדשה-כעין חדש לגמרי-ולכן שונה מסתם ר"ח שאמנם הוא חודש חדש כעין זמן חדש-אבל עדיין הוא קשור לאותה שנה-לאותו קדושה של אותה שנה-שלא כר"ה שהוא כעניין חדש לגמרי-עולם חדש לגמרי בקדושתו(-ולכן דנים בו-על הקדושה שבעולם)ולכן בר"ה הוא גם ר"ה 'לשמיטין וליובלות' שהם זמנים של קדושה בעולם-רמז לעולם קדוש חדש-ולכן גם למדו לר"ה מיובל לתקיעות השופר-רמז לעולם חדש בקדושה שהיובל ניקרא עולם-כעין עולם חדש-כך גם בר"ה זה כעולם חדש ע"י מלכות ה' חדשה-שה' קרוב אלינו בזמן זה של עשרת ימי תשובה-שבמלכות חדשה בקדושה ה' מתקרב כחלק ראוי בתחילה(כעין "ורוח אלקים מרחפת על פני המים" בהתחלה) לחזק הקדושה ולהטביע בעולם-וזה דבר עליון מעל כל הבנה-ולכן זה חג ניסתר כעין הירח שניסתר-הוא קיים אבל אנו לא רואים-כך החג כ"ך עליון שאין בכחנו לתפוס בו הבנה בקדושתו-ולכן התורה כסתה עליו ורק נתנה רמז בשופר(מצות החג)לרמז שזה משהו עליון וחדש-ולכן זה מכסה את ר"ח שהוא התחדשות קטנה שקשורה גם למקודם ולאחריה(בחודשים) אבל ר"ה זה דבר חדש ועליון לגמרי ולכן לא ראוי להזכיר בו התחדשות מסוג נמוך של ר"ח והוא בכך מכוסה ע"י ר"ה -שהר"ח לא ניראה.