chiddush logo

'חלומותיהם של שר המשקים ושל פרעה היה בראש השנה, ומה זה נוגע לעונשו של יוסף'

3/12/2018

בס"ד

*🔥אור החיים יומי🔥*
*מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה*

*☆בוקר טוב ושבוע טוב, ויום מבורך ומוצלח, יום ראשון, כד' כסלו התשע"ט☆*

*'חלומותיהם של שר המשקים ושל פרעה היה בראש השנה, ומה זה נוגע לעונשו של יוסף'*

*וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר:*

נאמר כאן *'ויהי'* לשון צער, לרמז על צערו של יוסף הצדיק שנתעכב בבית האסורים במשך שנתיים ימים, גם לאחר פתרון חלומו של שר המשקים. 

ואמרו רבותינו במדרש, שהסיבה לכך שקיבל עונש, משום שיוסף הצדיק ביקש משר המשקים לאחר שפתר לו את חלומו לטובה, *'כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה',* ומכיון שאמר בדבריו שני פעמים לשון *'זכירה',* קיבל עונש מידה כנגד מידה, שנשכח כביכול במשך *'שנתיים',* כנגד כל פעם שהזכיר הלשון של זכירה - נשכח למשך שנה.

ומבאר *רבינו האור החיים הקדוש,* שסיבת הדבר שנשכח למשך שנה שלימה כנגד כל זכירה, כי החלום של שר המשקים היה בראש השנה שהוא יום הזכרון, ולכן נענש יוסף הצדיק, שהקדוש ברוך הוא מנע את זכרונו באותו יום, וגם בראש השנה הבא אחריו, ובראש השנה השלישית שהוא *'מקץ שנתיים ימים'* לחלומו של שר המשקים, נפקד יוסף לטובה, וכפי שאמרו רבותינו שיוסף יצא מבית האסורים בראש השנה. 

ולכן מובן, בגלל שהוא נשכח בראש השנה שהוא *'יום הזכרון',* נשכח כבר ממילא למשך כל השנה.

ומוסיף רבינו הקדוש, שגם חלומו של פרעה היה בראש השנה, כי אז הגיע כבר זמנו של יוסף לצאת מבית האסורים, ולכן חלם פרעה באותו יום, והוצרך לפתרונו של יוסף, ולכן יצא באותו יום.

ובלשון קודשו של רבינו הקדוש: *'וטעם ב' שנים, בשביל שאמר 'זכרתני' 'והזכרתני' כנגד כל זכירה מנע ה' זכרונו בראש השנה, שהוא זמן הזכרון.... עוד ירמוז באומרו מקץ שנתיים לומר שהיה [חלומו של פרעה] בזמן עצמו שחלמו שר המשקים ושר האופים שהוא זמן שהחלום יגיד דבר צודק ולא ידבר שוא.* עד כאן לשון קודשו.

*[אור החיים מקץ, פרק מא פסוק א]*

*חנוכה שמח לכל בית ישראל*

*☀התענוג היומי שלי☀*

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע