chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב - וילך

נכתב על ידי אורן מס, 14/9/2018

 

לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת וילך

 

לא,ו: חזקו ואמצו אל תיראו ... כי ה' אלוהיך הוא ההולך עמך, לא ירפך ולא יעזבך: מה הכוונה 'הולך עמך'? הנצי"ב: "לפי מעשיך, אם לטב אם למוטב, ופירוש 'עמך' – מיד לפי הנהגתך את ה' ... שעל ידי זה הוא יודע להיזהר". למדנו שה' משפיע עלינו לפי מעשינו, והליכתו עמנו תלויה בנו.

 

לא,יג: ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו ליראה את ה' אלוהיכם כל הימים אשר אתם חיים על האדמה אשר אתם עוברים את הירדן: האם לימוד יראת ה' יכול להתקיים גם בחוץ לארץ? הנצי"ב: "התועלת של הקריאה במקום הנבחר אינה מגיעה אלא כל זמן שהמה בארץ ישראל, ולא כשהם בחו"ל". פסיקה ברורה – אין כלימוד בארץ ישראל, לתועלת הלימוד וההבנה.

 

לא,כז: ידעתי את מריך ואת ערפך הקשה, הן בעודני חי עמכם היום – ממרים הייתם עם ה': מדוע 'הייתם' ברבים, הרי הפנייה החלה ביחיד (מריך, ערפך)? הנצי"ב: "שלא היה המרי בהסכמת האומה בכללה, אלא שרבים היו". האזהרה הייתה ונשארה ליחיד, ואל לו לתלות את התנהגותו בהתנהגות הרבים ("כך כולם עושים"), וזה קשה לעמוד מול הכלל, והראייה שהיו רבים שעשו כך, ולכן 'הייתם' בלשון רבים.

 

שבת שלום, שנזכה בה ללכת בדרכי ה', ללמוד יראת ה' בארץ, לעמוד מול פרצות ציבוריות, אורן, בן וכו', המאחל מזל טוב לבר המצווה יאיר עדי.

 


 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע