chiddush logo

זכור ושמור באלול

נכתב על ידי izik28, 16/8/2018

 

בס"ד



      "זכור  ושמור " באלול  - ד" ת לשבת כי תצא  יד אלול התשע"ח

-----------------------------------------------------------------------------------------------

מאין ולאן

אנו  נמצאים בשלהי חודש אלול  החודש בו המלך נמצא בשדה , וזאת רק  למעננו למען נשוב לעצמנו ,

לפי ספר  החינוך אנו מוצאים בפרשה שבעים וארבע מצוות  עשה ולא תעשה ,אפשר לומר ששלל המצוות בפרשה הם  מחד התממשות הפ"ס " ושבת עד ה " אלוהיך   ומאידך הם  כעין הכוונה  לנו באומרם " דע מאין באת ולאן אתה הולך" .

בפרשה אנו קוראים  על הציווי להיות בשמחה גלויה  ומלאה," כי יקח איש אשה חדשה לא יצא בצבא .. נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח את אשתו אשר לקח " , בסוף הפרשה אנו חוזרים קמעה לפורים בקוראנו את הפ"ס," זכור את אשר עשה לך עמלק"  , נראה שאין קשר בין הדברים אך אין הדבר כך כלל

דרך המלך

בספר החינוך  מצוות זכירת מעשה עמלק  כוללת שלוש מצוות שהם למעשה מצווה אחת בה אנו

מצווים להכרית את זרע עמלק , לעומת מלחמת הרשות כמוזכר בפ"ס " כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה" אלוהיך בידך"  המשך הפ"ס תמוה בעודו מוזכר בחודש אלול חודש הרחמים והסליחות, "  וראית בשביה אשת יפת תאר וחשקת ולקחת לך  לאשה " ,בן עזאי אומר על הפ"ס, " מצווה גוררת מצווה ועברה גוררת עברה , אמר הקב"ה אף אל פי שהתרתי לך אותה אמרתי לך," וגלחה את ראשה"  כדי שלא תמצא חן בעיניך ,ותשלח אותה ואם לא, אזי " כי יהיה לאיש בן סורה ומורה" , אנו בחודש אלול מצווים ללכת בדרך המלך וידוע שחתן וכלה  הינם כמלך ומלכה , זאת אך ורק במידה והקשר מבוסס על המשנה בפרקי אבות," רבי חלפתא בן דוסא איש כפר חנניא אומר , עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שכינה שרויה  ביניהם ... ומניין אפילו שניים? שנאמר , אז נדברו איש אל רעהו ויקשב ה" וישמע ",

מפרש  מצודת דוד," כי אז ששמעו יראי ה" דברי הרשעים הם המעוררים ספקות ותלנוות נדברו גם הם  איש אל רעהו כנושאים ונותנים בדברים האלה עד שמצאו בדעתם כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עוול , וה" הטה אוזן להקשיב אמריהם ושמעם ויכתבם על ספר להיות זכרון לפניו "

להיות פשוט ," אלול "

חודש אלול  טומן בחובו את המילים" אני לדודי  ודודי לי" , " אלול" בגימטריא הוא ששים ושבע, המצווה הששים ושבעה  בפרשתנו היא מצוות הייבום , "כי ישבו אחים יחדיו ומת אחד מהם ובן אין לו , לא תהיה אשת המת החוצה לאדם זר , יבמה יבא עליה לקחת לו לאשה ויבמה, והיה הבכור אשר יוולד על שם אחיו המת ולא  ימחה שמו מישראל" ,אנו רואים את ההבדל העצום בין אשת יפת תאר שאין בה לבין האדם שלקחה דבר במשותף מלבד תאווה רגעית שגורמת לעברות נוספות, בין מצוות הייבום שהיא מצוות הקמת בית נאמן בישראל שהיא ההגדרה המדוייקת של ,  "להיות אלול" , אחד למען השני, מה שמזכה בברכה," וכל בניך למודי ה" אל תקרא בניך אלא בוניך" , בדיוק ההפך ממה שניסה עמלק לעשות כאשר" אתה עיף ויגע ולא ירא אלהים" , עמלק הינו בגימטריא " ספק" , כאשר אנו הולכים אחרי עצת עמלק הוא הספק ,אנו מאבדים את הקשר הדדי בין אשת בריתנו  ובין מלכו של לעולם , חודש אלול נועד להיות פשוט אתה , עצמך , בין המילה אלול שהיא ששים ושבע בגימטריא ושמקבילה למצוות הייבום לבין המצווה השבעים וארבע שהינה מחיית עמלק ,מחברות " שבע" מצוות שמסמלות את קדושת השבת עליה נאמר הפ"ס," זכור ושמור בדיבור אחד השמיענו אל המיוחד " כך שהשבת , "אות היא לעולם " מה שעוזר לנו ," לדעת בארץ דרכך  " , לדעת את הדרך הנכונה , היא דרך מלך העולם שנמצא  קרוב אלינו ,מה שמפיץ את ריחו של חודש אלול , וחגי תשרי הבעל"ט  בו כל מצווה שאנו מקיימים בלב שלם ושמח היא כמו קטורת שמעלה ריח ניחוח  לה" , וכאשר אנו ממליכים אותו עלינו ברה"ש  בלב שלם ושמח  אנו גורמים לכך שהקב"ה יהיה ," לשם לתפארת ולתהילה" ,מה שמזכה אותנו בפרוס שנת תשע"ט בברכה, " אלקים יחננו ויברכנו יאר  פניו איתנו סלה" , שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה

------------

דה"ת יפורסם בל"נ בעלון" קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה