chiddush logo

פרשת השבוע - בלק

נכתב על ידי אלון, 27/6/2018

 "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט)

 

הבחירה החופשית היא אבן היסוד של כל אחריות אנושית, כמו שכתב הרמב"ם (הלכות תשובה, פרק ה, א): "רשות לכל אדם נתונה, אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק  הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע  הרשות בידו... ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע". ועוד הוסיף שם הרמב"ם וכתב: "ועיקר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוות".

יחד עם זאת ישנם מספר תהליכים בעם ישראל שקיומם אינו תלוי בבחירה חופשית, כגון: קיום התורה וקיומו של עם ישראל.

קיום התורה - לכל יחיד ויחיד יש בחירה חופשית אם לקיים את התורה או לשכוח אותה, אך כאשר פרטים רבים בבחירתם החופשית עלולים לסכן את עצם קיום התורה, והתורה עלולה חלילה להישכח מישראל, אז ההשגחה העליונה תשלול מאתנו את הבחירה ותאלץ אותנו להמשיך לקיים את התורה אפילו בעל כורחנו, כמו שאמר רשב"י: "חס ושלום שתשכח תורה מישראל שנאמר: כי לא תשכח מפי זרעו", וכמו שמובא בנביא יחזקאל (לו, כז): "וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻוקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם".

עובדה היא – שמאז מעמד סיני לא פסקה התורה מהעם היהודי!

קיום עם ישראל - ולא רק התורה אלא גם קיומו של עם ישראל אינו מותנה בבחירה חופשית – גם אם כל יחיד ויחיד יכול להתבולל ולנטוש את עמו, כאשר רואה ההשגחה העליונה שההתבוללות עלולה לסכן את עצם קיומו של עם ישראל אז היא מתערבת ומאלצת אותנו בדרכים שלה להמשיך להיות יהודים.

הנצי"ב מוולוז'ין מסביר את הפסוק מפרשתנו "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב", ע"י שהוא מחלק אותו לשניים:

עָם לְבָדָד - יִשְׁכֹּן. כשעם ישראל מתנהג כ"עָם לְבָדָד", כלומר שומר על יחודו וזהותו, אזי "יִשְׁכֹּן" הוא לבטח, ואומות העולם יכבדו אותו על דבקותו באמונתו ובמורשתו.

וּבַגּוֹיִם - לֹא יִתְחַשָּׁב. אבל אם עם ישראל רצונו להיות מעורב "בַגּוֹיִם", לאמץ את תרבותם ולהיות כמותם, אז מצבו יהיה - "לֹא יִתְחַשָּׁב", מאבד הוא את חשיבותו בעיני הגויים והם ישנאו אותו וירדפו אותו.

אחת מהדרכים לשמירת קיום עם ישראל היא – האנטישמיות. בפרשת כי תבוא (דברים כח, טו-לז) נאמר:

"וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ-לֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו... וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְנַהֶגְךָ ה' שָׁמָּה". וכמו שהוכיחה ההיסטוריה של עם ישראל, במדינות רבות שהעם היהודי השתקע בהן, סבלנו מאנטישמיות ומעלילות שווא – מנגנון שאילץ את עם ישראל להישאר נאמנים לעמם וליהדותם.

 

הרב יעקב הלוי פילבר

הרב משה גרילק, מהספר "פרשה ופשרה"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע