chiddush logo

רבי נחמן - דִּבּוּר שֶׁל אֱמֶת

נכתב על ידי אלון, 4/3/2018

 מִי שֶׁכְּבָר נִמְשַׁך אַחַר עֲבֵרוֹת... שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהוֹצִיא דִּבּוּר לִפְנֵי אֱלקִים בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ וְחִיּוּת כָּרָאוּי לָכֵן כָּל הַדִּבּוּרִים וְהַתְּפִלּוֹת שֶׁהוּא מְדַבֵּר לא יוּכְלוּ לִבְקעַ הַמְּחִצּוֹת וְהַמְּסָכִים הַמַּבְדִּילִים לַעֲלוֹת לְמַעְלָה וְנִשְׁאָרִים לְמַטָּה... עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה וְיָשׁוּב בֶּאֱמֶת וִידַבֵּר דִּבּוּרִים הָרְאוּיִין לְהִתְקַבֵּל בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ מֵעֻמְקָא דְּלִבָּא בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל אֲזַי מְבַקֵּעַ הַדִּבּוּר הַמֵּאִיר אֶת כָּל הַמְּחִצּוֹת וְהַמָּסַכִּים הַמַּבְדִּילִים וְיַעֲלוּ עִמּוֹ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָיוּ מֻנָּחִים לְמַטָּה עַד הֵנָּה. אַך אֵיך יִזְכֶּה לָזֶה? הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת, לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת לְפִי מַדְרֵגָתוֹ כִּי חוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אֱמֶת (שַׁבָּת נה יוֹמָא סט) וְהוּא יְסוֹד הַכּל... אַך צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה הָאֱמֶת אֱמֶת גָּמוּר בָּרוּר וְצָלוּל בְּלִי שׁוּם דּפִי, וְהַמַּשְׂכִּיל הַמֵּבִין יֵשׁ לוֹ לְהִתְפַּלֵּל כָּל יָמָיו שֶׁיִּזְכֶּה פַּעַם אֶחָד כָּל יְמֵי חַיָּיו לְדַבֵּר דִּבּוּר אֶחָד שֶׁל אֱמֶת לִפְנֵי ה' כָּרָאוּי... עַל יְדֵי הָאֱמֶת, מֵאִיר לוֹ הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּעַצְמוֹ וְיִזְכֶּה לִרְאוֹת וְלִמְצא פֶּתַח תִּקְוָה גַּם בְּעמֶק נְפִילָתוֹ לָצֵאת מֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּלְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַך בֶּאֱמֶת תָּמִיד"

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, קיב)

 

רבי נחמן כתב (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, ט, א): "כִּי עִקַּר הַחִיּוּת מְקַבְּלִין מֵהַתְּפִלָּה", אך איך זוכים לתפילה אמיתית?

הָאֱמֶת היא המפתח לזכות על ידה לכל טוב, כי האמת מאירה לאדם ומורה לו את הפתח כיצד לצאת מן החושך. אך צריך להבין ולדעת מהי האמת? והנה כל אחד ואחד צריך לדעת שהאמת היא, כשהאדם מסתכל על עצמו, כשהאדם יודע שהוא חטא ופשע והתנהג לא טוב, זו נקראת אמת, מה שאין כן כשהאדם מתחיל להסתכל על אחרים, ואומר שהם שקרנים או שהם אשמים במה שקורה וכו', בכך הוא מיד נוטה מהאמת.

העיקר שהאדם יסתכל על עצמו, לדעת מי הוא ומה הוא צריך לתקן – כל עוד האדם מסתכל על אחרים ומנחה את מעשיו על פי אנשים אחרים, סימן שהוא אינו אוחז באמת.

והנה כשאדם זוכה לאחוז במדרגה זו שהוא מסתכל רק על עצמו, ורואה את גריעות מצבו ויודע שהוא חטא ופשע – זהו דיבור של אמת הבא מעומק הלב, אז הוא יכול להתפלל תפילה אמיתית.

ובדרך כלל, רואים שבני אדם המתפללים אל הקדוש ברוך הוא, אינם מגיעים לנקודה זו, לרדת לנקודת האמת ולשפוך את נפשם אליו יתברך ולעשות לעצמם חשבון הנפש על מעשיהם – לזה בדרך כלל אין לאדם השגה, ואולי בגלל כך מייעץ לנו רבי נחמן - "וְהַמַּשְׂכִּיל הַמֵּבִין יֵשׁ לוֹ לְהִתְפַּלֵּל כָּל יָמָיו שֶׁיִּזְכֶּה פַּעַם אֶחָד כָּל יְמֵי חַיָּיו לְדַבֵּר דִּבּוּר אֶחָד שֶׁל אֱמֶת לִפְנֵי ה' כָּרָאוּי".

 

דרשות מוהרא"ש זצוק"ל – הצדיק מיבנאל, מהאתר: http://www.breslevcity.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע