chiddush logo

" בכל דרכיך דעהו" לפרשת נח

נכתב על ידי izik28, 16/10/2017

 

 


בס"ד

ד"ת לשבת פרשת נח א  חשוון  התשע"ח לעלון " קול  מהיכל"


" בכל דרכיך  דעהו"

--------------------------------------------------------------------------

משמעות כפולה?

" נח איש צדיק  תמים היה בדרותיו את האלהים התהלך נח"  מה מתכוון הכתוב בתאור אישיותו של נח באומרו שהוא , "צדיק  תמים"  האם בגלל סיבה זו הוא  נבחר להציל את האנשות מכליה?  

המילה "צדיק "מתארת את יחסו של האדם לאנשים אחרים ,ואילו המילה ," תמים" מהווה את עצם אישיותו של האדם ללא פגם בהנהגתו ובמחשבותיו , " צדיק  תמים" מחבר בין שתי התכונות הללו   דהיינו אדם שעושה צדק באופן  מושלם  ללא פגם ,– אברהם  אבינו בדומה לנח  הצטווה גם  ללכת  מארצו  ומולדתו, אלא שהוא הצטווה ע" י הקב"ה ," התהלך לפני והיה תמים", דהיינו  להפיץ את אורו של הקב"ה בתמימות ללא עוררין לכולם

בורא פרי הגפן

" ויחל נח  איש האדמה ויטע כרם  וישת מן הייין וישכר " ,מדוע  נח  שהוגדר  כצדיק  ותמים  נפל בחטא השכרות  ?  ומה עניין  נטיעת הגפן דווקא ?

התשובה, מצוויה במילה  " ויחל " -מלשון  חולין", נח לקח עמו לתיבה זמורות  של גפנים ,וכי לא היה  לו כדאי לקח דברים שמסייעים בניינו של עולם כגון  ,  זית  שהינו הצומח היחיד ששרד  במבול," ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה " שיכול לשמש גם כשמן למאור וגם למאכל   ?

לגפן  מצוות רבות שקשורות אליו , קידוש בשבת וחגים ,  בשמחות  , מה עוד שישראל משולים לגפן שנאמר," גפן ממצרים תסיע" ,מה הגפן  נשנעת על קנה , כך ישראל  נשענים על התורה , שהיא  פירותיו של האדם שנאמר," אשתך כגפן פוריה".-שעושה פירות ,ואז- "בניך כשתלי זיתים" " , בעלי מקרא או משנה  שמאירים את העולם  כולו  באור התורה  ,ולא   כנח שנהג כ," סורי הגפן נכריה" , נח שנקרא " צדיק  תמים" , ירד מגדולתו  למרות שיש לו זכויות רבות ,כזה שהחל לחרוש את  האדמה

אחרי המבול  ובכך הקל על עבודת השדה ואף שיבח אותה , אך  בגלל שלא הבחין בין הטפל לעיקר  ולא  ניצל את פרי הגפן  לברכתו המקורית  אלא  להפך , הוא  ירד  לדרגת " איש האדמה "

מוריד הגשם לברכה

בשבת הבאה נחל לומר " ותן טל ומטר  לברכה" ,הגשם הינו אות ברית בינינו לבין הקב"ה שנאמר,"ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ,ואספת דגנך  תירושך ויצהרך", ללא  גשם ,האדמה לא  תתן את  יבולה כדוגמת הלחם  שנמשל לתורה , וכמו הגפן שאנו מקדשים עליו בשבת ובכך אנו שותפים במעשה בראשית ,הזית ששרד  במבול  ומשמש גם כשמן למאור במנורת המקדש  ,   וכשם שהאור  מאיר  לא רק על האדם עצמו אלא על כל סביבתו  ,הקידוש על היין  וברכת המוציא על הלחם  מוציאים את כל בני הסעודה בברכתם , והגשם יורד על פני שטח אדמה גדול ומרווה את כל מה שצומח בה  , כך גם עלינו  ללכת בדרך זו  בצאתנו מחגי תשרי , ולהבחין בין העיקר,  לטפל , ולהפיץ את  אור  התורה בבתינו  ומקומנו שנאמר," ולמדתם אותם את בינכם לדבר בם בשבתך ביתך", כנח ש," התהלך את האלהים", אך עשה זאת בסיועו  של הקב"ה , ודאג רק לאנשי ביתו   ,אך  בעיקר כאברהם  אבינו שהתבקש , " התהלך לפני והיה תמים"  ,כך לממש את הפ"ס" ובלכתך בדרך"   ,עלינו לשלב בין שתי דרכי העבודה הן של נח והן של אברהם   ולנטוע את   תורת ה" בכל מקום,כפ"ס,"  וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" וכך נבחר בטוב ובעיקר ונתברך  בגשמי ברכה וטובה  בגשמי וברוחני  ישירות מפי ה" יתברך  , חורף טוב!

לע"נ רוזה בת שרה והחייל משה זאב בן טקלה ז" ל

----------------------

יפורסם בל"נ בעלון" קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכת העלון שיר וחר


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה