chiddush logo

מזון רוחני ... יח סיון

נכתב על ידי שניאור, 12/6/2017

 

יום שני י"ח סיון - פרשת שלח

 

לייחד את הטבע והלמעלה מן הטבע

ידוע ביאור כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע בנוגע לחטא המרגלים, שהטעם לזה שרצו להישאר במדבר הוא כי רצונם הי' לעסוק כל היום בעבודה רוחנית כמו שהורגלו במדבר, ולא רצו להיכנס לארץ ישראל שאז יצטרכו לזרוע את שדותיהם ולהתעסק גם בעבודה גשמית, שתנתק אותם מעבודתם הרוחנית (לקו"ת ריש פרשתנו, ועוד). אך טעו בזה, כי האמת היא שכוונת הקב"ה בבריאת עולם הזה היא "לעשות לו ית' דירה בתחתונים", היינו להתעסק דווקא עם עניני העולם ולעשות מהם דירה ומכון לשבתו ית'.

ויש ללמוד מזה הוראה בעבודת האדם לקונו: בחיי היום יום של כל אחד מישראל ישנו מדבר וארץ ישראל. בהתחלת היום עסוק יהודי בתפלה, לימוד שיעור בתורה אחר התפלה, וכדומה, ואין לו עסק עם ענינים גשמיים. אבל לאחרי התפלה והלימוד מתעסק האדם עם עניני עולם הזה.

יכול יהודי לטעון: בשעת התפילה בעמדו לפני הקב"ה, וכן בשעת לימוד התורה, כאשר לומד חכמתו של הקב"ה, הרי מובן שכאן ישנם רק הקב"ה והוא, אבל בשעה שעסוק בעניני הרשות, בענינים של עולם, הרי התורה עצמה דורשת ממנו שיתנהג ע"פ סדר העולם, וכיצד יוכל לפעול בעצמו אז שלא יהיו הענינים הגשמיים תופסים מקום אצלו, ולא תהי' לו עריבות בהם, אלא ישתמש בהם רק לעבודת ה'?

והמענה על זה, שזו היתה טעות המרגלים. שהם היו סבורים שאם מתעסקים עם העולם הנה "כביכול אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו". אבל האמת היא שקיום התורה ומצוות צריך להתבצע בתוך הסדר של טבע, אך מבלי הבט על הגבלות הטבע – הנה אם "חפץ בנו ה" – שמתעסקים עם עניני העולם בשליחותו ועל פי "חפצו" של הקב"ה, אזי ישנו הכח לייחד טבע עם למעלה מן הטבע, ולעשות מהדברים ה"תחתונים" עצמם דירה לו יתברך.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1041 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע