chiddush logo

מזון רוחני יז סיון

נכתב על ידי שניאור, 11/6/2017

 

יום ראשון י"ז סיון - פרשת שלח

 

איך חשבו המרגלים ש"אינו יכול להוציא כליו"?

על מה שאמרו המרגלים "אפס כי עז העם היושב בארץ גו' לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו" (פרשתנו יג, כח-לא) אמרו חז"ל שהתכוונו "כביכול אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו משם" (סוטה לה, א). ולכאורה תמוה ביותר, איך יכלו המרגלים לומר "כי חזק הוא ממנו" ש"כלפי מעלה אמרו" (רש"י שם), הרי בעיניהם ראו הניסים העצומים שביציאת מצרים וקריעת ים סוף וכו', ואיך יתכן שיטעו בטעות כזה?

ויש לומר הביאור בזה ע"פ מה שמבאר כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע שהטעם לזה שרצו המרגלים להישאר במדבר הוא כי רצונם הי' לעסוק רק בעבודה רוחנית כמו שהורגלו במדבר, ולא רצו להיכנס לארץ ישראל שאז יצטרכו לזרוע את שדותיהם ולהתעסק גם בעבודה גשמית, שתנתק אותם מעבודתם הרוחנית (לקו"ת ריש פרשתנו, ועוד).

ועפ"ז יש לבאר מה שטענו "אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו משם", שהמרגלים טענו, שאי אפשר להביא ראי' מהנסים שלמעלה מן הטבע שהיו לבנ"י במדבר למה שיקרה בעת שיכנסו לארץ ישראל. שהרי, במדבר היו מופשטים מענינים ארציים ועסקו רק בתורה ועבודה, וכאשר מתעסקים בענינים שמיימים יש מקום לנסים שלמעלה מהטבע. אך כאשר יכנסו לארץ ישראל ויתחילו להתעסק עם ענינים גשמיים, אזי אין מקום לנסים ולהנהגה שמעלה מדרך הטבע. וכפי שאכן הי' בכמה ענינים, שפסק המן, בארה של מרים וענני הכבוד וכיו"ב.

וזהו פירוש "כביכול אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו": בודאי ראו שהקב"ה הוא "בעל הבית" על כל העולם ויכול לעשות בו כרצונו, והעולם כולו הוא "כליו" - הכלים שלו, אבל הם טענו ש"שם" בארץ ישראל, שבו "בעל הבית" עצמו קבע שה"בית" יתנהל בדרך הטבע, הרי "אינו יכול להוציא כליו משם". אם רצונו של "בעל הבית" הוא שהעולם יתנהג ע"פ הטבע - כיצד יכולים להיות שם נסים, היפך הטבע?

אך טעו בזה טעות גדולה, כי למרות שקבע הקב"ה שבארץ ישראל העולם יתנהג על פי טבע, מ"מ אין שייך לומר ח"ו על הקב"ה "אינו יכול" וש"מוגבל" הוא להתנהל על פי הטבע, אלא הקב"ה הוא "כל יכול", ותמיד ביכלתו ית' לשדד מערכות הטבע, וברור שגם בארץ ישראל יוכלו לנצח את "ילידי הענק".

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1041 ואילך; חי"ח עמ' 173)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה