chiddush logo

שימוש במכשיר למניעת הרטבה בשבת (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 8/2/2011

 הסתפקתי  בשאלה,   האם  מותר  בשבת  להשתמש    במכשיר  המיועד   למניעת  הרטבה  ??

ויש  כאן  לכאורה  כמה  ספיקות-

א)  האדם  לא  מתכוון כאן   כלל  לעשות  מלאכה,    הוא בסך  הכול   עושה  פעולה  טבעית  ואנושית.

ב)  בדרך כלל  מדובר    על  מצב   של  שינה,    ואולי יש  מקום   להתיר     פעולה  הנעשית    תוך  כדי   שינה.

אשמח איפוא   לקבל  תשובות,   בשאלה  האם  מותר  להשתמש   במכשיר   למניעת  הרטבה   בשבת.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (2)
דביר (6/4/2011)
ראיתי שאלה דומה ותשובה באתר של מכון צומ"ת:
---------------------
"בני בן 6 ומרטיב בלילה. לאחרונה התחלנו להשתמש בזמזם לילה שמצפצף כאשר הוא מרטיב ואז מנתקים אותו, והולכים לשירותים. ישנה חשיבות כמובן לרצף. בהכנסנו ב"ה לתקופת חגים רציתי לדעת אם יש איזה פתרון כלשהו שנוכל להשתמש במכשיר בחג? עד עכשיו בשבתות כמובן, לא השתמשנו במכשיר.
-------------------------
שלום רב,
יש רופא העוסק בנושאים אלו ב"שניידר" (מרפאת הרטבה?).
יש לו ציוד שאישרנו לשימוש בשבת, שבו אין כל השפעה של פעולת האדם על הזרם החשמלי (יש פסקי זמן מדי פעם ובזמנים אלו ניתן לנתק/לחבר). ההיתר הזה הוא לכתחילה, לשבת ולחג.
ללא ציוד יחודי מסוג זה או דומה לו איננו יכולים להתיר.
אם חיוני - יתכן שהילד עצמו, שטרם הגיע למצוות, יוכל להפעיל (ניתוק וחיבור).
-----------------
http://www.zomet.org.il/?CategoryID=208&SubjectID=13&SubSubjectID=-1&searchType=0&Search=1&S
(להמשך התגובה לחץ כאן )

ישראל (7/3/2011)
אם השאלה בקטן נראה להתיר.

יש כאן כמה שאלות: א. מעגל חשמלי בשבת. ב. הצפצוף.

ונראה להתיר כיון שכל האיסורים הם דרבנן. דעת ר' שלמה זלמן אוירבאך שמעגל חשמלי בשבת הוא איסור דרבנן. השמעת קול הוא איסור דרבנן.

ולהלכה: לדעת הרשב"א והר"ן, מותר לומר לקטן לעשות מלאכה שאסורה מדברי חכמים לצורך עצמו. ואף שלדעת רוב הראשונים (רמב"ם, תוס', שו"ע שמג, א) הדבר אסור, בשעת הדחק סומכים על המתירים.

וילד המרטיב אין לך שעת הדחק גדול מזה, ההרגשה הנפשית שילד קם רטוב היא נוראית.

ואם מדובר בגדול גם נראה להתיר אם השימוש במכשיר חייב רציפות של ימים ובלא זה הוא לא יעזור. כמו שמותר לקחת תרופות שהוא איסור דרבנן, אם חייבים לקחת את התרופה ברציפות אע"פ שכרגע הוא לא חולה כל גופו, כיון שאם לא יקח ברציפות יגיע להיות חולה כל גופו.

והמרטיב בלילה ברור שיש לו דין של חולה כל גופו, כיון שהחלק הנפשי הוא כחולה כל גופו. וכיון שהוא
(להמשך התגובה לחץ כאן )