chiddush logo

מזון רוחני כו אייר

נכתב על ידי שניאור, 22/5/2017

 

יום ראשון כ"ה אייר - פרשת במדבר

 

מדוע צריכים ישראל למנין?

כתב השל"ה בנוגע לספר במדבר "זה ספר נקרא חומש הפקודים על שם המנין שנמנו ישראל, נשמע מזה שדבר המנין הזה הוא חשוב ואין לו ביטול עולמית" (חלק תושב"כ, שלשה מחנות (שמז, א)). והיינו, שהטעם שמנה הקב"ה את ישראל הוא כדי שייחשבו כ"דבר שבמנין", שאינו בטל, ועל ידי זה לא יתבטלו ישראל בין אומות העולם, אף שהם "כבשה בין שבעים זאבים" (אסת"ר פ"י, יא).

ולכאורה צריך ביאור, הרי זה ש"דבר שבמנין אינו בטל" הוא מפני שהמנין מורה על חשיבות הדבר, ודבר חשוב אינו בטל. ונמצא, שאין המנין פועל שלא יתבטל הדבר, אלא הוא רק סימן להראות על חשיבות הדבר. וא"כ, מכיון שבני ישראל חשובים הם מצד עצמם, הרי הם אינם בטלים גם בלי המנין מצד חשיבותם, ומדוע היו צריכים למנין דווקא?

ויש לבאר הדבר בהקדים הידוע שעיקר מטרת ותכלית בריאת העולם הוא בכדי שיקיימו בני ישראל את המצוות בגשמיות, ועי"ז יקדשו את הדברים הגשמיים ויעלו אותם לקדושה. ובזה ממלאים מטרת ותכלית הקב"ה בבריאת עולם הזה, ש"נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים", שגם עולם תחתון זה יהי' מכון ומדור לשבתו ית'.

ועל פי זה יש לבאר מה שנמנו ישראל בפועל ובגשמיות, כי אילולי מנין זה הייתה חשיבותם של ישראל נשארת ענין רוחני, ולא היתה עושה רושם בגשמיות עולם הזה. ואז, הגם שלא היו ישראל מתבטלים ר"ל מצד חשיבותם כנ"ל, אך לא הייתה חשיבות זו יכולה להשפיע בעולם הגשמי.

וזהו מה שנמנו ישראל בפועל, שבזה ניכרה חשיבותם בגלוי גם בפעולה גשמית, ודווקא עי"ז יש לחשיבותם הכח להשפיע גם על גשמיות עולם הזה, להעלותו ולזככו, ולקיים עיקר תכלית כוונת בריאת העולם, לעשות "דירה" לו ית' גם בעולם הזה הגשמי.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1019 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע