chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת אמור

נכתב על ידי אורן מס, 10/5/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת אמור

כב,טו: ולא יחללו (הכהנים) את קדשי ישראל: באיזה אופן יקיימו הכהנים את הציווי של 'לא תחללו'? שד"ל: "ינהגו בקדשים כבוד ומורא, ויודיעו לכל הנוגע בהם כי קודש הם, כדי שלא ייכשל בהם זר לאכלם בשגגה, ואל ינהגו בהם דרך חול, באופן שכל החפץ יאכל מהם". החילול הוא למנוע קדושה מישראל. מעניין.


כב,כח: אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד: מה הטעם לציווי זה? שד"ל: "לא לרחמים על הבהמה ממש, אלא לחזק בלבנו מידת הרחמים ולהרחיקנו מן האכזריות". התורה מכוונת אותנו למידות טובות, באמצעים שונים.


כג,ב: מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש: מה תפקיד המועדים, ומהו 'תקראו'? שד"ל: "מועדי ה' – ימי קיבוץ לה', מקראי קודש – ימי קיבוץ לקדושה, אשר תקראו – תקבעו ותכריזו אותם". המועדים נועדו לקבץ אותנו לעיסוק בקדושה, עליה יש להכריז. למדנו, שחג אינו רק לשמחה ולחופש.


כג,לב: ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב: האם רק יום כיפור נוהג מערב עד ערב? שד"ל: "הוסיף לפרש זה (מערב עד ערב) ביום הכיפורים (בלבד) מפני העינוי, שייוודע שצריך להתענות כ"ד שעות שלמות". על שמחה אין צורך לצוות, אך על עינוי יש להדגיש. מעניין. אי"ם סובר אחרת.


שבת שלום (מוקדמת מהרגיל), שבת של קדושה, רחמנות, ועבודת ה' שלמה, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה