מדוע כיור הנחושת נעשה ממראות הנשים ויעש את הכיור נחושת ואת כנו נחושת במראות הצובאות אשר צבאו פתח אוהל מועד
שמות
פרק לח פסוק ח וַיַּ֗עַשׂ אֵ֚ת הַכִּיּ֣וֹר נְחֹ֔שֶׁת
וְאֵ֖ת כַּנּ֣וֹ נְחֹ֑שֶׁת
בְּמַרְאֹת֙ הַצֹּ֣בְאֹ֔ת אֲשֶׁ֣ר צָֽבְא֔וּ
פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד: ס
מושב זקנים מבעלי התוספות פרשת ויקהל :"ויש מפרשים דלכך נעשה הכיור ממראות לפי שכהן המקריב את קרבנה של אשה, היה צריך להקריבה לשמה, ואסור להסתכל בפניה, ולכך נעשה הכיור כמו מראה הנשים עומדת אצל הכיור ומסתכלת בו, והכהן מסתכל בכיור ומכירה"
פענח רזא שמות פרשת ויקהל פענח רזא רבי יצחק ב"ר יהודה הלוי חי בצרפת בתחילת האלף השישי, בסוף תקופת בעלי התוספות (סוף המאה הי"ג). היה נכדו של רבי שמואל מפלייזא מבעלי התוספות. פירושו על התורה הוא לקט מדבריהם של מאות מבעלי התוספות
:"ומה שהכיור נעשה ממראות הצובאות, מפני שהכהן שהי' מקריב קיני זבות ויולדות הי' צריך להקריבן לשמן ואסור לו להסתכל בפניהם לשידע לשם איזה יקריב והיתה עומדת אצלו ומביט הוא בכיור את פניה ומקריב לשמה, מרבי: