chiddush logo

פנינה יומית... כט אדר

נכתב על ידי שניאור, 27/3/2017

 

יום שני כ"ט אדר - ויקרא

 

"קרבנות" – עיקרם "נדבה"

על הכתוב בתחילת פרשתנו "אדם כי יקריב מכם" פירש רש"י "בקרבנות נדבה דיבר הענין".

ויש לבאר דברי רש"י אלו בעבודת האדם לקונו:

ידוע בענין הקרבנות שעיקרם אינו מעשה ההקרבה, אלא כוונת ומחשבת האדם בעת ההקרבה, וכמו שאמרו רז"ל "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים" (מנחות בסופה). וגם הקרבנות שבאו לכפרה, הרי הכפרה שע"י הקרבן עיקרה מפני כוונת האדם בעת ההקרבה, וכמו שכתב הרמב"ן (פרשתנו א, ט. וראה ספורנו שם, ב) שבעת הקרבת קרבן צריך המקריב לחשוב "כי חטא לאלקיו בגופו ונפשו וראוי לו שישפך דמו וישרף גופו לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה כו' דמו תחת דמו נפש תחת נפש".

וזהו גם פירוש תיבת "קרבן" שהוא מלשון "קירוב", שעבודת הקרבן היא לקרב את הכחות והחושים של האדם להקב"ה (ראה ספר הבהיר סי' מו (קט). של"ה מס' תענית ריא, ב. ועוד).

על פי כזה עולה תמיהה, באם עיקר הקרבנות אינו מעשה ההקרבה כי אם כוונת הלב, איך יתכן שבתורה לא נזכר כלל המחשבה והכוונה?

ויש לומר שענין זה מתורץ בדברי רש"י אלו, שהטעם לזה שפתחה תורה דיני קרבנות ב"קרבנות נדבה" – שהקרבתם אינה אלא משום נדיבת הלב לשמים – הוא כי בזה אומרת התורה שכוונת הלב היא ההקדמה הכללית לכל הקרבנות, והיא הנקודה העיקרית של הקרבנות גם של קרבנות החובה.

וזהו גם מה שרש"י מדייק בלשונו וכותב "בקרבנות נדבה דיבר הענין", שבזה מרומז ש"ענין" הקרבנות, כל הקרבנות – הם בעצם קרבנות נדבה, כי בכל הקרבנות העיקר היא נדיבות הלב, וכוונת מקריב הקרבן.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ז עמ' 12 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה