chiddush logo

מזון רוחני טו אדר

נכתב על ידי שניאור, 13/3/2017

 

יום שלישי ט"ז אדר - כי תשא

 

יהודי "שלם" – מחובר עם הקב"ה ויהודי אחר

בתחילת פרשתנו כתוב "זה יתנו גו' מחצית השקל בשקל הקודש" (ל, יג). ולכאורה תמוה, מדוע לא נצטוו לתת דבר שלם, שקל שלם, כי אם "מחצית" משקל שלם?

ויש לומר שרמוזים בזה שתי הוראות נפלאות בעבודת האדם לקונו:

א. כל אחד מישראל צריך לידע ולהרגיש שהוא לבדו אינו אלא "מחצית", ורק על ידי שמתאחד עם רעהו, ומקיים מצוות "ואהבת לרעך כמוך" אז נעשה "שלם", והרי הם ביחד "שקל שלם".

ב. "ישראל וקודשא בריך הוא כולא חד" (ראה זח"ג עג, א). ומבאר מורנו המגיד ממעזריטש נ"ע שישראל וקוב"ה הם כמו שני "חצאי צורות", ש"כל אחד בעצמו אינו בשלימות ואינו רק חצי צורה" ורק "שניהם ביחד הוי צורה שלימה" ("אור תורה" מה, ד ואילך). ולכן נתנו "מחצית השקל" כי היהודי לבד אינו אלא "חצי" ומחצית, ורק כאשר מתאחד עם הקב"ה נעשה "שלם".

ובאמת שני ביאורים אלו קשורים זה לזה, כי אהבה אמיתית בין יהודי אחד לרעהו באה ע"י שמרגישים את הקשר וההתאחדות עם הקב"ה. וכמו שמבאר כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע בספר התניא (פרק לב), שאהבת ישראל הוא מצד "שורש נפשם" של ישראל "בה' אחד", שמכיון שכל ישראל קשורים ומושרשים ב"ה' אחד" לכן "כולן מתאימות ואב אחד לכולנה, ולכן נקראו ישראל אחים ממש".

ונמצא, שכאשר נרגש אצל ישראל שקשורים עם הקב"ה ו"שניהם ביחד הם צורה שלמה" הרי זה פועל גם שירגישו ויפנימו את הקשר והאהבה של יהודי אחד לרעהו.

(ע"פ "תורת מנחם" תשנ"ב ח"ב עמ' 361 ואילך)

לעילוי נשמת

ר' טובי'ה ב"ר משה ע"ה

סטקלו

נלב"ע ביום ט"ז אדר ה'תשס"ח

 *

תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה