chiddush logo

פנינה יומית...יוד אדר

נכתב על ידי שניאור, 8/3/2017

 

יום רביעי י' אדר - תצוה

 

"אחרית וראשית" בבת אחת בקריאת המגילה

בנוגע לכל עניני התורה ישנו הציווי "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים" (מארז"ל – הובא בפירש"י עה"ת דברים כו, טז), ובפרט בנוגע לפורים ישנו תורת הבעש"ט (כש"ט – הוצאת קה"ת – הוספות סי' עח) על מאמר המשנה (מגילה רפ"ב) "הקורא את המגילה למפרע לא יצא" – שהקורא את המגילה וסבור שזהו מאורע שאירע בעבר "למפרע", בזמנו של אחשורוש שמלך בשושן הבירה ואינו נוגע אצלו בחייו, לא יצא – היינו לא השלים את תכלית קריאת המגילה.

ולכאורה מתעורר לאדם קושי בעבודת ה'. שהרי הוא נדרש לעבוד ה' באמת ובלבב שלם, וכאן תובעים ממנו דבר והיפוכו; מצד אחד, הרי חובה לשמוע קריאת המגילה כדינה, ולכוון פירוש המילות, ו"אין מקרא יוצא מידי פשוטו" שמעשה המגילה אירע לפני אלפי שנים. ומצד שני, בשעת מעשה עליו להרגיש שזהו דבר הנוגע עכשיו!?...

אך הביאור בזה נרמז כבר בתחילת המגילה, בשם "אחשורוש" שעליו אמרו רז"ל (הובא במאו"א א, קפב) ש"אחשורוש זה הקב"ה – שאחרית וראשית שלו". היינו שראשית ואחרית הוא בענין הזמן עבר הוה עתיד, והקב"ה הוא בעל הבית על כל הזמנים באופן שהופכים לדבר אחד ממש, כפי שהוא בתיבת אחשורוש, תיבה אחת. ומכיון שכן הוא אצל הקב"ה, הרי הוא נותן כח לכל איש ישראל, שבימי הפורים יהי' אצלו גם קריאת המגילה כפשוטה וגם קריאתה באופן ש"כחדשים".

והיינו, שמה שקרה ב"ראשית" הזמן, הוא דבר אחד עם מה שקורה ב"אחרית" הזמן, ואפשר לחבר את ה"ראשית" עם ה"אחרית", שמצד אחד לא יהי' בבחינת "למפרע" ומצד שני הדברים מתפרשים כפשוטם.

(ע"פ 'תורת מנחם – התוועדויות' תשמ"ב ח"ב עמ' 946 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע