chiddush logo

שו"ת פרשת מקץ

נכתב על ידי עומר זרקי, 6/1/2017

 פרשת "מקץ"

 

שאלות,דברי תורה ותשובות.

 

שו"ת פרשה:

שאלה: למה ה"אמא" של יוסף ואביו מוזכרים רק בחלומו השני על הכוכבים ולא גם בחלומו הראשון עם האלומות?

תשובה: כיוון שכסדר החלומות כך סדר הדברים והמעשים.

קודם באו אחי יוסף והשתחוו לו ורק אחר כך באו כל שאר משפחתו וקדו והשתחוו לפניו.

שאלה: א. איך יכול להיות שאחי יוסף לא הכירוהו? גם אם יש לו זקן (מה שאמר רב חסדא בגמרא)

הרי הוא אחיהם! אח תמיד יזהה את אחיו!

         ב. פרעה קרא ליוסף צפנת פענח ותירגמו רש"י מגלה צפונות אם כן,היה צריך לקרוא לו פענח צפנת!

תשובה: תשובה אחת לשני השאלות. כוחו של יוסף וברכתו המיוחדת היא בנסתר ובנחבא מן העין (בן פורת יוסף בן פורת עלי עין...הברכה שורה בדבר הסמוי מן העין) כגון בחלומות שאין כמה בני אדם רואים את אותו חלום ואף אחד לא יכול לראות את חלום חברו.

לכן אחי יוסף לא הכירוהו כי לא ראו את כוחו (שהרי לבני יעקב יש כוח מיוחד,קדושה וכו') וחשבוהו למצרי לכן לא זיהו אותו.

בנוסף,זו הסיבה שפרעה קרא לו צפנת פענח שקודם כל צפון ורק אחר כך מתגלה חוכמתו.

שאלה: איך יכול להיות שאחי יוסף,בני יעקב, קנאו באחיהם ועוד בצורה כל כך "פראית"? הרי הם בני יעקב! האב השלישי מאיתני עולם! מבניו לא היינו מצפים לתגובות ומעשים כאלה!

תשובה:אחי יוסף חשבו דבר כזה: הרי לכל אחד מהאבות עד ליעקב היה בן אחד חומרי מאוד ובן רוחני כגון ישמעאל ויצחק ,עשו ויעקב.מכך שיעקב אהב יותר את יוסף(כמו אהבת יצחק לעשו להבדיל אלף אלפי הבדלות) ובכך שיעקב הכין ליוסף את כותונת הפסים (שזהו דבר מאוד חומרי, שקשור ליופי) חשבו שהוא הרשע וצריך להתרחק ממנו ולהפריש אותו מיעקב לפני שיגדל ויקח מהם את הברכות כמו שהיה צריך לקרות לעשו!

בעצם-על מעשי האחים היו אך ורק לשם שמיים!

(אמרי חנן)

שאלה: למה על השנים הטובות לא פרש יוסף שטובות יהיו אלא רק מסביר את המספר שלהן וברעות פותר ואומר שיהיו שני רעב וישכחו את השנים הטובות שקדמו?

פרט מעניין: "שבע שיבולים עולות בקנה אחד בריאות וטובות..."(פסוק ה') דבר זה היה סימן לשפע וברכה.

זה הוא גם סימנה ורעיונה של המנורה. המנורה מורכבת משבעה קנים היוצאים הקנה אחד בדומה לשיבולים והיא מסמלת את האור,הברכה והשובע בעולם.

 

שאלה: הרי שני חלומות פרעה היו אחד או בעצם אותו דבר! אז למה נצרכו שניים?למה לא מספיק אחד בלבד?

תשובה: אם היה ה' מראה לפרעה אך ורק את חלום הפרות  היה חושב פרעה שהפרות נמשלו לאומות העולם ובעצם כל עניין חלומו הוא לגבי מפלה ונצחון שאר העמים שסביבותיו.לכן חלם גם את חלום השיבולים.

אם כן, למה לא נאמר חלם פרעה רק את חלום השיבולים?

כי אם היה רואה רק אותן לא היה מבין פרעה ש"לא נודע כי באו אל קרבנה" כלומר, לא היה מבין שישתכחו ימי השבע מפני הרעב.דבר כזה ניתן להבין רק מחלום הפרות.

(עדי זהב)

 

שאלה: איך יכול להיות שיוסף נשבע לשווא על כך שחיו,בני יעקב הם מרגלים?הרי ידע בברור שאינם!

תשובה:ראשי התיבות של המילה מרגלי"ם הן ככה: מבני רחל גנבתם לאורחת ישמעאלים מכרתם.

ועל כך נשמע יוסף.

(עדי זהב)

שאלה: למה רלוונטי לאמר שהפרות רעו באחו? (פסוק ב')

תשובה: א. התורה מספרת את כל פרטי החלום בשלמותם(דחוק ולא עונה לגמרי על השאלה)

            ב. לא רק שהיו הפרות בריאות אלה שעוד היה להן מה לאכול.

שאלה: "ויספר פרעה להם את חלומו (יחיד) ואין פותר אותם (רבים) לפרעה." (פסוק ח')

למה השינוי?

תשובה: פרעה סיפר לחרטומים את חלומו שידע בתוכו שחלום אחד הוא אך החרטומים פתרו את חלומו כל חלום בנפרד ולכן הוא לא יכל לקבל את פתירתם.

אם נשים לב- פתרונו הראשון או אם נרצה-מילותיו הראשונות של יוסף הן: "חלום פרעה אחד הוא." ומוטיב זה חוזר על עצמו כמה פעמים.

שאלה: (פסוקים כ"ד-כ"ה) כתוב בסוף הפסוק כ"ד "ובכול ארץ מצריים היה לחם.." בתחילת הפסוק הבא כתוב "ותרעב כל ארץ מצריים..."  איך יכול להיות?

תשובה: מכאן הוכחה שגזר יוסף ונרקבה כל התבואה בארץ מצרים חוץ מן התבואה שאסף הוא לאוצרו של המלך.

פרט מעניין: שלוש פרשות רצופות ובהם מוזכרים סה"כ שבע חלומות:

אחד,חלום יעקב עם הסולם ומלאכי אלוקים.

השני והשלישי-חלומות יוסף.

הרביעי והחמישי-חלום שר המשקים והאופים.

השישי והשביעי-שני חלומות פרעה.

 

דבר תורה א':פרוש נוסף לחלומו של פרעה.

 

תמיד שאנו מספרים את הפרשה אנחנו מתייחסים לפרות הבריאות בחלומו של פרעה כדבר טוב ואל הרעות והדקות כדבר שלילי.מעין סטיגמה שכזו.

ברצוני לפרוך הדבר.

כידוע הפרשה באה בשבועו של חג החנוכה ומפרשתנו ישנו לימוד גדול בעניין.

ניקח את היוונים,אצלם יש רק את החומריות,הגשמיות.את החלשים והחולים בעמם היו הורגים ומשאירים את הבריאים והחזקים.מכאן משל לפרות הבריאות שהן כעין היוונים.

לעומתן-הפרות הכחושות והרעות, הרזות-אלו עם ישראל שהיו מעטים וחלשים,כנועים מכוחה של יוון.

ולבסוף,מה קרה?

בלעו החלשים,עם ישראל החלש והכנוע ,את היוונים הבריאים והחזקים!

 

פרט מעניין: בברכתו של יעקב ליוסף נאמר:"בן פורת יוסף,בן פורת עלי עין..."

'פורת' בשינוי אותיות שווה 'פותר'!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע