chiddush logo

מזון רוחני ... ג טבת

נכתב על ידי שניאור, 1/1/2017

 

יום ראשון ג' טבת - ויגש

 

הנהגת האחים עם יוסף – הגוף עם הנשמה

נאמר בשיר השירים (ח, א) "מי יתנך כאח לי", ופירש רש"י שמבקשת כנסת ישראל מהקב"ה "שתבוא לנחמני כדרך שעשה יוסף לאחיו, שגמלוהו רעה, ו[מכל מקום] נאמר בו וינחם אותם". ולפירוש זה, כאשר ישראל עוברים על רצונו של מקום, משולים הם להנהגת האחים עם יוסף, שלכן מבקשים שהקב"ה יתנהג איתם באותו האופן שיוסף גמל לאחיו - טובה תחת רעה.

ויש לומר בביאור הדברים:

כאשר יורדת הנשמה ממקורה למעלה, ומתלבשת בגוף גשמי, הרי זו "ירידה גדולה ובחינת גלות ממש" (תניא פל"ז), כי הגוף השפל כולא בתוכו את הנשמה, ואינה יכולה להתענג מזיו השכינה כשם שהייתה למעלה. גלות ומאסר זה, כוונה ותכלית יש בה, שהנשמה תעבוד עבודתה בגוף ובענייני העולם שבסביבתה ותשתמש בהם לענייני קדושה, עד אשר גם בעניינים גשמיים שפלים אלו תשרה השכינה. ועל ידי שמשלמת הנשמה את תכלית ירידתה, פועל הדבר עלי' גם בנשמה עצמה, שמשגת עילויים שלא הייתה יכולה להגיע אליהם אלא על ידי עבודתה בזיכוך הגשמיות.

והנה כאשר האדם עובד עבודתו, ומתעסק בזיכוך וקידוש העולם, הרי הגלות "שווה" לנשמה, שהרי על ידי זה היא משלימה את כוונת ירידתה למטה. וממילא כל עינויי וייסורי הנשמה מהיותה בגוף ובעולם גשמיים, כאין ואפס נחשבו, כי שכרה ואושרה הנצחיים שהיא זוכה להם על ידי מילוי שליחותה, הם שלא בערך לגבי ייסורי העולם הזה החולפים. אך אם האדם שקוע בענייני העולם ורודף אחר הגשמיות והחומריות, הרי אין לשער את גודל הצער והעינוי של הנשמה, שלא זו בלבד שאינה ממלאת שליחותה, אלא מורידים אותה עוד יותר בעניינים גשמיים נחותים מכפי שהייתה בירידתה למטה.

ומכיוון שהנשמה היא "חלק אלוקה ממעל ממש" (ראה תניא פ"ב), הנה הצער של הנשמה הוא גם גלות וצער השכינה, ונמצא שעל ידי הנהגתו הבלתי רצויה של האדם, שאינו ממלא שליחותו להתעסק בזיכוך העולם, הוא מוריד כביכול את הנשמה ואת השכינה בגלות ובמאסר, שהרי נמצאת הנשמה (והשכינה) בגלות ומאסר הגוף ללא תכלית וללא תועלת.

וזהו שנמשלה הנהגתו של האדם שאינו ממלא שליחותו, למכירת האחים את יוסף, כי גם האדם כשאינו עוסק בזיכוך העולם הוא מוריד את השכינה ואת הנשמה בגלות, כדרך שעשו אחי יוסף ליוסף.

(ע"פ ספר המאמרים מלוקט אייר עמ' רנא ואילך. לקוטי שיחות ח"ה עמ' 435)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע