chiddush logo

פנינה יומית... כח כסלו

נכתב על ידי שניאור, 28/12/2016

 

יום רביעי כ"ח כסלו - מקץ

 

"נר מצוה" או "תורה אור"?

בנוגע לנר חנוכה אמרו חז"ל: "הרגיל בנר, הויין לי' בנים תלמידי חכמים" (שבת כג, ב). ופירש רש״י: ״דכתיב כי נר מצוה ותורה אור. על ידי נר מצוה דשבת וחנוכה בא אור דתורה". וידועה השאלה בזה: מה הטעם וההסברה בכך ש"הרגיל בנר חנוכה" דוקא, זוכה לשכר של ״בנים תלמידי חכמים״?

ויש לבאר בזה:

אף שבפשטות, תיקנו את מצות נר חנוכה כזכר לנס פך השמן שהי' בנרות המנורה, הנה, מעיון בזה עולה – שנר חנוכה יש בו ענין כללי יותר, בשייכות לכל מאורעות ימי החנוכה "בימים ההם".

דהנה, בימי בני חשמונאי היו שני מאורעות וניסים כלליים – נצחון המלחמה ונס פך השמן. אך מכל מקום, קבעו את עיקר החנוכה בהדלקת נרות דוקא, ולא במשתה ושמחה לזכר נצחון המלחמה.

ונתבאר בזה (תורה אור כט, א. ל, א. לב, ב ואילך. שערי אורה יז, א ואילך. כב, א ואילך. ועוד) שזהו מפני שגם המלחמה והנצחון שהיו אז, היו בעיקר בנוגע לענינים רוחניים – "בטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ומצוות כו'" (רמב"ם ריש הל' חנוכה), "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך"; לכן, קבעו את הזכר לנס בנרות דוקא – כיון שהוא משמש גם כזכרון לנצחון המלחמה הרוחנית, שהי' נצחון של "נר" ו"אור" – "נר מצוה ותורה אור".

ועל פי זה מבואר, מדוע שכרו של "הרגיל בנר" הוא "בנים תלמידי חכמים":

כי מהאמור נמצא, שמהותו וענינו של נר חנוכה הוא – זכרון וביטוי להתחדשות ב"נר" ו"אור" של כללות התורה ומצוותי', בנצחון הרוחני של ישראל על אויביהם; וכיון שכן, מובן, שהשכר ב"מדה כנגד מדה" להרגיל וזהיר בנר זה, הוא שכר השייך לכללות התורה והמצוות – "בנים תלמידי חכמים", שיעסקו בתורה, ומתוך כך אף יעסקו בקיום המצוות, כיון ש"גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" (קידושין מ, ב. וש"נ).

(ע"פ ספר השיחות תנש"א ח"א עמ' 192)

לעילוי נשמת

מרת טשארנא בת ר' חיים ע"ה

קאלאדני

נלב"ע ביום כ"ח כסלו

תנצב"ה

*

נדפס ע"י

הרה"ת יוסף וזוגתו מרת שפרה שרה שיחיו קאלאדני

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע