chiddush logo

פנינה יומית... כז כסלו

נכתב על ידי שניאור, 27/12/2016

 

יום שלישי כ"ז כסלו - מקץ

 

הצלה בזכות ה"כהן הגדול"

בפרטי נס פך השמן, מובא בגמרא, ש"מצאו . . פך אחד של שמן, שהי' מונח בחותמו של כהן גדול". ולכאורה דרוש ביאור: מפני מה חשבו כעיקר את זה שפך השמן הי' חתום "בחותמו של כהןגדול"? הלא העיקר הוא שהפך יהי' חתום, שבזה יהי' מוכח שלא נגעו בו היוונים. אך לשם מה נוגע שהחותם יהי' "חותמו של כהן גדול" דוקא?

ויובן זה בהקדמת הביאור – על פי פנימיות הענינים, בכך שהיוונים נכנסו ל"היכל" ו"טמאו את השמנים":

ידוע אשר "שמן" מורה על חכמה ושכל, וכמרומז במאמר חז"ל: "מתוך שרגילין בשמן זית, חכמה מצוי' בהן" (מנחות פה, ב). והתחלת מלחמת היוונים הייתה בזה שפגעו בכח הכי פנימי של האדם – כח השכל, ו"טמאו" את ה"שמן" – כח ההשכלה וההבנה שבבני ישראל, בטומאת שכל חכמת יוון.

והנה, לאחרי ירידה גדולה כזו, שנטמא "השמן" – הכח הכי פנימי –  לכאורה מי יעלה אותו מנפילה כזו?

וזהו מה שספרו רז"ל, שפך השמן שמצאו הי' חתום "בחותמו של כהןגדול" – שבזה מבואר כיצד הי' אפשרי לנצח מלחמה זו, כי מלחמת צד ה'קליפה' נגד הקדושה, היא רק כנגד כחות השכל ורגשי הלב  ("מדות") של צד הקדושה, שכוחות אלו ישנם גם בצד ה'קליפה', שלכן אפשר ל'קליפה' להלחם בזה נגד הקדושה. ולדוגמא – כאשר השכל מוכיח לאדם את הטוב שבתורה ומצוות, יכול השכל של 'קליפה' להתווכח ולבאר את הטוב שבתענוגי עולם הזה. וכן הוא גם בנוגע ל"מדות" ורגשות האדם. אמנם, כנגד הנפש האלקית עצמה – 'נקודת היהדות' שבישראל, שהיא למעלה מכחות השכל וההבנה, ואין היא תלוי' בהם – הנה לזה אין ה'קליפה' יכולה להתנגד, מאחר שכנגד בחינה זו אין ב'קליפה' כלל דוגמתה.

וזהו מה שאמרו חז"ל, שאף שטמאו היוונים את כל השמנים, לא טמאו את הפך ש"הי' מונח בחותמו של כהן גדול". כי ה"כהן גדול" נקרא "קודש קדשים" (דה"א כג, יג), וענינו הוא "שיהי' יושב במקדש כל היום כו' ויהי' ביתו בירושלים ואינו זז משם" (רמב"ם הל' כלי המקדש פ"ה ה"ז) – שזה מרמז על 'נקודת היהדות' שבנפש כל אחד מישראל, שהיא "קדש קדשים", ונשארת תמיד בקדושתה ובשייכותה לקב"ה.

ובזה מבואר מה שדוקא מצד שהי' הפך "בחותמו של כהן גדול", לא יכלו היוונים לטמאותו: כי נגד שאר בחינות הנפש, יש ביכולת היוונים וכוחות ה'קליפה' כח להילחם בהם ולטמאותם, אך ב'נקודת היהדות' ("כהן גדול") אין ביכולתם כלל להלחם בה ו"לטמאותה", אלא נשארת היא תמיד בקדושתה.

(ע"פ רשימות חוברת קכה. אגרות קודש ח"ב עמ' רעז)

לעילוי נשמת

ר' אהרן יעקב ב"ר שמואל צבי ע"ה

בן תור

נלב"ע כ"ו כסלו ה'תשס"ט

*

תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע