chiddush logo

פנינה יומית... כו כסלו

נכתב על ידי שניאור, 26/12/2016

 

יום שני כ"ו כסלו - מקץ

 

השמנים שבהיכל דווקא

בנוגע לנס חנוכה מובא בגמרא "כשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל . . בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן כו'". ויש לדקדק בלשון הגמרא, מהו שדייקו לומר "טמאו כל השמנים שבהיכל", הרי לכאורה, בהכרח לומר, שהיוונים טמאו את השמנים שבכל המקדש וגם בכל ירושלים – כי, באם הי' נמצא שם שמן טהור, היו מדליקים בשמן זה, ולא הי' צורך בנס; וכיון שכן, מדוע דייקו והדגישו בגמרא שהיוונים טמאו את השמנים שהיו "בהיכל"?

ויש לבאר זה בדרך הפנימיות:

בספרי קבלה (ראה הגהות הרח"ו לזוהר ח"ב קמ"ז ב' ועוד) מבואר ששמן רומז לספירת החכמה, והשמן שבנרות המקדש, הוא ענין חכמת התורה. ותוכן ענין המנורה הוא להביא את האור של חכמת התורה-  'שמן' - בכל העולם כולו. וכמבואר בגמרא (מנחות פו, ב) שמה שחלונות המקדש היו "שקופים אטומים" (מלכים-א ו, ד) – "שהמשקופין של חלונות, היינו צר שבחלון – היו מבפנים, והרוחב שבחלון – מוחזר כלפי חוץ", הוא בכדי "להוציא אורה לעולם" (רש"י שם). ולפי זה, ההדלקה של מנורת המקדש - שממנה אורה יוצאת לכל העולם - ב'שמן' – רומזת למה שישראל האירו את העולם כולו בחכמת התורה.

וזה היתה מלחמת היוונים – לטמא את השמן. כלומר, היוונים הסכימו שישאר אצל ישראל ה"שמן" – חכמה ולימוד התורה, אלא רצו שיהי' זה שמן טמא, ח"ו, שלא תורגש הקדושה האלקית שבה, שהיא תורת ה', אלא רק היותה חכמה גדולה ועמוקה, כמו, להבדיל, חכמות האומות.

ולפי זה מבואר, שהיוונים לא רצו לבטל את הדלקת הנרות במנורת המקדש, אלא שאכן ידליקו את המנורה, אך בשמן טמא. ולזאת רצו והשתדלו היוונים שאדרבה, ידליקו את המנורה, ודוקא במקומה – בהיכל פנימה, ותפיץ אורה בכל מקום כמקודם. רק שאור זה יבוא באמצעות שנגעו בו היוונים, שמן טמא. ולכן "טמאו את כל השמנים שבהיכל" דוקא, היינו, שהניחו את השמן בסמיכות למנורה, כדי שבני ישראל לא יצטרכו לטרוח כלל, אלא תיכף ומיד יוכלו להדליק את המנורה, אבל – בשמן טמא.

(ע"פ 'תורת מנחם-התוועדויות' חל"ה עמ' 317 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע