chiddush logo

מדוע טוב לתת צדקה לפני התפילה

נכתב על ידי אביהו ח, 20/8/2025

 







*"היום בתניא"*

 כ"ז אב

תניא "אגרת הקדש"



*"היום בתניא"*

כ"ה אב

תניא "אגרת הקדש"

תחילת פרק ח' (עמוד 224)

שנה פשוטה


?


*זריעת צדקה:*


אגרת ח' מוקדשת לענין זריעת הצדקה. הן בצדקה של הקב"ה, שעליו נאמר "זורע צדקות מצמיח ישועות". והן בצדקה שישראל עושים, כנאמר "זרעו לכם לצדקה".

נזכיר, שבפרק הקודם למדנו, שאחרי יעקב, כל העוסקים בתורה  ובמצוות אור ה' מאיר בבחינת גילוי בנשמתם - כשזמן גילוי זה הוא ביתר שאת ויתר עוז במוחם וליבם בשעת התפילה.

והנה, באגרת שלפנינו מבואר, *כיצד על ידי הצדקה נעשה בפועל הגילוי הזה שבתפילה* (גם כשהיא ברמה הגבוהה של "תשובה עילאה").



*הצדקה של הקב"ה:*


הצדקה והחסד של הקב"ה, מתבטאים בגילוי האור הנמשך מההיכלות העליונים ומאיר ליהודי *בעת התפילה* באופן שבו "הוי' יגיה חשכי".

והנה, לקליטת גילוי זה, יש איפוא צורך בהקדמת נתינת הצדקה לתפילה (כרבי אלעזר שנתן תחילה פרוטה לעני ואחר כך היה מתפלל). שכן, בה (בצדקה) ועל ידה דוקא נמשכים הגילויים למטה (ללא ההגבלות של מידת הגבורה).


...

*החיזור אחר עניים - סיפור:*

סיפר הרבי הריי"צ נשמתו עדן:

בשנת תרל"ח, בבארו את מאמר חז"ל "רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי" (רבי אלעזר היה נותן פרוטה לעני ורק לאחר מכן היה מתפלל). אמר הרבי המהר"ש: התפילה הרי צריכה להיות בחיות, ועל ידי החיאת נפש העני לפני התפילה, מתוספת הרבה חיות בתפילה.

את דבריו אלו אמר (סבי) הרבי המהר"ש, כשהוא מנענע ומרים ידו ממטה למעלה כדרכו, בעת שהיה רומז על כל דבר שהוא בהפלאה.

ואבי (הרבי הרש"ב), כמה פעמים לפני התפילה , היה מחזר אחר עני לתת לו לאכול.


*"היום בתניא"*

 כ"ו אב

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק ח', קטע ב'(עמוד 224)

שנה פשוטה


?


*הצורך בצדקה:*


בקטע הקודם למדנו, שגילוי האלוקות לאדם בתפילה, היא בגדר של צדקה וחסד של ה׳ עם האדם.

ואם כן צריך להבין, מדוע שצדקה זו (של הקב״ה) לא תאיר מעצמה? מדוע כדי שהיא תאיר לאדם יש צורך ב״אתערותא דלתא" שלו (בהתעוררות של האדם), ב״אני בצדק אחזה פניך״?

...


*ללא ההסתר של מידת הגבורה:*


״אך מודעת זאת״ - כידוע, שלמעלה, במקביל למידת החסד (להשפיע לעולמות ולנבראים), ישנה גם ״מידת הגבורה והצמצום לצמצם ולהסתיר אורו יתברך לבל יתגלה לתחתונים״.

כך זה בנוגע לחיות האלוקית המהוה את העולמות. וכך זה באופן כללי בקיום המצוות שבאמצעותם נמשך אור אלוקי לעולמות, שאור זה נשאר בהעלם בעולמות העליונים ואינו בא בינתים בגילוי בעולם הזה למטה (אלא לעתיד לבא, כמובא בכתבי האר״י ז״ל).

אולם יש להדגיש, שכל זה הוא רק באופן כללי. אבל כאשר האדם מתנהג (לפני התפילה) בחסידות ״להשפיע חיים וחסד למאן דלית ליה מגרמיה״ (למי שאין לו משלו). הרי שצדקה זו מהוה ״אתערותא דלתתא״  ( התעוררות מלמטה), המעוררת למעלה חסד עליון יותר, *הנמשך למטה לאדם בבחינת גילוי* וללא הצמצום וההסתר של בחינת הגבורה.

...


*״שאם האדם מתנהג בחסידות״:*


המתנהג בחסידות, הוא ״חסיד״ שנתינת הצדקה שלו היא בויתור. ולא כ״צדיק״ שכל נתינת הצדקה שלו, היא רק מה שהוא מחויב על פי הדין.

וכן יש לומר לגבי רבי אלעזר, שהיה ״חסיד״ גדול. שאף שנתן רק פרוטה אחת לפני התפילה, הרי שלא היתה זו נתינה שהוא חיב בה, אלא צדקה שהוא ביקש מעצמו לתת לעני.

ופרוטה זו לעני, שאינה צדקה המצומצמת על פי מידת הגבורה (שבאדם). מעוררת גם למעלה, שההשפעה של חסד ה׳  הנמשכת למטה, תיקלט באדם בפנימיות וללא הצמצום וההסתר של הגבורה העליונה.



להבנת מושגים בסיסים ביהדות :


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535964




בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון










...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)

...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*



 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)






להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע