chiddush logo

פרשת השבוע - ויצא

נכתב על ידי אלון, 7/12/2016

 

"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁותָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כח, יא)

פירש רש"י ע"פ חז"ל: "וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁותָיו" - התחילו מריבות זו עם זו, זאת אומרת עלי יניח צדיק את ראשו, וזאת אומרת עלי יניח, מיד עשאן הקדוש ברוך הוא אבן אחת, וזהו שנאמר: (פסוק יח) "וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו".

יש להבין מה רצו חז"ל לומר לנו במדרש זה אודות האבנים שרבו ביניהן ואחר כך התחברו לאבן אחת.

נראה שגרסה אחרת של אותו מדרש יכולה לשפוך אור על משמעותו (בראשית רבה סח, יא):

"רבי יהודה אמר: שתים עשרה אבנים נטל - כך גזר הקב"ה, שהוא מעמיד שנים עשר שבטים. אמר (יעקב): אברהם לא העמידן, יצחק לא העמידן, אני - אם מתאחות הן שנים עשר אבנים זו לזו, יודע אני שאני מעמיד י"ב שבטים. כיון שנתאחו י"ב אבנים זו לזו, ידע שהוא מעמיד י"ב שבטים".

לדברי המדרש, התחברות האבנים לא היתה סתם אירוע מופלא, אלא היה בה סימן חשוב כלפי עתיד עם ישראל.

הרמב"ם ב"מורה נבוכים" (ח"ג פרק נ"א) מסביר, מהו הדבר העיקרי שהעסיק את שלושת האבות ואת משה רבנו:

"כי תכלית כוונתם כל ימי חייהם להמציא אומה שתדע ה' ותעבדהו... כי כוונת כל השתדלותם היתה לפרסם ייחוד ה' בעולם ולהישיר בני אדם לאהבתו".

האבות לקחו על עצמם תפקיד כפול: להקים אומה של עובדי ה', ולהפיץ את ייחוד ה' ואהבתו בכל העולם. כדי שאומה הנבחרת תוכל להנחיל ערכים אלו לעולם כולו, צריכים להיות בה כוחות רבים ומגוונים, שיתאימו למאפיינים המיוחדים של אומות העולם השונות.

מסיבה זו היו צריכים להיות בעם ישראל שנים עשר שבטים: לכל שבט ישנו מאפיין אחר, שיתרום לעם ישראל נקודה אחרת: אחד יתרום מלכות, אחד יתרום גבורה, אחד יעסוק במסחר, אחד ילמד תורה וכו'.

הבעיה היא, שכאשר אומה אחת צריכה לשלב בתוכה מספר יסודות, מתעוררת שאלת היחס והאיזון ביניהם. ואומנם, בפרשיות הקרובות ניתן למצוא מריבות שונות במשפחת יעקב: לאה רבה עם רחל על הדודאים, האחים רבו עם יוסף, ועוד. האימהות והשבטים ידעו שהם מקימים כעת אומה, ורבו על אופייה. כל שבט ביטא רעיון מסוים, וחשב שהוא המרכז, ובלעדיו עם ישראל לא יתקיים. תפקידו של יעקב היה לשלב את כל הכוחות, ולבנות אומה הכוללת את היסודות השונים במינון הנכון.

כך ניתן להבין את המסר של סיפור האבנים: כל אבן מבטאת רעיון מסוים בעם ישראל, ורצתה ש"עליה יניח הצדיק ראשו" - היינו שהרעיון שהיא מבטאת יעמוד במרכז. יעקב ידע שהאומה שהוא מקים אמורה להיות מורכבת מיסודות שונים, וקבע שאם האבנים יתחברו זו לזו, יהיה זה סימן לכך שניתן לבנות אומה שבה יתאחדו הכוחות השונים.

האבנים אכן התחברו, ומכאן ידע יעקב אבינו שהדבר בידיו, וניתן אכן להקים אומה שבה ישתלבו היסודות ומגוון הכוחות השונים בעם ישראל באיזון הנכון, ועל ידי כך – "לפרסם ייחוד ה' בעולם ולהישיר בני אדם לאהבתו".

הרב יהודה עמיטל זצ"ל, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה