פנינה יומית... ז מר חשון
יום שלישי ז' חשון - לך לך
מניעת צער מ"אחרון שבישראל" בארץ ישראל מתחילים לשאול הגשמים בשבעה בחשון. ואף שמן הראוי היה לשאול הגשמים מיד אחרי חג הסוכות, מאחרים ט"ו יום כדי שיגיע לביתו האחרון שבישראל שעלה לרגל בירושלים (תענית י, א). ולכאורה הדבר קשה, הרי הגשמים יש בהם צורך גדול ביותר עבור יושבי הארץ, עד כדי שגוזרים תעניות וכו' בשביל הגשמים (כמבואר בפרטיות במסכת תענית). וא"כ, איך יתכן למנוע בקשת גשמים מרוב ישראל רק בשביל אותו היחיד, האחרון שבישראל, שעדיין לא הגיע לביתו? ותגדל הקושיא, שהרי מצות עשה מן התורה היא לשאול צרכיו מאת הקב"ה בעת הצורך (ראה שורש מצות התפילה בתחילתו. וש"נ). ואם כן, כיון שמיד אחר החג צריכים יושבי הארץ לגשמים, הרי חל עליהם חיוב להתפלל מיד ולבקש על הגשמים – ואיך יתכן שרק בגלל מניעת הטירחא לאותו יחיד שעדיין לא שב לביתו, דוחים מצוה מפורשת של תפילה? אלא, שכאן למדנו גודל האהבה והאחדות שבין יהודי אחד לחבירו, שכאשר יהודי מיושבי הארץ יודע שהאחרון שבישראל עדיין לא הגיע לביתו והגשם עלול לצער אותו בדרכו – נוגע צער זה ללבו עד כדי כך שהוא אינו מרגיש שום צורך בגשמים! ולא עוד, אלא שירידת גשמים לפני ז' חשון תגרום לו עצמו צער, ביודעו שקיימת אפשרות שגשמים אלו יגרמו צער קל ל"אחרון שבישראל"! ומובן שבמצב כזה אין מקום לחייב אותו לבקש על הגשמים, שהרי אינו מרגיש שום צורך בהם; ורק כאשר מגיע ז' בחשון ומתבטל החשש של צער ל"אחרון שבישראל" – אז מתחיל להרגיש הצורך בגשמים ובמילא מחוייב לבקשם בתפילה. (ע"פ 'תורת מנחם – התוועדויות' תשמ"ו ח"א עמ' 506 ואילך) לעילוי נשמת הרה"ת צבי אריה ב"ר אהרן אליהו ע"ה אייכלר נלב"ע ביום ל' תשרי תנצב"ה |