chiddush logo

רבי נחמן - רוּחַ סְעָרָה

נכתב על ידי אלון, 7/11/2016

 

"שֶׁיַּעֲלֶה אֶת הַדִּבּוּר וִיתַקְּנֵהוּ, כִּי הַדִּבּוּר שֶׁהוּא רוּחַ פִּיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא... וּכְשֶׁפּוֹגְמִין הַדִּבּוּר... אָז עַל יְדֵי הַפְּגָם נַעֲשֶׂה מֵרוּחַ פִּיו, רוּחַ סְעָרָה... וְזֶה בְּחִינַת (תְּהִלִּים קמח) 'רוּחַ סְעָרָה עוֹשָׂה דְבָרוֹ'... וְרוּחַ סְעָרָה הַזֶּה הוּא מְקַטְרֵג הַגָּדוֹל שֶׁמִּמֶּנּוּ בָּאִים כָּל הַקִּטְרוּגִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת... שֶׁהֵם דָּנִים אֶת כָּל אָדָם לְכַף חוֹבָה וְחוֹקְרִים תָּמִיד עַל חוֹבוֹת בְּנֵי אָדָם... וּכְשֶׁהוּא כּוֹפֵף אֶת רוּחוֹ סְעָרָה, דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא נוֹטֵל מִמֶּנּוּ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁנָּפְלוּ לְתוֹכוֹ אָז 'יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה' (תְּהִלִּים קז), וְצָרִיך לְהַעֲלוֹת אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשׁוֹ... וְלא הָיָה יָכוֹל לְדַבֵּר שׁוּם דְּבַר אֱמֶת מֵחֲמַת שֶׁרוּחַ סְעָרָה בִּלְבֵּל אוֹתוֹ... וּכְשֶׁמְּתַקְּנוֹ, אֲזַי אֵין לוֹ בִּלְבּוּל".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א', תורה לח, ב-ג)

הדיבור בשורשו מקום עליון הוא - "רוּחַ פִּיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא". אולם, כאשר יש חציצות וריחוק בין האדם לבין אלוקיו, וכאשר האדם מתמלא בישות עצמית, הדיבור נפגם ונהפך מ"רוּחַ פִּיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא" ל"רוּחַ סְעָרָה". זהו דיבור מקטרג, חשדני, לא מפרגן, המאופיין בשיפוטיות חריפה, שמוציא את האדם מהממשות שבחייו בשל חוסר היכולת לקבל את המציאות.

כאשר התנועה הטבעית שבין הבורא לנברא נפגמת, היא מחפשת מפלט, משתוללת, סוערת כמחפשת מנוח לנפשה. כאשר אותה אידיליה שבין אדם לבוראו נמוגה, כאשר המקום הכי בטוח בעולם ננעל, אזי נפשו של האדם סוערת, והיא מתחילה להתגונן, לתקוף, לרדוף אחר תאוותיה ועוד ועוד בטחונות מדומים שונים.

אומר רבי נחמן: "וְצָרִיך לְהַעֲלוֹת אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשׁוֹ" - די לקטרוגים, די לטענות, די ללשון הרע, די לתאוות. לא לתת לאלימות הרוחנית של הרוח סערה מקום, לא לתת לה לשבור קירות, להרוס עולם.

"וּכְשֶׁמְּתַקְּנוֹ, אֲזַי אֵין לוֹ בִּלְבּוּל" - רבי נחמן מביט על רוח סערה זו, מביט על כוחניותה, על תאוותנותה, על נלעגותה, ויודע שאם לא ייתן האדם מקום לרוח לפרוץ כרוח סערה, תפרוץ היא על כורחה מאליה בתנועתה הטבעית אל הטוב, אל הדיבור הטוב, שהוא דיבור שיש בו אמונה, נתינת אמון וקבלת המציאות, שנקודת המוצא שלה היא שכל דבר שברא הקב"ה הוא טוב.

הרב שג"ר זצ"ל (הרב שמעון גרשון רוזנברג), מתוך הספר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן - חלק א"

הרב דן האוזר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי - ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע