פירוט התוכניות ב"חוויה היהודית"
אנו מציעים שעה שבועיתקבועה במערכת בנושאי
"סיפורי המקרא " והאקטואליה שלה בימינו
ו/או "פרקי אבות".
השיעורים מלווים בפעילויות מגוונות:
חידונים, הצגות, שירים, עבודות יצירה ומשחקים אטרקטיביים.
בנוסף, ניתן להזמין סדנאות מפעילות,
לאורך מס' שיעורים רצופים
בשיעורים שאינם קבועים במערכת בנושאים הבאים:
"בין אדםלחברו"
המפגשים יעסקו בנושאיםחשובים מאוד לפרט בחברה הישראלית. העברת מסרים של סבלנות וסובלנות, הדאגה לזולת,הכרת זכויות האדם וזכויות הילד והאיזון ביניהם לבין החובה בחברה.
כבוד האדם, אהבת הרעואחריות לאומית כשהבסיס הוא מורשת ישראל, ערכי היהדות וזהות יהודית.
הנושא | פירוט | זמן העברה | |
"מכעס לפיוס" | הבחנה בין כעס לפיוס. מסקנה - על מנת להתפייס יש צורך בהתנתקות מן הכעס. | 2 ש' רצופות | |
"ייחודו של האדם" | הבנת השונות בין בני האדם. כל אחד הוא מיוחד - הבנה שבכל אדם קיימת היכולת לתרום מן המיוחד שבו לשלמות הכלל. | 2 ש' רצופות | |
"אהבה=נתינה" | הבנת המושג "אהבה", מהי נתינה, שילוב של שני המושגים והבנה שתרומה של כל פרט תורמת לחברה בריאה ואוהבת. | 2 ש' רצופות | |
שמירת הלשון | מטרת השיעור להקנות את ארבעת מרכיבי "לשון הרע": *לשון הרע *רכילות *הוצאת שם רע *אבק לשון הרע, ואת הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מאי הקפדה על שמירת הלשון. מהו דיבור ראוי ונכון בחברה. | 2 ש' רצופות | |
"עזרה לזולת - חסד" | מטרת השיעור - הקניית ערכי עזרה לזולת והמעלה הגדולה שבגמילות חסדים. | 2 ש' רצופות | |
"כיבוד הורים" | הכרת מקור המצווה והשלכותיה לקיום חיים בריאים, שלמות המשפחה והמשך הדורות. | 2 ש' רצופות | |
"חברות" | איזהו חבר טוב? מהות החברות. רכישת חבר והענקה לחבר. | 2 ש' +2 ש' לא רצופות. | |
"אהבתהעם והארץ"
המפגשים עוסקים במורשתההיסטורית של עם ישראל בארץ ישראל, בהסתמך על מסורת ישראל, תוך שימת דגש על החובהלאהבת ישראל בפרט ואהבת האדם באשר הוא אדם בכלל.
הנושא | פירוט | זמן העברה |
"אחדות ישראל" | הכרה של מגזרים ואוכלוסיות שונות בעם ישראל והתמודדות בעזרת משחק תפקידים עם כל אחד מסוגי האוכלוסיה. הכרה בחשיבות אחדות עם ישראל. (אחדות ולא אחידות) | מפגש 1 של 4 ש' |
"אהבת העם והארץ" | מרכז למידה בנושא "זכויותינו על הארץ הזאת וסמלים בתולדות העם והמדינה" | פעילות במוקדים, 4 ש' רצופות. (הפעילות שכבתית) |
"חיזיון אור-קולי" | "ירושלים - עבר הווה עתיד" - ההיסטוריה של ירושלים מתקופת האבות ועד ימינו באמצעים אורקוליים ואומנותיים מרשימים ביותר. | כ-45 דקות |
"חגיםומועדים"
נושא | פירוט | זמן העברה |
"שבת" | חוויית "שולחן שבת", התלמיד יבין את הטעמים לכל המצוות והמנהגים הקשורים בשבת. (מההכנות לשבת דרך הדלקת הנרות ועד להבדלה) | 2 ש' רצופות |
"חגי תשרי + חשבון נפש" | הכרת המושג "חשבון נפש", הכרת התאריכים החשובים בחודש תשרי, פרטי החגים, המצוות והמנהגים התלויים בהם. | 2 ש' רצופות |
"חנוכה" | "תולדות הנר" - סוגי נרות ביהדות ושימושיהם. שיעור בנושא החג על כל מנהגיו והרקע ההיסטורי. (השיעור כולל בניית חנוכיות) "בינגו חנוכה" - הצגה תוך הכרת המושגים הקשורים בחנוכה. | 2 ש' רצופות |
"ט"ו בשבט" | * "חדווה וישראל" - הקשר בין עם ישראל לארץ חמדת אבות. * "כי האדם עץ השדה" - הקבלה בין אדם לעץ וכו'. * "חמישה עשר בשבט" - לעומת א' בשבט. (המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל) * "מצוות התלויות בארץ" - תרומות ומעשרות, ערלה וכו'. | 2 ש' רצופות |
"פורים" | הכרת סיפור המגילה, הדמויות הפועלות בה, מנהגי החג וטעמיו. (בסיפור, בהצגה וביצירה) | 2 ש' רצופות |
"פסח" | * מוקדים - בפעילות 4 תחנות בהן ילמד התלמיד את דיני החג ומנהגיו, ויחווה את: · - חוויית ליל הסדר, · - הגעלת כלים, · - משמעות ה- "4" בניסן ובפסח, · - מושגים הקשורים בחג (במשחק "9 בריבוע") ועוד... * הצגה - "ליל הסדר". | 4 ש' רצופות |
"ל"ג בעומר" | הכרת הרקע ההיסטורי לל"ג בעומר ומנהגי החג. התלמיד יכיר את המושגים הקשורים בספירת העומר ובחג עצמו ואת הדמויות הקשורות בחג זה. | 2 ש' רצופות |
"ירושלים - אתרים ושערים" | מסע על פני ירושלים ואתריה - מירושלים המערבית לתוך העיר העתיקה. פעילויות בכל אתר ואתר. | 3 ש' רצופות |
"שבועות" | התלמיד יכיר את מנהגי החג ודיניו, הכרת סיפור מגילת רות והבנת הקשר בין קבלת התורה להיווצרות העם. | הפעילות מועברת במוקדים. 3 ש' לכל שכבה. |
"אישיםואירועים":
"אישים ומושגים" | הכרת הרצף ההסטורי , דמויות מרכזיות שונות, מושגים הקשורים בתולדות העם והארץ ומעגל החיים היהודיים. | 2 ש' רצופות |
"החודש העברי" | הכרת מהלך גרמי השמים, הכרת לוחות שנה שונים, הייחוד של הלוח העברי, שמות החודשים ומשמעותם, אגדות, מדרשים וכו'... | 2 ש' רצופות |
"שמיטה" | מערך בנושא שנת שמיטה על כל הנגזרות ממנה, כולל העמקת הידע של המס' 7 ביהדות והקשר שלו לשמיטה. | 2 ש' רצופות |
הפעלות הורים וילדים:
· הפעלה לקבלת החומש -"התורה שלי".
(באמצעות משחק -"מסע מבריאת העולם עד לקבלת התורה", הכולל משימות תחרותיות מגוונות,הצגות , שירה, ריקוד ועוד... ועבודת יצירה).
· הפעלה לקבלת הסידור -הצגה "כוחה של תפילה"+ משחק מפעיל "הסידור השלם" + סיפורבשקפים "גלגולו של סידור" + יצירה + דף הבקשות שלי.
תכנית "בר/בתמצוה" - "לגעת בשורשים".
התוכנית מוצעת לתלמידיכיתות ו' בבתי ספר יסודיים ולתלמידי כיתות ז' בחטיבות הביניים.
במסגרת התוכנית יועברונושאים חשובים שכל נער ונערה ראוי שיכירו:
* תחילתו שלעם * מעמד האשה ביהדות
* היחידוהיחד * המצוות
* מבנההתנ"ך * התפילה
* מהות בר/בתמצוה * כיבוד הורים
* הדרשהשלי * שבת
* מילדותלבגרות * אישים ביהדות
*מושגים ביהדות
כל זאת, בסדנאותופעילויות מגוונות ומעניינות, בלווי חוברת עבודה המכילה את כל הנושאים הנ"ל.
· בסיום התוכנית יתקיים"יום שיא" באחד מאתרי המורשת, בשיתוף ההורים. יום השיא כולל כניסהופעילות באתר ומסיבת בר/בת מצווה בלווי מוסיקלי, כיבוד עשיר, צילום האירוע ומתנהלחתני וכלות בר/בת המצווה.
· ניתן ללמד את נושאבר/בת מצווה בימים מרוכזים או לאורך זמן
(עפ"י בקשת ביה"ס).
מכעס לפיוס,ייחודו של האדם,אהבה=נתינה,שמירת הלשון,עזרה לזולת - חסד,כיבוד הורים,חברות,אחדות ישראל,אהבת העם והארץ,חיזיון אור-קולי,שבת,חגי תשרי, חשבון נפש,חנוכה, ט"ובשבט,פורים,פסח,ל"ג בעומר, ירושלים -אתרים ושערים,שבועות,אישים ומושגים,החודש העברי,שמיטה,